» طراحی لامپهای فوق کم مصرف توسط محققان ایرانی

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه زنجان موفق به طراحی و تولید نیمه صنعتی لامپهای فوق کم مصرف مورد مصرف صنایع شدند. حامد نصراللهی، مخترع لامپهای فوق کم مصرف و مدیرعامل شرکت در گفتوگو با ایسنا؛ با باین اینکه هدف از ساخت لامپ صنعتی و مهتابیهای فوق کم مصرف عدم وجود لامپ با مصرف بهینهتر و بازده بالاتر برای این بخش است، گفت: همچنین علاقمندی بخش صنعت برای بهبود راندمان روشنایی و کارایی بالاتر لامپها چه از نظر دما و چه از نظر سازگاری با شرایط محیطی مختلف از دیگر اهداف تولید این نوع لامپها محسوب میشود.

وی با بیان این که لامپهای فوق کم مصرف در ادارات و صنعت کاربرد دارند، تصریح کرد: با توجه به مصرف فراوان لامپ در بخش صنعت، تولید لامپهای فوق کم مصرف که تا یک سوم نسبت به لامپهای معمولی مصرف انرژی دارند بسیار صرفه اقتصادی دارد. به عنوان مثال لامپهای فوق کم مصرف ۸۴ وات مانند لامپهای خیاری ۶۵ وات موجود در بازار کارایی دارند با این تفاوت که از مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به نمونههای معمولی برخوردارند.

نصراللهی با بیان اینکه در تولید لامپهای فوق کم مصرف از تکنولوژی LED استفاده شده است، خاطرنشان کرد: عمر بسیار بالاتر نسبت به لامپهای رشتهای و کم مصرف، سازگاری بالا با محیط و توانایی کار در شرایط محیطی نامساعد، مصرف بسیار کمتر نسبت به لامپهای رشتهای و کم مصرف، راندمان بالای لامپ، عدم ایجاد هارمونیکهای ولتاژ و جریان به روی خطوط برق و عدم ایجاد نور فرکانس در محیط و ایجاد خستگی کمتر برای چشم از جمله مزایای لامپهای فوق کم مصرف محسوب میشود.

وی با بیان اینکه این طرح موفق به اخذ تاییدیه علمی بنیاد ملی نخبگان شده است، گفت: پیش از دریافت تاییدیه علمی بنیاد با تولید نیمه صنعتی لامپهای فوق کم مصرف، موفق به فروش این محصول به دانشگاه زنجان و چند شرکتی صنعتی شدهایم. نصراللهی در پایان از دستگاههای دولتی و به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان درخواست کرد که به جای حمایتهای مالی اندک، زمینه فروش این محصول را در ادارات فراهم کنند.
 
بالا