بسم الله الرحمن الرحیم
«إن الذین یكفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیر حقّ و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس فبشرهم بعذاب الیم»
كسانی كه نسبت به آیات خدا كفر میورزند و پیامبران را به ناحق میكشند و (نیز) مردمی را كه امر به عدالت میكنند، به قتل میرسانند، به كیفر دردناك (الهی) بشارت ده.
1- نام كسانی كه به عدالت دعوت میكنند، در ردیف انبیاء برده میشود و كیفر كسانی كه آمران و ناهیان را به قتل میرسانند مانند كسانی است كه پیامبران را به قتل میرسانند (همچون قاتلان پیامبرانند) (تفسیر نور)
2- در شرایطی اظهار حق لازم است. اگر چه به قیمت شهادت انبیاء و اولیاء باشد. (تفسیر نور)
3- كشتن آمران به معروف، عذاب دردناك الهی را به دنبال دارد. (ترجمهی تفسیر المیزان)
4- به قرینهی فعل مضارع (یقتلون)، دلالت بر استمرار امر به معروف و نهی از منكر دارد. ( تفسیر المیزان)
5- بحث قتل آمران و ناهیان بعد از كفر به خداوند متعال مطرح شده و این نشان دهندهی این است كه كشتن آمران به معروف بسیار خطرناك است. (ترجمهی تفسیر المیزان)
6- عذاب دنیوی و اخروی سزای كسانی است كه با انبیاء، آمران و ناهیان، به مقابله بپردازند و آنها را به قتل برسانند. (ترجمه تفسیر المیزان)
7- جایگاه آمران به معروف و ناهیان از منكر و اهمیت این دو فرضیه را بیان میكند. (جامع البیان- نور الثقلین)
8- امر به معروف و نهی از منكر باید به گونهای باشد كه مفسدهای بر آن مترتب نشود. (جامع البیان فی تفسیر القرآن)
9- خداوند متعال با تشدید عذاب، بر كسانی كه مانع از انجام كار آمران و ناهیان میشوند، از آمران و ناهیان حمایت كرده است. (جامع البیان فی تفسیر القرآن)
10- قرار گرفتن آمرین به معروف و ناهین از منكر در ردیف تبیین و فرستادگان خداوند، دلیل بر اهمیت این دو فریضه میباشد. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن)