آموزش سیشارپ c# – بخش ۳۳

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
  • مقدمه
هنگامی که شروع به کدنویسی میکنید و در حال طراحی و پیادهسازی یک برنامهی خاصی توسط یک زبان خاصی هستید، بلاشک درمیان راه با مشکلاتی روبرو خواهید شد که بدلایلی مانند حواسپرتی، عدم تسلط کافی و … باعث ایجاد خطا در عملکرد برنامه میشود؛ یا جتی ممکن است برنامه اصلاً Compile نشود!
یکی از تکنیکهایی که در هنگام برنامهنویسی باید به آن تسلط کافیای داشته باشید، نحوه Debug کردن برنامه (اشکالزدایی) است. بهصورت کلی ما دو نوع خطا داریم؛ Syntax Error (خطای نحوی) و Logic Error (خطای منطقی). یک کامپایلر و IDE (در اینجا یعنی Visual Studio) تنها میتواند خطاهایی که بدلیل نوشتن اشتباه کد و یا جا انداختن یک Semicolon را ردیابی کند (Syntax Error)، اما هیچگاه نمیتواند که یک خطای منطقی مثل تقسیم یک عدد بر صفر را پیدا کند!

  • اشکالزادایی برنامه (Debugging) قسمت اول
اولین جایی که ممکن است با خطاها روبرو شوید، زمان طراحی و کدنویسی برنامه هست که در اصطلاح برنامهنویسی به آن Design-Time Error میگویند. این خطاها حتی پیش از Compile کردن برنامه مشاهده میشود و شما میبایست در صدد رفع آن باشید.
Design-Time Error جزو خطاهایی هستند که راحت میتوان آنها را ردیابی و رفع نمود؛ چرا که نرمافزار Visual Studio بهصورت خطوط رنگی انواع خطاها را برای شما نمایش میدهد. در هنگام کدنویسی شما با سه نوع خط رنگی مواجه خواهید شد؛ آبی، قرمز و سبز.
خطهایی که به رنگ آبی هستند، با نام Edit and continue معروف هستند که بدین معنیست شما میبایست تغییری در کدهایتان ایجاد کنید بدون اینکه برنامه متوقف شود.
خطهای به رنگ قرمز با نام Syntax Error معروف هستند که نمایانگر این هست که یک غلط نحوی در کدنویسی شما وجود دارد.
خطهای به رنگ سبز، اخطارهای کامپایلر (Compile Warning) هستند که زمانی این خطا را میبینید که کامپایلر متوجه میشود که یک مشکل کوچکی وجود دارد که ممکن است بعدها برای شما مشکلساز باشد؛ همانند تعریف متغیری که هرگز از آن استفاده نشود!
خطهای آبی رنگ:
در عکس پایین، شما میتوانید یک خط آبی رنگ زیر عبارت مشخص شده را ببینید. (ممکن است نسخههای جدید Visual Studio این را نیز بهعنوان خط قرمز رنگ در نظر بگیرد)
1-blue_wavy_line.gif

این خط به این دلیل ظاهر شده چونکه ما TextBoxای با نام textBox2 در فرم نداریم؛ بلکه یک TextBox در فرم وجود دارد که نامش textBox1 است. پس میتوانیم تنها با پاک کردن عدد ۲ و قرار دادن عدد ۱ بهجای آن، به ادامه کدنویسی خود بپردازیم.
اگر نشانگر موس خود را بر روی خطاها نگهدارید، توضیحاتی در رابطه با خطای ایجاد شده نمایش داده میشود، اگرچه همیشه این توضیحات بهطور کامل به شما کمک نخواهند کرد، ولی دیدن و خواندن آنها خالی از لطف نیست!
خطهای قرمز رنگ:
این نوع خطاها به آن Syntax Error میگویند. Syntax در واقع گرامر زبان برنامه نویسی است. همانطور که در زبان فارسی بایست قوانینی را در هنگام صحبت کردن رعایت کنیم تا مفهوم به صورت درست منتقل شود، در زبانهای برنامهنویسی نیز این حکایت صدق میکند.
در عکس زیر ما یک Semicolon را در انتها فراموش کردیم:
2-red_wavy_line.gif

اگر نشانگر موس را روی آن نگهدارید، راهنمایی لازم را به شما خواهد کرد:
3-red_wavy_line2.gif

در عکس بعدی، میبینید که ما یک پرانتز فراموش کردیم که ان را به ما نمایش میدهد:
4-red_wavy_line3.gif

خطهای سبز رنگ:
این نوع خطاها به آن Compile Warning میگویند. به عکس زیر نگاه کنید:
5-green_wavy_line.gif

اگر نشانگر موس را بر روی آن نگهداریم، خواهیم دید:
6-green_wavy_line2.gif

این خطا میگوید که شما متغیری با نام CompilerWarning تعریف و مقداردهی شد، اما هیچگاه از آن استفاده نشد.
جهت دریافت ای بخش آموزشی بهصورت یک فایل PDF، اینجا را کلیک کنید!
 
بالا