شباهت های رستاخیر مهدی علیه السلام با رستاخیز اخرت

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

- آشکار شدن باطن ها


یکی از موضوعاتی که وجه شباهت بین دو قیام است، بر ملا شدن باطن و درون انسان ها است، البته برملا شدن باطن ها، در قیامت کبری با قیامت صغری متفاوت است . در قیامت کبری، آشکار شدن درون، کلی و فراگیر است ولی در رستاخیز مهدی علیه السلام، ظاهر شدن درون مردم، برای حاکم و والی عادل – یعنی امام زمان علیه السلام – تحقق پیدا می کند . پس به طور کلی می توان ظهور باطن ها را یکی از وجوه مشترک بین دو قیام دانست .


در قیامت کبری


«یوم تبلی السرائر» ; (38) «آن روز که رازها [همه] فاش می شود .»


«یوم هم بارزون لا یخفی علی الله منهم شی ء» (39) ; «آن روز که آنان ظاهر گردند، چیزی از آن ها بر خدا پوشیده نمی ماند .»


«و اذا الصحف نشرت » (40) ; «و آنگاه که نامه ها گشوده شوند .»


6-در رستاخیز مهدی علیه السلام


ابان می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: «لا تذهب الدنیا حتی یخرج رجل منی رجل یحکم بحکومة داود (۴۱) و لا یسئل عن بینة یعطی کل نفس حکمها; (۴۲) دنیا به آخر نمی رسد تا مردی از من (حضرت مهدی علیه السلام) قیام کند و آن مرد شبیه حکم حضرت داود حکم خواهد کرد و از شاهد سؤال نمی کند و حکم هر کس را به او می دهد .»


حسن بن ظریف می گوید: در ذهن خود دو سؤال داشتم، آن ها را برای امام عسکری علیه السلام نوشتم و چنین سؤال کردم:


«اذا قام القائم و اراد ان یقضی این مجلسه الذی یقضی فیه بین الناس؟ فجاء الجواب: سالت عن القائم، فاذا قام یقضی بین الناس بعلمه، کقضاء داود، و لا یسال البینة; (۴۳)


وقتی حضرت مهدی علیه السلام قیام کرد، از چه مقام و جایگاهی بین مردم حکم خواهد کرد؟ جواب آمد [و امام در آن جواب فرمود]: سؤال از قائم کردی، پس هر گاه [مهدی علیه السلام] قیام کند، در بین مردم به علم خود قضاوت می کند، شبیه قضاوت حضرت داوود و از شاهد و بینه سؤال نمی کند .»



 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


7- حیات مجدد




از دیگر وجوه مشترک بین قیامت کبری و رستاخیز مهدی علیه السلام، زنده شدن انسان هاست که در قیامت کبری انسان ها برای بهره مند شدن از جزاء و پاداش الهی زنده می شوند و در قیام مهدی علیه السلام، مؤمنین به خاطر لذت بردن و مشارکت در حکومت عدل، و کافرین به جهت زجر کشیدن از مشاهده حکومت الهی زنده می شوند .




حیات دوباره در قیامت کبری




«ثم نفخ فیه اخری فاذا هم قیام ینظرون » ; (44) «سپس بار دیگر در آن [صور] دمیده می شود و به ناگاه آنان [برپای] ایستاده می نگرند .»




«و نفخ فی الصور فجمعنا هم جمعا» (45) ; «و [همین که] در صور دمیده شود، همه آن ها را گرد خواهیم آورد .»




«و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون » (46) ; «و در صور دمیده خواهد شد، پس به ناگاه از گورهای خود شتابان به سوی پروردگار خویش می روند .»




حیات دوباره در رستاخیز مهدی علیه السلام




چنانکه در ابتدای مقاله بیان شد، روز رجعت یکی از ایام الله است . در روایات، اقرار و ایمان به رجعت از نشانه های مؤمن ذکر شده است .




برقی از امام صادق علیه السلام نقل می کند: «من اقر بسبعة اشیاء فهو مؤمن و ذکر منها الایمان بالرجعة; (۴۷) کسی که به هفت چیز معترف باشد، پس او مؤمن است و از جمله آن هفت چیز، ایمان به رجعت را ذکر فرمود .»




زنده شدن در رستاخیز مهدی علیه السلام که به رجعت معروف است، مثل قیامت کبری کلی و فراگیر نیست، بلکه جزئی و نسبی است .




امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ان الرجعة لیست عامة، و هی خاصة لا یرجع الا من محض الایمان، او محض الشرک محضا; (۴۸) رجعت، عمومی نیست، بلکه جنبه خصوصی دارد، تنها گروهی بازگشت می کنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند .




رجعت در قرآن




آیاتی از قرآن کریم نشانگر این است که تاکنون در این دنیا رجعت صورت گرفته است . برخی از این آیات را در ذیل می آوریم .




«فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم » (49) ; «پس خداوند به آنان گفت: تن به مرگ بسپارید، آنگاه آنان را زنده ساخت .»




«ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون » (50) ; «سپس شما را پس از مرگتان حیات بخشیدیم، شاید شکر نعمت [او را] بجا آورید .»





این آیه درباره بنی اسرائیل است که گروهی از آن ها بعد از تقاضای مشاهده خداوند گرفتار صاعقه مرگباری شدند و مردند، دوباره زنده شدند .




«فاماته الله ماة عام ثم بعثه » (51) ; «پس خداوند، او را (به مدت) صد سال میرانده، آن گاه او را برانگیخت .»




این آیه در مورد پیامبری است که از کنار یک آبادی عبور می کرد، در حالی که دیوارهای آن فرو ریخته بود و اجساد و استخوان های اهل آن در هر سو پراکنده شده بود، از خود پرسید چگونه خداوند این ها را پس از مرگ زنده می کند، خدا او را یکصد سال میراند و سپس زنده کرد و به او گفت: چقدر درنگ کردی؟ عرض کرد یک روز یا قسمتی از آن، فرمود: بلکه یکصد سال بر تو گذشت . (۵۲)



 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"



۸- انتقام از ظالمان و ستمگران


انتقام گرفتن از ستمگران و ظالمان به طور مشترک در قیامت کبری و رستاخیز مهدی علیه السلام مطرح است . در قیامت کبری و قیام مهدی علیه السلام، انسان های مؤمن، به پاداش و رحمت الهی می رسند، و انسان های کافر و ظالم، به عذاب و کیفر الهی دچار می شوند .


انتقام خدا از ظالمان در قیامت


«فیومئذ لا یعذب عذابه احد، و لا یوثق وثاقه احد» (53) ; «پس در آن روز هیچ کس چون عذاب کردن او، عذاب نمی کند و هیچ کس چون در بند کشیدن او، در بند نمی کشد .»


«انا اعتدنا للظالمین نارا احاط بهم سرادقها و ان یستغیثوا یغاثوا بماء کالمهل » (54) ; «ما برای ستمگران آتشی آماده کرده ایم که سرا پرده اش آنان را دربرمی گیرد، و اگر فریاد رسی جویند، به آبی چون مس گداخته یاری می شوند .»


«ان جهنم کانت مرصادا، للطاغین مابا، لابثین فیها احقابا، لایذوقون فیها بردا و لاشرابا، الا حمیما و غساقا» ; (55) «[آری جهنم [از دیرباز] کمین گاهی بود، [که] برای سرکشان بازگشتگاهی است، روزگاری دراز در آن درنگ کنند، در آن جا نه خنکی چشند و نه شربتی، جز آب جوشان و چرکابه ای .»


تجلی انتقام خداوند در انتقام مهدی علیه السلام


امام باقر علیه السلام در بیان شباهت های حضرت مهدی علیه السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «فخروجه بالسیف و قتله اعداء الله و اعداء رسوله و الجبارین و الطواغیت; (۵۶) قیام با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و پیامبر، و جباران و سرکشان [از وجوه شباهت او] است .»




 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"



پی نوشت ها:

۱) شیخ صدوق، خصال، ج ۱، ص ۱۰۸ .

۲) مزمل/۱۴ .

۳) حاقه/۱۴ .

۴) حج/۱ .

۵) واقعه/۴ .

۶) تکویر/۱ .

۷) قیامت/۷ .

۸ ) شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص ۴۵۳; بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۸۸ .

۹) تاریخ ما بعد الظهور، ص ۱۷۶ .

۱۰) چشم به راه مهدی، جمعی از نویسندگان، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص ۲۹۹ .

۱۱) شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص ۲۵۱; غیبت نعمائی، ص ۲۵۰ .

۱۲) شیخ مفید، ارشاد، ج ۱، ص ۳۷۰ .

۱۳) چشم به راه مهدی، همان، ص ۲۷۳ .

۱۴) انبیاء/۴۷ .

۱۵) زلزله/۸ و ۷ .

۱۶) شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۲۵۷ .

۱۷) مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۱; شیخ طوسی، تهذیب، ج ۶، ص ۱۵۶ .

۱۸) تین/۸ و ۷ .

۱۹) انعام/۶۲ .

۲۰) حج/۶۹ .

۲۱) مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۲۰ .

۲۲) همان مدرک، ج ۵۲، ص ۳۵۴ .

۲۳) عنکبوت/۳۶ .

۲۴) واقعه/۱ و ۲ .

۲۵) حشر/۱۸ .

۲۶) مهدی پور علی اکبر، او خواهد آمد، ص ۹۳ .

۲۷) انبیاء/۱۰۵ .

۲۸) سفر پیدایش: فصل ۱۲، بند ۷; فصل ۱۳، بند ۱۵ و فصل ۱۵، بندهای ۵- ۸ .

۲۹) کتاب حیقوق نبی: فصل ۲، بندهای ۳- ۵ .

۳۰) انجیل متی: فصل ۲۴، بندهای ۲۷، ۳۰، ۳۵، ۳۷ و ۴۵ .

۳۱) انجیل لوقا: فصل ۱۲، بندهای ۳۵- ۳۶ .

۳۲) رک، او خواهد آمد، علی اکبر مهدی پور; جاماسب نامه .

۳۳) نساء/۱۳ .

۳۴) دهر/۵ .

۳۵) کهف/۳۱ .

۳۶) مفاتیح الجنان ص ۵۳۱ .

۳۷) مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۳ .

۳۸) طارق/۹ .

۳۹) غافر/۱۶ .

۴۰) تکویر/۱۰ .

۴۱) طبق نقل روایات حضرت داود به باطن مردم آگاه بوده و بر اساس آن با مردم برخورد می کرده و حکم صادر می کرده است .

۴۲) الصفار القمی، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد علیه السلام، نشر مکتبة آیة الله مرعشی نجفی، ص ۲۸۵ .

۴۳) طوسی، محمد، الثاقب فی المناقب، موسسه انصاریان، ص ۵۶۵ .

۴۴) زمر/۶۸ .

۴۵) کهف/۹۹ .

۴۶) یس/۵۱ .

۴۷) مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۲۱ .

۴۸) همان، ص ۳۹ .

۴۹) بقره/۲۴۳ .

۵۰) تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۵۵۷ .

۵۱) بقره/۲۵۹ .

۵۲) تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۵۵۶ .

۵۳) فجر/۲۵- ۲۶ .

۵۴) کهف/۲۹ .

۵۵) نباء/۲۱- ۲۵ .

۵۶) صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۳۲۷ .

پدیدآورنده: حسین الهی نژاد

 
بالا