بیت المال/کاریکاتور

لاهوت

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"



[h=1][/h]
IMAGE634758076486282186.jpg




 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
بیت المال اصلا چی هست !!!!!؟
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بیت المال اصلا چی هست !!!!!؟

امام علي عليه السلام خطاب به عبدالله بن زمعه (از پيروان و ياران آن حضرت) آن هنگام كه
از او، درخواست كمك مي كند، ماهيّت بيت المال را براي او روشن مي كند. او، بيت المال را نه مال
شخصي امام مي داند و نه مال ِفردي از مسلمانان، بلكه بيت المال، از آن ِمسلمانان است كه در
اختيار امام ِمسلمانان گذاشته مي شود تا به عدل، به مصرف مسلمانان برسد. حضرت مي گويد:
إنَّ هذا المال ليس لي و لا لك! و انَّما هو فيءٌ لِلمسلمين و جَلْبُ أسيافهم. فإنْ شَرَكْتَهم
في حربهم كانَ لكَ مثلُ حظهم و إلّا فَجَناةُ أيديهم لا تكون لغير أفْواهِهمْ [6]؛
اين اموال، نه مال من و نه از آن ِتوست، بلكه غنيمتي گِردآمده از مسلمانان است كه با
شمشيرهاي خود به دست آورده اند. اگر تو، در جهاد، همراهشان مي بودي، سهمي
چونان سهم آنان مي داشتي و گرنه، دسترنج آنان، خوراك ديگران نخواهد بود.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
خداوند در قرآن ميفرمايد: «وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»(مومنون/8)
اين آيه از آيات اوليه سورهي مؤمنون است. قرآن براي مؤمنين صفاتي را عرض ميكند.
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»(مومنون/1) «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»(شمس/9) «من زكي هو المؤمن و المؤمن من زكي »
مؤمنان رستگارند و داراي صفاتي ميباشند كه يكي از صفات اين است كه امانات و پيمانها را مراعات ميكنند
«الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»(مومنون/2)
يعني مؤمنين كساني هستند كه در نماز خاشع هستند و حال دارند و از كار لغو و ياوه گويي دوري ميكنند و حق النّاس و زكات وماليات را ميپردازند و نسبت به مسائل شهواني خود را حفظ ميكنند و شهوت خود را با ازدواج كنترل ميكنند وامانات و عهد خود را مراعات ميكنند.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
حضرت علي(ع) در خطبه سوم نهج البلاغه ميفرمايد:
«يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيع»(نهج‏البلاغه، خطبه 3)
يعني بعضي از افراد مثل شتري كه به علف تازه ي بهاري رسيده است، مال خدا و بيت المال را ميخورند.
به حضرت امير گفتند: كه به بعضي افراد پول بده تا ساكت شوند و دور شما را بگيرند و حكومت شما قوي شود. حضرت فرمود:

«أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ»(نهج‏البلاغه، خطبه 126)
يعني شما ميگوييد باج بدهم و با پاي شرك به سراغ توحيد بروم وپايه هاي حكومت اسلامي را با رشوه قوي كنم و سبيل اين و آن را چرب كنم و فرمود:
«لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ»
يعني حتي اگر اموال براي خودم هم بود، آن را به طور مساوي تقسيم ميكردم و حال آن كه اموال براي خداوند است، من هرگز پايه ي توحيد را با رشوه محكم نميكنم.
«أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ»
حضرت در ادامه فرمود: آگاه باشيد كه بخشيدن مال در غير حق و باطل هم تبذير و هم اسراف است و اسراف ازگناهان كبيره است.
«إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ»(اسراء/27)
يعني كسي كه ول خرجي ميكند، برادر شياطين و آمريكاست. همچنين حضرت در خطبه ميفرمايد:
«وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ»
يعني كسي كه بخواهد با پول، مردم را از خود راضي كند ممكن است كه تعدادي را در دنيا از خودش راضي كند، امّا در آخرت بايد جواب دهد و نزد خدا پايين ميآيد. فردي نزد اميرالمؤمنين آمد و از حضرت خواست كه پولي از بيت المال به او بدهد. حضرت به او فرمود:
«إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ وَ إِنَّمَا هُوَ فَيْ‏ءٌ لِلْمُسْلِمِينَ وَ جَلْبُ أَسْيَافِهِمْ فَإِنْ شَرِكْتَهُمْ فِي حَرْبِهِمْ كَانَ لَكَ مِثْلُ حَظِّهِمْ وَ إِلَّا فَجَنَاةُ أَيْدِيهِمْ لَا تَكُونُ لِغَيْرِ أَفْوَاهِهِمْ»(نهج‏البلاغه، خطبه 232)
يعني بيت المال نه براي من و نه براي تو است. بيت المال مربوط به همه ي مسلمين است.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
در يكي از جنگها تيري به يكي از اصحاب پيامبر اصابت كرد و او را از پاي درآورد. مردم جنازه را آوردند و گفتند كه شهيد شده است. پيامبر فرمود: نگوييد شهيد شده است. چرا كه عبايي كه روي دوش اوست از بيت المال است و به خاطر همين من بر اين شخص نماز نميخوانم. اين حديث حرفهاي مهمي داشت. چرا كه شخصي جانش را ميدهد ولي به خاطر تصرف در بيت المال، نه به اوشهيد ميگويند و نه پيامبر بر او نماز ميخواند.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
وزيري خدمت امام كاظم(ع) آمد ولي حضرت اجازهي ورود به او نداد. چرا كه آن وزير روزي به چوپاني اجازهي ورود نداده بود.
آن فرد پيش پيامبر رفته و گفت: حضرت علي(ع) همه چيزش خوب است ولي گاهي اوقات خشك وخشن برخورد ميكند. پيامبر فرمود:
«إِنَّهُ لَخَشِنٌ فِي ذَاتِ اللَّهِ»(المناقب، ج‏2، ص‏110)
يعني حضرت علي به خاطر خدا خشن است و انسان بايد در بيت المال خشك باشد. اگر ميخواهي ببخشي از مال خودت ببخش.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
اميرالمومنين به زير دستانش ميفرمود: كه نوك قلم را تيز كنند و سطرها را تنگتر كنيد تا بيت المال زياد مصرف نشود و خدا ميداند كه ما با بيت المال چه ميكنيم.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
امام صادق(ع) فرمودند:
«إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ»(كافى، ج‏4، ص‏25)
يعني اگر ميخواهيد دين باقي بماند، بيت المال را به دست عادل بسپاريد كه حق بوده و طرف دار حق ميباشد. قصهاي كه در آن حضرت علي در برابرتقاضاي كمك از بيت المال آهن داغ كردند را شنيدهايد.
روزي عدهاي پيش حضرت علي آمدند و از حضرت خواستند كه چيزي از بيت المال به آنها بدهد كه بيشتر از سهمشان بود. حضرت به آنها فرمود كه جمعه بيايند. حضرت در روز جمعه آنها را به نماز جمعه برد و فرمود: تو بيشتر از سهم خود ميخواهي. يعني ميخواهي از سهم اين همه آدم بدزدم و به تو بدهم. حضرت امير فرمودند:

«دَخَلْتُ بِلَادَكُمْ بِأَشْمَالِي هَذِهِ وَ رِحْلَتِي وَ رَاحِلَتِيها هِيَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِكُمْ بِغَيْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِي مِنَ الْخَائِنِينَ»(المناقب، ج‏2، ص‏98)
يعني با اين لباسي كه بر دوش دارم و اين مركبي كه بر آن سوار هستم، داخل شهر شما شدم وفرماندهي شما شدم. پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غير از چيزهايي كه با آن وارد شدم، چيز ديگري داشتم، همانا من از خيانت كاران هستم. يعني اگر وضع زندگي من در هنگام رياست با روزي كه وارد شدم فرق كند، مثلا با ژيان آمدم با پيكان بروم. با زيلو آمدم با قالي بروم. از وضع من معلوم ميشود كه آنها را از جايي دزديدهام و يا خيانتي كردهام.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
حضرت امام صادق(ع) ميفرمايد:
«فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ»
و همانا فناء و نابودي اسلام و مسلمانان وقتي است كه بيت المال در دست كسي باشد كه حق را نميشناسد و به معروف و ثواب عمل نميكند. خلاصه اين كه رمز بقاء اسلام به اين است که بيت المال در دست عادل باشد و رمز نابودي اسلام به اين است که بيت المال در دست فاسق باشد.
 
بالا