آیا به نظر شما این کائنات با این عظمت مختص گروه خاصی است ؟

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=2][/h]



آیا خداوند تمام این کائنات با این عظمت و بهشت خود را فقط برای مسلمین آفریده و تازه بین مسلمین هم فقط برای شیعیان ؟؟؟؟



 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : آیا به نظر شما این کائنات با این عظمت مختص گروه خاصی است ؟

تحلیل خلق بهشت و کسانی که وارد ان خواهند شد از دو بعد قابل بررسی است :
1. پیشینی.
2. پسینی.
در تحلیل پیشینی می گوییم خداوند متعال کل کائنات و بهشت را برای تمام بندگانش خلق کرده است. و به مقتضای خدا بودنش از ورود هیچ کس به ان جلوگیری نمی کند. البته خداوند متعال راه خاصی را برای رسیدن به بهشت تعریف کرده است.
درست مثل اینکه وقتی در مهرماه مدرسه ای باز می شود تمام همت و خواست دست اندرکاران ان مدرسه این است که همه دانش اموزان قبول بشوند و البته برای قبول شدن راهکار خاصی تعریف شده است.
بر اساس رابطه تکوینی بین حقایق عالم جایگاه این راهکاری که برای رسیدن به بهشت باید ان را در پیش گرفت، درست ماننند رفتن به تهران است؛ همه ایرانیها هر وقت که دلشان بخواهد می توانند به تهران سفر کنند، ولی کسی که در راه تبریز حرکت می کند هر گز به تهران نخواهد رسید نه از این جهت که ورود به تهران برای او ممنوع است یا از این جهت که او نمی تواند وارد تهران شود بلکه از این جهت که راهی که او در پیش گرفته هر گز به تهران نمی رسد.
پس خدا انگاه که بهشت را خلق میکرد ان را برای این خلق کرده بود که همه بندگانش را به انجا ببرد. و همچین بهشت خلق شده است تا همه بندگان خدا را در خود جای دهد.
و از طرفی خدا همه بندگان را خلق کرده است تا انها را به بهشت برساند و البته همه انسانه هم خلق شده اند تا به بهشت بروند.
ولی اینها همه درست مثل همان دانش اموزان هستند که به مدرسه امده اند تا به کلاس بالاتر بروند و مدرسه نیز ساخته شده است تا سال به سال دانش اموزان را بالاتر ببرد ولی رعایت عدالت بین دانش اموزان و همچنین مصلحتهایی که برای خود دانش اموز در نظر گرفته میشود (مانند دانش اندوزی استوار) اقتضی میکند که برای طی این مسیر راهکاری متناسب با همه شرایط تعریف شود.

تحلیل پسینی.
حال باید دید که واقعا چه کسانی در عمل به بهشت میرسند؟
در ادبیات قرانی پیش نیاز های ورود به بهشت مسلمان یا شیعه بودن نیست؛ بلکه بر اساس ایات فراوانی از قران دو رکن اساسی برای ورود به بهشت لازم و نیاز است :

الف : ایمان به خدای متعال.
ب : عمل صالح.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : آیا به نظر شما این کائنات با این عظمت مختص گروه خاصی است ؟

[FONT=&amp]الف : ایمان به خدای متعال.[/FONT]
[FONT=&amp]ب : عمل صالح.[/FONT]
[FONT=&amp] مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)[/FONT]
[FONT=&amp]هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.[/FONT]
[FONT=&amp]ایات فراوانی در قران کریم به این مضمون وجود دارد.[/FONT]
[FONT=&amp]بر همین اساس در جای دیگر قران کریم گستره واردین به بهشت را بسیار وسیع اعلام می کند : [/FONT]
[FONT=&amp]إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (62/ بقره)[/FONT]
[FONT=&amp]كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده‏اند، و كسانى كه به آئين يهود گرويدند و نصارى و صابئان [پيروان يحيى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هيچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نيست. [/FONT]
[FONT=&amp]در تحلیل ایمان و عمل صالح؛ می دانیم که تکالیف انسانی دارای شروطی عمومی هستند از جمله علم و قدرت بنابر این :[/FONT]
[FONT=&amp]خداوند متعال ایمانی را می خواهد که در تیر رس علم و قدرت شخص بوده است؛ به این معنی که چنانچه شخصی به علت جهل یا به علت عدم توان نتوانسته باشد رشد کند، به همان اندازه علم و توانش از او می خواهد.[/FONT]
[FONT=&amp]و همین طور عمل صالح.[/FONT]
[FONT=&amp](البته چنانچه راه باز باشد؛ عدم تلاش برای به دست اوردن بهترینها و حرکت رو به جلو خودش عقاب دارد).[/FONT]
[FONT=&amp]
[/FONT]
[FONT=&amp]از طرفی خداوند متعال از دو راه عمده یعنی عقل و وحی با انسان سخن گفته است. و قاعده عقلی قبح عقاب بلا بیان اقتضا میکند هر انسانی که عقل او راه به جایی نبرده است یا وحی به او نرسیده است؛ و عین حال به همان مقدار که عقلش فهمیده عمل کرده است؛[/FONT]
[FONT=&amp]عقابش جایز نباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]بر این اساس دایره رحمت الهی محدوده وسیعی را شامل میشود. و همه کسانی که به علت عدم دسترسی وحی به بیراهه رفته اند را شامل میشود.
[/FONT]
[FONT=&amp]
[/FONT]
[FONT=&amp]و نکته دیگر اینکه بر اساس اموزه های دینی تعداد کسانی که جهنمی بودنشان همشیگی است بسیار اندک هستند و بسیاری از مردم بعد از انکه مدتی در جهنم بودند و ناخالصی های انها پاک شد در نهایت وارد بهشت خواهند شد.[/FONT]
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : آیا به نظر شما این کائنات با این عظمت مختص گروه خاصی است ؟

[FONT=&amp]و اما نکته نهایی :[/FONT]

با توجه به انچه که گفته شد پس چرا ما معتقدیم که در هر دوره ای تنها یک دین از سوی خدا مورد قبول خواند بود؟ مثلا بعد ز نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله و سلم؛ فقط اسلام دین الهی است؟

در توضیح این بخش باید گفت : همانگونه که عملیاتی کردن دستورات عقلانی و وحیانی وظیفه انسانها است و در این زمینه شرایط علمی و توانایی انسنها لحاظ میشود؛
ارایه دین و راه سعادت نیز از سوی خداوند متعال است و خداوند متعال در اینزمینه متناسب با خودش برای بشر راه و مسیر تعیین میکند. یعنی همیشه با توجه به مجموعه شرایط بهترین را ارائه می دهد و از همه مومنین می خواهد که در مسیر این بهترین قدم بردارند.

و در مقابل هر بنده ای که با توجه به علم و اطلاع از اینکه خداوند به یهترین راضی است و در عین حال خودش دسترسی به این بهترین دارد؛ غیر ان را انتخاب می کند؛ به نوعی اعلام جنگ با خداوند متعال است.



خلاصه :

1. خدا بهشت را برای همه خلق کرده است. و همه را خلق کرده است که در نهایت به بهشت برسند.

2. خدا برای رسیدن به بهشت راهی خاص را تعریف کرده است، این به این معنی نیست که بهشت به عده خاصی اختصاص یافته است بلکه غیر این راه به بهشت نمیرسد.

3. خدا از دو راه (عقل و وحی ) با انسان سخن گفته است، و هر کس که به سخنش گوش کرده باشد به بهشت می رود.

4. همه انسانها به یک باره وارد بهشت نمی شوند بلکه عده زیادی بعد از تصفیه شدن و زدوده شدن ناخالصی ها به بهشت وارد خواهند شد.
5. اینکه خدا در هر عصری تنها یک دین را از مومنین می خواهد از این جهت است که در هر عصری با توجه به مجموعه شرایط بهترین یکی است. و خداوند از همه کسانی که که علم و توان ره یافتن به این بهترین را دارند می خواهد که داخل در ان شوند.
 
بالا