رسوم عجیب و غریب مربوط به مردگان

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
9 نمونه از مراسم عجیب و غیرعادی در مورد مرگ
اگر شما هم مثل آن دسته از افرادی هستید که فکر میکنند تشییع جنازه و یا سوزاندن مردهها تنها مراسم مربوط به مرگ هستند، پس لطفا قبل از خواندن متن زیر خودتان را برای تغییر دادن باورهایتان آماده کنید.

1- رقصیدن با مرده
hhe644.jpg
چه باور داشته باشید چه نداشته باشید باید بهتان بگوییم که مردم مالاگاسی ماداگاسکار مردههایشان را از قبرها بیرون آورده و با آنها میرقصند. باور و عقیده شان که این مراسم به نام «فامادیهانا» از آن نشات میگیرد این است که ارواح با این مراسم میتوانند بعد از تجزیه شدن جسد به نیاکانشان بپیوندند. این جشن اغلب هر 7 سال یکبار برگزار میشود و زمانی برای شادمانی و به هم پیوستن اعضای فامیل است.
2- تدفین آسمانی
hhe646-1.jpg
به خاطر آب و هوای ناملایم تبت و زمینهای سنگلاخی تدفین و خاک کردن مردههای تقریبا امری غیرممکن است.
بله رسم مردم بودایی تبت اینگونه است که «تدفین آسمانی» دارند. بدین معنی که جسد را چند قسمت کرده، آن را به صورت پودر درآورده و مخلوط کرده، سپس آن را در ارتفاعات میگذارند تا لاشخورها بخورند. آنها اعتقاد دارند بدن آدمی تنها محلی برای استقرار روح محسوب میشود و باید به طبیعت بازگردد.

3- مراسم تدفین تانا توراجا
hhe643.jpg
در مراسم تدفین منطقه «تانا توراجا» در اندونزی کارهای خیلی زیادی انجام میشود. این مراسم با موسیقی، رقص و مهمانی با تعداد زیادی مهمان برگزار میشود. پس واضح و مبرهن است که مرگ در این منطقه خرج و مخارج بسیاری میطلبد. و برای همین بستگان متوفی اجازه به تعویق انداختن این مراسم را دارند و اجباری ندارند که فورا مراسم را بجا آورند.آنها میتوانند جنازه را در قنداق بپیچند تا زمانی که برای این کار پول پس انداز کنند. پول جمع کردن برای مراسم شاید هفتهها، ماهها یا حتی سالها به طول انجامد. تا آن زمان با جنازه مثل یک بیمار رفتار میکنند که این رفتارها شامل صحبت کردن با جنازه و دیگر فعالیتهای معمولی روزانه میشود.مراسم تدفین اصلی زمانی اتفاق میافتد که تمام فامیل برای آن آماده شده باشند و بعد از آن جسد را در تابوت یا در غار میگذارند یا آن را از صخره یا لبه پرتگاه اویزان میکنند.
4- مرگ درخشان
hhe642.jpg
امروزه آدمها میتوانند بدن کسانی را که دوست دارند روی انگشتشان داشته باشند! باورتان نمیشود؟ شما میتوانید به راحتی انگشتر الماسی را دستتان کنید. این خیلی طبیعی است. و یک شرکت آمریکایی LifeGem به مردم فرصت این را میدهد که بدن افراد مورد علاقه شان که مرده اند را درون الماسهای ساختگی شان داشته باشند.شرکت LifeGem برای انجام این کار ابتدا از جسد یا باقیمانده خاکستر بدن مرده کربن استخراج میکند. سپس این کربن به گرافیت تبدیل میشود و تحت پرس گذاشته میشود تا برای به دست آمدن الماسی درخشان درون نگین الماس قرار گیرد. قیمت این الماس بین 3500 تا 20000 دلار تخمین زده میشود و بستگی به عیار جواهر دارد.
5- تابوتهای جالب
hhe641.jpg
اگر الویس پریسلی در تشی (غنا) میمرد مطمئنا او را در تابوتی به شکل گیتار دفن میکردند. مردم این شهر مردههایشان را در تابوتهایی فانتزی دفن میکنند. شکل جعبه حمل جنازه اغلب نشان دهنده حرفه فرد درگذشته است. معمولا تابوتهای غول پیکر مشابه بطریهای ذغال سنگ، میوهها یا ابزار مکانیکی در نمایشگاههای تابوت به نمایش گذاشته میشوند.
6- آیین آدم خواری

این رسم به احتمال زیاد یکی از بدترین مراسم مرگ است که تابحال وجود داشته. مردمی در جهان وجود دارند با آیین «آدمخواری» که مردههای خود را میخورند! ایده ای که پشت این رسم وحشتناک پنهان است هرچیزی میتواند باشد:از جذب کردن خصلت ویژه فرد مرده تا جذب کردن روح فرد مرده. مردم بسیار کمی در جنوب آمریکا و استرالیا هنوز این آیین وحشتناک را انجام میدهند. اما تعداد زیادی از انجمنهای علمیپ دیده آدم خواری را تنها بهتانی میدانند که به مردم این کشورها نسبت داده شده، آنها اعتقاد دارند این آیین مربوط به مهاجران این مناطق است؛ مهاجرین برای اینکه بتوانند بهانه ای برای تسلط سیاسی بر این مردم داشته باشند این رسم را به این کشورها آورده و به آنها نسبت داده اند. طبق گفته «ناپلئون چانگون» انسان شناس جامعه «یونومامو» در جنوب آمریکا هنوز بعد از سوزاندن مردهها استخوانها و خاکستر آنها را میخورند!
7- مومیایی کردن خود
hhe639.jpg
اینکه با روزه داری و زجر دادن خودمان را به کام مرگ بفرستیم از نظر ما واقعا کاری مسخره و خنده دار است. اما بعضی از کاهنین بودایی به نام «سوکوشینباتسا» (Sokushinbutsu) درژاپن نه تنها با دست خود خودشان را میکشند؛ بلکه با روشی این کار را میکنند که در نهایت منجر به مومیایی کردن خود میشود.این پروسه ابتدا با یک رژیم آغاز میشود که حاوی آجیل و میوه است که با فعالیتهای معمولی فیزیکی همراه میشود. به مرور این رژیم باعث استفراغ کردن، از دست دادن آب بدن و از بین رفتن قدرت دفاعی در برابر میکربها میشود. بعد از این رژیم غذایی تغییر کرده و برای شاید هزار روز از پوست درختان، ریشهها و یک نوع چای سمی تغذیه میکنند.
در مرحله آخر کاهن وارد یک گور یا مقبره سنگی میشود، در پوزیشن گل لوتوس مینشیند و منتظر مرگ میماند! او هر روز یک زنگ را به صدا در میآورد تا کاهنان زیردستش از زنده ماندن او باخبر شوند. و بالاخره روزی که هیچ صدای زنگی نیاید، کاهنان دیگر مقبره را مهر و موم میکنند و بعد 1000 روز دیگر صبر میکنند تا بتوانند دوباره در مقبره را برای بررسی کردن مومیایی باز کنند.

8- آیین روزه داری تا رسیدن مرگ
hhe638.jpg
ویملا دوی، یک زن هندی است است که بعد از رنجهای فراوان از بیماری سرطان در سال 2006 درگذشت. البته دلیل مرگ او بیماری سرطان نبود، بلکه او به خاطر روزه سیزده روزه ای به نام «سانتارا» درگذشت. این نوع مرگ عمدی با روزه داری از آیینهای مردم «جایین» Jain است.این مردم به عدم خشونت و مهربانی با تمام مخلوقات اعتقاد دارند. «سانتارا» معمولا زمانی آغاز میشود که یک نفر تصمیم میگیرد زندگی اش را برای رسیدن به هدفش که همانا پاکسازی معنوی است قربانی کرده و خودش را برای این اکر آماده میکند.البته مخالفتها در مورد این آیین رو به افزایش است،چراکه به شکل یک خودکشی یا قتل عمدی نمود پیدا میکند. اما درمیان این اجتماع امتناع کردن از «سانتارا» محروم شدن از حقوق اجتماعی یا تبعید را در پی دارد.
9- گذاشتن جسد در هوای آزاد
hhe637.jpg
زرتشتیان اعتقاد دارند که بدن بعد از مرگ مامنی برای فساد و ناپاکیها میشود. دفن کردن در خاک و یا سوزاندن در دین آنها ممنوع است چرا که زرتشتیان باید همواره از آلوده کردن عناصر مقدس برحذر باشند. بنابراین آنها آیینی به نام exposure مرده دارند. برای این منظور جسد را به مکان بلندی به نام «دخمه» یا «برج خاموش» میبرند تا لاشخورها بتوانند جسد را بخورند.
اکنون این آیین تنها در شبه قاره هند انجام میشود. اما امروزه به دلیل کم شدن جمعیت لاشخورها در سرزمین هند فرآیند این رسم به دلیل طولانی تر شدن خیلی وحشتناک و دلخراش شده است. عکسهایی که به تازگی از این مراسم گرفته شده پشتههایی از لاشههای فاسد را نشان میدهد که در بالای برج مومبای در هند روی هم انباشته شده اند و این اتفاق باعث جنجالهای زیادی در جامعه هندیان شده است.
 
بالا