منتخب استفتائات آیت الله العظمی حاج سید علی سیستانی(حفظه الله)

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
كسي كه در نماز زياد شك مي كند آيا بايد نماز شك را بخواند ؟[h=3]جواب :[/h]بنا را بر صحت بگذارد و اعتنا به شكش نكند و نماز احتياط خواندن واجب نيست .
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
حكم شما در مورد وسواس چيست؟[h=3]جواب :[/h]وسواس لازم نيست به شك خود اعتنا كند بلكه لازم نيست تحصيل يقين در مورد طهارت و مانند آن بنمايد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آيا يقين فرد وسواسى در حكم شك مى باشد؟[h=3]جواب :[/h]در بعضى موارد حكم شك را دارد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آيا قرآن در مورد وسواس آيه اى دارد؟[h=3]جواب :[/h]سوره (ناس) در اين مورد است.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
حكم هيپنوتيزم چيست؟[h=3]جواب :[/h]فى نفسه اشكالى ندارد .
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
خواب مغناطيسي و احضار ارواح جايز است ؟[h=3]جواب :[/h]هر کاري که به انسان صدمه وضرر وارد مي کند ، حرام است وجايز نمي باشد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
اگر وجوهات را حساب كرده و كنار بگذارد ولى دزد آن را بدزدد آيا بايد وجوهات را پرداخت نمايد؟[h=3]جواب :[/h]بايد وجوهات خود را در فرض مزبور بپردازد .
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
مؤسسه خيريه اى كه جهت كمك به خانواده هاى محروم و مستضعفين تحت پوشش خود از فطريه و كمكهاى مردمى استفاده مى نمايد ، آيا مى تواند از اين هزينه ها جهت امور اقتصادى خيريه مثل : داروخانه ، درمانگاه ، موادغذايى و مكانهاى ورزشى استفاده نمايد و سود حاصله را براى اين خانواده خرج نمايد ؟[h=3]جواب :[/h]بنا بر احتياط واجب فطريه را فقط مى توان به فقرا داد و صرف در مصالح عامه فى سبيل الله محل اشكال است .
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
يا وكالت دادن به مؤسسات صحيح است؟[h=3]جواب :[/h]اگر اين وكالت به توكيل معنون به عنوان خاص مثلاً رئيس مؤسسه باشد در صورت قبولش، اشكالى ندارد. گرچه آن كه داراى اين عنوان است گاه به گاه عوض شود و همچنين هر عنوان ديگرى در مؤسسه از اين قبيل، جايز است. اما وكالت دادن به مؤسسه به عنوان خودش صحيح نيست.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آيا در صحت وكالت شرط است كه شخص وكيل نزد موكل معلوم باشد؟[h=3]جواب :[/h]شناخت او شرط نيست، البته لازم است كه وكيل در واقع معين باشد، مانند آن كه زيد خواستار وكيلى مى شود و طبق خواسته اش شخص معينى را ـ گرچه زيد او را نشناسد ـ وكيل مى سازند. اما وكالت دادن به يكى از دو شخص به نحو ترديد و نامعين صحيح نيست.
 
بالا