احکام شرعی تلاوت قرآن

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&amp] به نام او که نام او، و یاد او، آرامبخش دلهاست

احکام شرعی تلاوت قرآن از سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی را به قصد انتشار و استفاده بیشتر در فضای مجازی در این تاپیک قرار میدهم.
[/FONT]
[FONT=&amp].
قابل توجه :
احکام شرعی مربوط به تلاوت قرآن در فضای مجازی کمتر انتشار پیدا کرده..و نوشتن در جاهای مختلف میتواند سبب خیر گردد/.

[/FONT]
[FONT=&amp]
[FONT=&amp]1-اجیر شدن غیر مسلمان برای خواندن قرآن[/FONT]
غیر مسلمان که قرآن خواندن بلد است می تواند از طرف مسلمان (با دریافت مزد یا بدون آن) اجیر شود؟

جایز نیست.



2[FONT=&amp]– سر کتاب باز کردن[/FONT]

باز کردن کتاب یا سر کتاب گرفتن چه حکمی دارد ؟
جایز نیست.


[FONT=&amp]3– حجاب خانمها در هنگام قرائت قرآن[/FONT]

آیا هنگام قرائت قران باید حجاب کامل داشت؟
در فرض سوال، حجاب لازم نیست.


[FONT=&amp]4– گذاشتن پول میان اوراق قرآن[/FONT]

رسم است که در عید نوروز و مانند آن پول لای قرآن می گذارند و عیدی می دهند. آیا این کار اشکال دارد؟

اشکالی ندارد.

5[FONT=&amp]– گفتن «بسم الله» هنگام تلاوت آیات میانی سوره توبه[/FONT]

با توجه به اینکه سوره «توبه» را بدون «بسم الله» می خوانیم اگر بخواهیم آن را از میانه هم شروع کنیم. آیا این «بسم الله» را نگوییم؟

گفتن «بسم الله» در غیر ابتدای سوره مانعی ندارد
.

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&amp]
6[FONT=&amp] – علامتگذاری آیات قرآن با ماژیک[/FONT]
اگر برای تفهیم بیشتر و برای اینکه آیات مهم قرآن در ذهن ما جای گیرد روی آیات مهم قرآن را با ماژیک فسفری پررنگ کنیم چه ایرادی دارد؟
این کار مناسب قرآن نیست ولی کنار آیات مورد نظر می توانید علامت کوچکی بگذارید.



7[FONT=&amp]– عدم نزول قرآن بر حضرت زهرا (سلام الله علیها)[/FONT]

آیا در مورد نزول قرآن بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایتی داریم؟ با توجه به این که یک روحانی در تهران در مراسم شب قدر چنین القا می نمود که قرآن بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) نازل شده است. خواهشمند است در صورت عدم صحت این مساله، هشداری جدی به طلاب و روحانیون دهید تا دشمنان از این سخنان اشتباه علیه اعتقادات شیعه سوء استفاده ننمایند؟
قرآن کریم فقط بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است.



8[FONT=&amp] – نصب آیات قرآن بر دیوار[/FONT]
آیا نصب آیات قرآن بر روی دیوار اتاق خواب اشکال دارد؟
اگر مورد بی احترامی واقع نشود اشکالی ندارد.



9[FONT=&amp]– تغییر احکام صریح قرآن توسط مجتهد[/FONT]
آیا می توان در مورد مسایلی که در متن صریح قرآن آمده نظر داد؟ و آیا یک مجتهد می تواند با توجه به اجتهاد خود نظر دهد که این آیه به فرض در زمان کنونی با زمان پیامبر فرق می کند و نظر جدیدی بدهد؟ مثلا در مورد مقدار دیه زن و مرد که در متن صریح قرآن آمده است با توجه به شرایط کنونی مقدار آن را تغییر داد.
آنچه در آیات قرآن با صراحت آمده به هیچ وجه قابل تغییر نیست.


10[FONT=&amp]– تغییر در آیه شریفه قرآن به عنوان دعا[/FONT]

بعضی افراد آیه شریفه «انی وجهت وجهی للذی فطر السموات والارض حنیفا و ما انا من المشرکین» را بعنوان دعا چنین قرائت می کنند: «انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض عالم الغیب و الشهاده حنیفا و ما انا من المشرکین»
آیا تغییر در آیه شریفه قرآن بعنوان دعا جایز می باشد؟
هرگاه به قصد دعا گفته شود مانعی ندارد.

[/FONT][FONT=&amp]

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]11– خرید و فروش قرآن کریم[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]نظر حضرت آیت الله مکارم در مورد بیع مصحف چیست؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بیع مصحف اشکالی ندارد ولی بهتر آن است که فروشنده مصحف را هدیه کند و شما هم وجه آن را به عنوان هدیه به او بدهید[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]12– مقدم بودن قرآن بر اهل بیت[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]درباره اهمیت قرآن و اهل بیت احادیث بسیار زیادی را مطالعه کرده ایم اما این سوال برای ما پیش آمده که قرآن مقدم تر است یا اهل بیت؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]قرآن ثقل اکبر است و اهل بیت (:S (31):) مفسران قرآن هستند و ثقل اکبر مقدم بر ثقل اصغر است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]13[FONT=&quot] – لزوم تلفظ کلمات در قرائت قرآن[/FONT]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بفرمایید که قرائت صرف تحرک زبان و بلند خواندن آن است یا نگاه کردن و فهمیدن هم جزء قرائت قرآن می باشد؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]در قرائت باید کلمات تلفظ شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]
14[FONT=&quot] – تأدیب فرزند به خاطر سرپیچی در یادگیری قرآن[/FONT][/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا پدر مى تواند فرزند خود را به خاطر سرپیچى در یادگیرى قرآن، تأدیب نماید؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]بهتر است از طریق تشویق این کار را انجام دهد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]15[FONT=&quot] – حکم قرآن پیدا شده در آب روان[/FONT][/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]قرآن پیدا شده در آب روان چه حکمی دارد؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اگر صاحب آن را نشناسید می توانید از آن استفاده کنید[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]16[FONT=&quot] قرآن های اهدایی از طرف دولت سعودی[/FONT]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اخیرا شایع شده که قرآنهایی که در سفر حج به حجاج ایرانی از طرف دولت سعودی اهدا شده است دارای تحریفاتی می باشد[/FONT][FONT=&quot].
آیا این مطلب صحت دارد؟
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]متن قرآن مذکور تحریفی ندارد ولی بعضی که ترجمه فارسی دارد تحریفات زیادی در ترجمه فارسی آن وجود دارد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]17[FONT=&quot] – خواندن ترجمه قرآن[/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]آیا خواندن قرآن در مجالس به زبان غیر عربى جایز است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اشکالى ندارد; ولى ثواب تلاوت قرآن را ندارد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]18[FONT=&quot] – هدیه دادن قرآن به مسیحیان[/FONT][/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]هدیه دادن قرآن به یک مسیحى چه حکمى دارد؟ اگر شخصى چنین هدیه اى داده باشد، آیا باید پس بگیرد؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]در صورتى که امید هدایت او به وسیله آن باشد، اشکالى ندارد، در غیر این صورت اشکال دارد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]
19– موارد وقف غفران در قرآن[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]وقف غفران چیست؟ موارد آن را در قرآن مجید بیان فرمایید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]وقف غفران، مطابق فرموده پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)، آن است که هرگاه بر آن کلمه وقف شود، موجب مغفرت و آمرزش است. و آن در ده مورد به شرح زیر است، که در بعضى قرآن ها در بالا یا پایین کلمه، «غفران» نگاشته شده است[/FONT][FONT=&quot]:

1ـ مائده / 51، در کلمه «اولیاء».

2ـ انعام / 36، در کلمه «یسمعون».

3ـ سجده / 18، در کمله «فاسقاً».

4ـ سجده / 18، در کلمه «لایستوون».

5ـ یس / 12، در کمله «آثار هم».

ـ یس / 30، در کمله «على العباد».

7ـ یس / 52، در کلمه «من مرقدنا».

8ـ یس / 61، در کمله «أن اعبدونى».

9ـ یس / 81، در کمله «أن یخلق مثلهم».

10ـ ملک / 19، در کلمه «یقبضن»[/FONT]
[FONT=&quot]


[/FONT][FONT=&quot]20[FONT=&quot]– چاپ ترجمه قرآن بدون متن عربی[/FONT][/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بسیارى از مردم به علّت سخت بودن قرائت متون عربى و قرآن از یک سو، و از سوى دیگر از آنجا که براى دست زدن به قرآن حتماً باید وضو داشته باشند، تاکنون متأسّفانه یک بار هم قرآن نخوانده اند! حال اگر شما و امثال شما، که امکانات نشر و چاپ کتاب را به صورت گسترده در اختیار دارید، ترجمه کامل قرآن را بدون متن عربى آن چاپ کنید، به طور حتم این کار گامى خواهد بود در جهت مطالعه بیشتر قرآن توسّط مردم، که مى تواند نقش مهمّى در جهت بهبود اخلاق و شخصیّت مردم در کلّ اجتماع ایفا کند. اگر ممکن است نظرتان را در این مورد بیان فرمایید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]چاپ ترجمه قرآن بدون متن عربى سبب مى شود که تدریجاً اصل قرآن فراموش شود، و این خطر، ضایعه بزرگى براى اسلام خواهد بود. ولى قرآنهایى از ما و دیگران چاپ شده که هم متن عربى دارد، و هم ترجمه فارسى; سعى کنید تدریجاً به هر دو آشنا شوید، و اگر در ابتدا توأم با غلط بخوانید ضررى ندارد; تدریجاً درست مى شود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]21 [FONT=&quot]– به زمین افتادن قرآن[/FONT][/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر کسى عمداً قرآن را به زمین بزند، آیا کفّاره دارد؟ اگر سهواً به زمین بیفتد چگونه است؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]در صورت عمد، گناه بزرگى انجام داده است، و چه بسا، کسانى که این کار را مى کنند، مرتد شوند، و باید توبه کنند، و آن کار بد خود را با اعمال نیک آینده جبران نمایند، و امّا در صورت سهو گناهى نکرده، لکن در هر صورت باید خیلى مواظبت کند، و کفّاره اى ندارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT][FONT=&quot]22– علت عدم تصریح به نام ائمه در قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]چرا اسم ائمه اطهار مستقیما در قرآن نیامده است تا خیال شیعه و سنی را راحت کند؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]در آیات متعددی از قرآن با ذکر اوصاف و صفات به حضرات معصومین اشاره شده و ما شرح آن را در کتاب آیات ولایت در قرآن نوشته ایم و شاید علت عدم تصریح به نام آن بزرگواران این بود که در صورت تصریح ممکن بود از سوی مخالفان تغییراتی در قرآن ایجاد شود و قرآن دچار تحریف گردد[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]23– ترجمه تحت اللفظی قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]استاد ابوالفضل بهرام پور مترجم و مفسر قرآن در بخش انتهایی قرآن خود نکاتی را در خصوص برخی ترجمه ها مطرح نمودند از جهت آنکه ترجمه معظم له نیز شامل بعضی از آن موارد میشد آنها را مطرح میکنیم تا در صورت صلاحدید ضمن پاسخگویی در بخشی از سایت قرار دهید تا ابهامات سایر افرادی که ترجمه شما را مطالعه می نمایند مرتفع گردد[/FONT][FONT=&quot]./

1-در آیه 47 سوره طه- (فَأْتِیَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّکَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ)
فَأْتِیَاهُ به معنی (بیایید) است که اگر لغت به همین صورت ترجمه شود معارفی بلند به دست می آید .
پس نزد او بیایید (من آنجا حاضرم) و بگویید ما دو فرستاده پروردگار توییم

2-در آیه 60 سوره زخرف -(وَلَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَا مِنکُم مَّلَائِکَةً فِی الْأَرْضِ یَخْلُفُونَ)
ترجمه َلَوْ نَشَاء (اگر می خواستیم ) است در این ترجمه امر ممتنع , ممکن قلمداد شده, (لو) به معنی اگر در گذشته است که تحقق نیافته و (ان) به معنی اگر در آینده که وقوع و عدم وقوع آن محتمل است ,ترجمه درست باید این باشد: و اگر می خواستیم (که البته نخواستیم ) البته به جای شما فرشتگانی قرار می دادیم ...

3-در آیه 24 سوره جن(فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا و أقل عددا)
(ناصرا) تمیز است و ترجمه صحیح این است که چه کسی از جهت یاور ضعیف تر است نه یاور چه کسی ضعیف تر است

4-آیه 84 سوره یونس(وَقَالَ مُوسَى یَا قَوْمِ إِن کُنتُمْ آمَنتُم بِاللّهِ فَعَلَیْهِ تَوَکَّلُواْ إِن کُنتُم مُّسْلِمِینَ)
معتقد است حصر آن منعکس نشده : فقط بر او توکل کنید اگر سر تسلیم دارید.
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]تمام اشکالات از اینجا ناشی می شود که تصور بعضی این است که ترجمه تحت اللفظی قرآن صحیح است در حالی که اعتقاد ما همان گونه که در پایان ترجمه قرآن خود نوشته ایم این است که ترجمه تحت اللفظی کار درستی نیست باید محتوا را در نظر گرفت مخصوصا در آنجا که ترجمه تحت اللفظی سلاست را از بین می برد و عبارت شبیه عبارات روزمره فارسی نمی باشد، فی المثل در بسیاری از موارد اگر تمیز را تحت اللفظی معنی کنیم عبارت فارسی درستی نمی شود. در این موارد ممکن است ما به صورت صفت یا صورت دیگری معنی کنیم[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]24 – فراموش کردن خواندن قرآن تبرعی[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]کسی از من خواست تا برای نذری که داشت یک جز قرآن تا وقت معینی بخوانم.اما من فراموش کردم.چه باید بکنم؟شماره ی آن جز قرآن را نیز فراموش کرده ام.اما روی یک جز شک دارم.تکلیف چیست؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر تبرعی قبول کرده اید عمل به آن واجب نیست[/FONT][FONT=&quot].
ولی شایسته است ترک نشود و آنچه را احتمال می دهید بخوانید.

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]25– ترجمه قرآن به صورت شعر[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]یکى از برادران شاعر جوان، اخیراً ترجمه کل قرآن مجید را به شعر و به نظم درآورده است که به عنوان نمونه دو سوره حمد و کوثر ضمیمه مى باشد[/FONT][FONT=&quot].

سوره حمد:

سرآغاز صحبت به نام خداست *** که بخشنده و مهربان کبریاست

ستایش بود خاص آن کردگار *** که باشد دو گیتى از او برقرار

که بخشنده و مهربان است نیز *** بود صاحب عرصه رستخیز

تو را مى پرستیم تنها و بس *** نداریم یاور به غیر از تو کس

مرا کن هدایت به راه درست *** به آن کس که مُنعَم ز نعمات تُست

نه آنان که خشمت برآنان رواست *** نه آنان که هستند گمره ز راست

سوره کوثر:

سرآغاز صحبت به نام خداست *** که بخشنده و مهربان کبریاست

همانا تو را اى پیامبر که ما *** نمودیم خود حوض کوثر عطا

تو هم پس به شکرانه مى خوان نماز *** براى خدایت بکن ذبح باز همانا

همان کس که عیبت بخواند *** خودش نسل مقطوع و ابتر بماند

جهت نشر فرهنگ قرآنى با زبان شعر که در بسیارى از مردم اثر عمیق ومثبت دارد، این نهاد مصمّم است آن را تکثیر و ترویج دهد،چنانچه حضرت عالى مصلحت مى دانید مراتب را اعلام فرمایید تا اقدام لازم به عمل آید.
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]هرگاه بقیه اشعار مزبور،مانند همین نمونه یا بهترباشد و در عین حال زیر نظر گروهى از صاحب نظران، مضامین آن کنترل وتکمیل گردد مقدّمه اى بر آن نوشته شود که ترجمه آیات، ترجمه اى است نسبتاً آزاد، مانعى ندارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]26[FONT=&quot] – خرید و فروش نوار کاست قرّای معروف[/FONT][/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]قراى معروفى که آیاتى از قرآن مجید را با صوت زیبا تلاوت مى کنند و آن را بر روى نوار کاست و یا ویدئو ضبط مى کنند، آیا مى توانند امتیاز آن را خرید و فروش کنند و آیا باید دیگران در موقع تکثیر از آنها اجازه بگیرند؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]در صورتى که در عرف عقلا به عنوان حقّى براى قارى شمرده شود، کسانى که مى خواهند تکثیر کنند باید با موافقت او باشد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]27[/FONT][FONT=&quot] – اجرت گرفتن در مقابل تعلیم قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]لطفاً بفرمایید: آیا گرفتن اجرت در مقابل تعلیم قرآن جایز است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]جایز است، ولى کراهت دارد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]28 – تسلیت گفتن به هنگام قرائت قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]در مراسم فاتحه در بعضى از شهرستانها رسم است که هنگام تلاوت قرآن افراد شرکت کننده با صداى بلند به بازماندگان تسلیت مى گویند و بازماندگان جواب آنها را مى دهند، آیا این عمل جایز است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بهتر است احترام قرآن را بیشتر رعایت کنند و از این کار بپرهیزند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]
29[FONT=&quot]-افتادن غیر عمدی قرآن از دست[/FONT][/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اگر به صورت غیر عمد قرآن از دست انسان به زمین بیفتد وظیفه چیست و آیا کفاره لازم است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]کفّاره ندارد ولى فوراً بردارد و احترام کند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]30 – سوزاندن قرآنهای غیر قابل استفاده[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا سوزاندن قرآنهایى که ورق ورق شده و قابل نگهدارى واستفاده نیست، جایز مى باشد؟ و آیا جایز است آن را سوزاند و خاکستر آن را دفن کرد؟ و در صورتى که کسى چنین کرده باشد تکلیفش چیست؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]جایز نیست، مى توانید آن را در محل پاک دوردستى دفن کنید و یا در نهر آب جارى بریزید، به شرط آن که به جاى نامناسبى نرود، اگر کسى آن را سوزانده باید تأکید کنید که دیگر مرتکب این کار نشود و از کار خود توبه کند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]31– برگزاری جلسات قرآن بدون رضایت هیئت امناء مسجد[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر هیئت امناى مسجد یا حسینیه اى بگویند: «ما راضى به برگزارى کلاس قرآن در مسجد یا حسینیّه نیستیم» آیا رعایت نظر آنها لازم است؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]رعایت نظر آنها در این گونه موارد لازم نیست، ولى بهتر است هماهنگى برقرار گردد و در هر حال مزاحمتى براى نمازگزاران به وجود نیاید[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]32 – تلاوت قرآن کسی که صحیح نمی خواند[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]کسى که علاقه زیادى به تلاوت قرآن دارد ولى نمى تواند آن را کاملا صحیح بخواند و سعى در تصحیح آن مى کند، آیا قرآن خواندن او بهتر است یا ترک آن؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بهتر است بخواند و سعى در اصلاح آن نیز بکند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]33 – تلاوت قرآن مجید برای فردی که چشم درد دارد[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا تلاوت قرآن براى کسى که چشم درد دارد و مطالعه براى چشم او ضرر دارد ولى به جهت علاقه به قرآن هر روز مقدارى قرآن تلاوت مى کند، جایز است؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]کارى که موجب ضرر باشد انجام ندهد، ولى مى تواند به مقدارى که ضرر ندارد همه روزه بخواند و اگر از روى قرآن نمى تواند بخواند آنچه را حفظ دارد بخواند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]34 – اصلاح اغلاط چاپی قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا اصلاح کلمات یا حرکات چاپى و یا رسم الخط قرآن که غلط نوشته شده باشد جایز است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اگر یقین به غلط بودن آن داشته باشد خوب است اصلاح کند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]35 – تلاوت قرآن در مجلس ترحیم تارک الصلاة[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا تلاوت قرآن در مجلس ترحیم تارک نماز و یا منکر نماز جایز است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]تقاضاى عفو و بخشش و انجام اعمال خیر براى همه مسلمانان هرچند که گناهکار باشند جایز است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]36 – دراز کردن پا در حال قرائت قرآن کریم[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا دراز کردن پاها در حال تلاوت قرآن کریم، موجب بى حرمتى است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]در صورتى که قصد بى احترامى نداشته باشد حرام نیست ولى در هر حال (در غیر صورت ضرورت) بهتر است این کار را ترک کند[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]
37- نماز خواندن در پرتو روشنایی غیر قانونی[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]نماز خواندن، یا تلاوت قرآن، در پرتو روشنایى برق و گازى که بدون اجازه دولت کشیده شده، چه صورتى دارد؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]استفاده غیر قانونى از این امور جایز نیست; ولى نماز خواندن در چنان فضایى اشکال ندارد، امّا خواندن قرآن اشکال دارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT][FONT=&quot]38 – نوشتن آیات قرآن کریم بر روی سنگ مزار[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]آیا نوشتن آیات قرآن کریم بر سنگ مزار اشکال دارد؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر هتک احترام نشود اشکالى ندارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]39 – وضو هنگام لمس قران با خط بریل[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]نابینایان براى خواندن از خط برجسته اى به نام «بریل» که با لمس انگشتان خوانده مى شود، استمداد مى گیرند. مى دانیم که این خط از نقاط ششگانه تشکیل شده است[/FONT][FONT=&quot]. با توجّه به مطلب فوق، آیا بر نابینایان لازم است در موقع فراگیرى قرائت قرآن، و در وقت لمس اسامى مقدّسه که با خط برجسته نوشته شده، وضو داشته باشند؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]آرى باید وضو داشته باشند، یا از دستکش هاى پلاستیکى نازک استفاده کنند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]




[/FONT][FONT=&quot]40 – همراه داشتن قران با بدن نجس[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]فردى هستم قطع نخاع که ادرار و مدفوع بى اختیار از من خارج مى شود، و بسیارى از اوقات بدنم نجس است. آیا مى توانم قرآن همراه خود داشته باشم، یا حمل قرآن براى من مجاز نیست؟[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]مجاز هستید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]41 – ورق زدن قرآن بدون وضو توسط قطع نخاعی ها[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]فردى قطع نخاع از گردن هستم. به هنگام تلاوت قرآن و موقع ورق زدن، ناچارم از لب و دهان کمک مى گیرم، و کمک گرفتن از دیگرى برایم مشکل است، وضو گرفتن نیز برایم مشقّت دارد. آیا مى توانم بدون وضو این کار را انجام دهم؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اگر واقعاً وضو براى شما مشقّت دارد، این کار براى شما مانعى ندارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]
[FONT=&quot]42-لمس قرآن توسط بیمارانی که کیسه ادرار به همراه دارند[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]فردى قطع نخاع هستم. و به دلیل آن که بول و غائط بى اختیار از من خارج مى شود از کیسه ادرار استفاده مى کنم (سند و کاندوم) به همین جهت دائماً ادرار من جریان دارد، و داخل کیسه مى ریزد. به چه شکلى مى توانم قرآن بخوانم، و دست به آیات قرآن بزنم؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]شما مى توانید وضو بگیرید و مشغول قرائت قرآن شوید. و مادام که فاصله زیادى نشده، مى توانید خطّ قرآن را لمس کنید[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]43– لمس قرآن توسط نابینایان[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا بر افراد نابینا نیز لازم است که هرگاه بر روى آیات قرآن دست مى کشند وضو داشته باشند، یا نیازى نیست؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]آنها نیز باید وضو داشته باشند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]44– کتک زدن پدر به فرزند[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا پدر مى تواند فرزند خود را به خاطر سرپیچى در یادگیرى قرآن، تأدیب نماید؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بهتر است از طریق تشویق این کار را انجام دهد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT][FONT=&quot]45 – اعتقاد به صدور الفاظ قرآن از ناحیه پیامبر(ص)[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر کسى معتقد باشد که معانى قرآن، بر قلب مبارک پیامبر(صلى الله علیه وآله[/FONT][FONT=&quot]) نازل شده است و آن حضرت با این کلمات آن معانى را بیان فرموده اند و کلمات فعلى صادر از ناحیه پیامبر(صلى الله علیه وآله) است نه خداوند، آیا این اعتقاد موجب ارتداد مى شود و وظیفه ما در مقابل چنین شخصى چیست؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]این عقیده خطا و اشتباه است و باید او را ارشاد کرد ولى موجب کفر نمى شود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]46 – اعتقاد به تحریف قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر مسلمانى معتقد به تحریف قرآن باشد، حکمش چیست و آیا اعتقاد به تحریف، انکار ضرورى دین محسوب مى شود؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]نظر به این که افراد کمى از علماى مذاهب مختلف اسلامى قائل به تحریفند (هرچند محقّقان، هرگز تحریف را قبول نکرده اند) حکم ارتداد جارى نمى شود، امّا چنین کسى مرتکب اشتباه بزرگى شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT][FONT=&quot]47– توهین به قرآن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا توهین به قرآن و فحّاشى نمودن به آن (العیاذ بالله)سبب ارتداد مى شود، تکلیف کسانى که شاهد و ناظر این مسأله هستند چیست؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]اگر از روى علم و عمد باشد مرتد مى شود و بر دیگران لازم است که نهى از منکر کنند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT][FONT=&quot]48[FONT=&quot]– تذکر به کسی که قرآن را غلط می خواند[/FONT][/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]آیا تذکّر به کسى که قرآن را غلط مى خواند واجب است؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]بهتر است با زبان خوب تذکّر دهید[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]




[/FONT][FONT=&quot]49– تلاوت از روی قرآن غصبی[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]اگر کسى قرآنى را بدون رضایت صاحب آن تصرّف نموده باشد آیا در صورت تلاوت آن ثوابى بر قرائت او مترتّب مى شود؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]مشکل است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]



[/FONT][FONT=&quot]50 – تشکیل جلسات قرآن در محل غصبی[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]تشکیل جلسات قرآن، در مکان غصبى چه صورتى دارد؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]حرام است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT]
 
بالا