*♥*•*♥* اولین کسی که با امام زمان(عج) بیعت میکند کیست؟! *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
از روایات چنین استفاده مى‏شود كه اوّلین كسى كه با حضرت مهدى(عج) بیعت كرده و به دست مبارك آن جناب بوسه مى‏زند، حضرت جبرییل امین فرشته مقرّب الهى است.

مفضل‏بن عمر، از امام صادق(ع) روایت كرده كه فرمود:«
آن‏گاه كه خداوند به حضرت قائم(عج) اجازه خروج مى‏دهد، آن حضرت به منبرمى‏رود، پس مردم را به سوى خویش دعوت كند و به خداوند سوگندشان دهد و به حق خویش، آن‏ها را بخواند و بین ایشان به روش رسول خدا(ص) رفتار كرده و به كردار آن حضرت عمل كند. آن‏گاه خداوند جبرییل را مى‏فرستد تا نزد او بیاید، جبرییل در حجر اسماعیل نزد آن حضرت مى‏آید و مى‏گوید: به چه چیز،مردم را مى‏خوانى؟ حضرت قائم(عج) دعوت خود را به او خبر مى‏دهد. جبرییل مى‏گوید: من نخستین كسى هستم كه با تو بیعت مى‏نمایم، دست خویش را براى بیعت باز كن. پس دست به دست آن حضرت مى‏گذارد و متجاوز از 310 مرد نزد اوآمده و با او بیعت نمایند و در مكّه مى‏ماند تا یارانش به ده هزار نفربرسد، سپس از آنجا به مدینه رهسپار گردد.»

و نیز وارد شده كه:حضرت قائم(عج) پشت به حرم ـ خانه كعبه‏ـ مى‏دهد و دست خود را دراز مى‏كند مثل دست موسى ... آن‏گاه مى‏فرماید:
این دست خداست و از جانب خداست و به امر خدا كشیده شد، و این آیه را تلاوت مى‏كند: «اِنَّ الَّذِینَیبایعُونَكَ اِنَّما یبایعُونَ اللّه‏َ یدُاللّه‏ِ فَوْقَ اَیدِیهِمْ،فَمَنْ نَكَثَ فَاِنَّما ینكُثُ عَلى نَفْسِهِ ...».

ابان‏بن تغلب از امام صادق(ع) نقل كرده كه فرمود:
«همانا اوّل كسى كه با قائم(عج) بیعت مى‏كند جبرییل است ...».

طبرسىاز ابى‏عبداللّه‏(ع) نقل كرده كه در حدیثى فرمود:
«... پس خداوند عزّوجل جبرییل را مى‏فرستد تا نزد او آمده و سؤال كند، به او مى‏گوید: به چه چیزى دعوت مى‏كنى؟ قائم او را از ماهیت دعوت خبر مى‏دهد. جبرییل مى‏گوید: پس مناوّل كسى هستم كه با تو بیعت مى‏كنم. آن‏گاه مى‏گوید: كف دستت را بده، وآن را بر دست خود مسح مى‏كند ...».

امام صادق(ع) فرمود: ا
وّلین كسى كه با قائم(عج) بیعت كند جبرییل(ع) خواهد بود كه به صورت مرغى سفید نازل شده و با آن حضرت بیعت مى‏كند. (بحارالانوار. ج 52. 286)

منبع:
کتاب «اولین های مهدویت»
 
بالا