نگهداری و پاک کردن اطلاعات به صورت امن3

ادمیرال

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
خطر مشخص شدن موقعیت اطلاعات محرمانه
نگهداری کلیه اطلاعات محرمانه در یک محل نیز خطراتی را به همراه دارد. در شرایطی که به دلیل تهدید شدن و یا هر عامل مشابه دیگری، مجبور به ارائه رمز عبور خود می شوید، به راحتی تمامی اسرار شما فاش می شوند.
برای جلوگیری از این مشکل، نرم افزار True Crypt امکانی را در اختیار شما قرار می دهد که به وسیله ی آن شما می توانید اطلاعات را براساس اهمیت و درجه محرمانگی طبقه بندی کنید. این نرم افزار با ایجاد یک بخش مخفی درون گاو صندوق که فقط شما از وجود آن مطلع هستید، فضای مناسبی را برای نگهداری فایل های خیلی محرمانه شما به وجود می آورد. در زمانی که رمزعبور True Crypt شما به هر دلیلی در اختیار افراد متجاوز قرار گیرد، می توانید همچنان از اطلاعات خود محافظت کنید و در این حالت تنها اطلاعات لایه اولیه فاش می شوند و بخش اصلی آنها همچنان مخفی خواهند ماند و به احتمال زیاد رسیدن به محتوای بخش اول برای این افراد قانع کننده خواهد بود و آنها را از پیگیری بیشتر باز خواهد داشت. همچنین این بخش مخفی به هیچ وجه قابل ردیابی و تشخیص از طریق کنترل حجم فایل نیست. البته باید توجه داشته باشید که اگر مقدار فایلی بیش از گنجایش فضای True Crypt درون آن بریزید، برنامه ممکن است فایل های بخش مخفی را از بین برده و فایل های شما را جایگزین آنها کند.مراحل نصب و راه اندازی True Crypt
True Crypt یک نرم افزار رایگان است و بدون هیچ گونه پرداختی می توانید آنرا دانلود کنید.

  • برنامه را اجرا کرده و بر روی Create Volume کلیک کنید.
  • در صفحه ای که نمایش داده می شود گزینه ی Create an encrypted file container را انتخاب کنید، و سپس بر روی کلید Next کلیک کنید. توجه داشته باشید که دو گزینه دیگر تمام یک درایو انتخابی را فرمت کرده و آن را تبدیل به یک درایو حفاظت شده می کند.
  • صفحه دیگری ظاهر می شود و مجددا گزینه ی اول (standard TrueCrypt volume) را انتخاب کنید و سپس بر روی Next کلیک کنید. با انتخاب این گزینه شما یک فضای محافظت شده یک لایه ساده خواهید داشت. اما اگر به دو فضای محافظتی مجزا با دو رمزعبور جداگانه در دل یکدیگر نیاز دارید، از گزینه دوم استفاده کنید.
  • در مرحله ی بعد بر روی Select File کلیک کنید و یک فایل جدید بسازید. این فایل می تواند هر نام و پسوندی داشته باشد. توجه داشته باشید که برای امنیت بیشتر حتما گزینه ی never save history تیک خورده باشد. اگر از پسوندهای برنامه یا فایل های معمول ویندوز برای فایل تان استفاده کرده باشید، هنگام زدن دکمه ی Next با اخطاری مبنی بر اینکه ممکن است همنامی با فایل های دیگر باعث مشکل شود، مواجه شوید. گزینه ی Yes را برای رفتن به مرحله ی بعد انتخاب کنید.
  • در ادامه برای انتخاب سیستم کد گذاری از شما سوال می شود. پیشنهاد ما گزینه ی AES برای Encryption Algorithm و RIPEMD-160 برای Hash Algorithm است. حال دکمه Next را بزنید.
  • در اینجا باید اندازه ی گاو صندوق خود را انتخاب کنید، دقت داشته باشید که این اندازه در آینده قابل تغییر نیست. پس به میزان فضایی که نیاز خواهید داشت و همچنین همخوانی آن با حجم معمول نوع فایل انتخابی توجه داشته باشید. با زدن کلید Next به پنجره بعدی بروید.
  • حالا زمان انتخاب یک رمز عبور مطمئن است. رمزی که اگر آن را فراموش کنید به منزله از دست دادن کلیه اطلاعاتتان است. رمز عبور را با دقت و با رعایت اصولی که در درس اول مطالعه کرده اید انتخاب کنید.
  • در صورتی که گزینه ی Use Keyfiles را انتخاب کنید، می توانید یک یا چند فایل جداگانه را به عنوان «کلید» گاو صندوق تان انتخاب کنید. این یعنی برای دسترسی به True Crypt نه تنها به رمز عبور نیاز خواهید داشت، بلکه باید فایل های انتخابی در این مرحله را داشته باشید. این کلیدها می توانند فایل های عکس یا آهنگ و غیره باشند. این کار مانند این است که یک گاو صندوق برای باز شدن، دو یا چند کلید همزمان بخواهد یا اینکه علاوه بر درخواست کد، اثر انگشت و تصویر قرنیه ی چشم را هم چک کند. اما توجه داشته باشید در صورتی که فایل مربوطه مفقود شده یا تغییر کند، شما برای همیشه اطلاعات درون True Crypt را از دست داده اید.
  • در صفحه ی Volume Format گزینه FAT و Default را انتخاب کنید و Random Pool را تیک بزنید. در این مرحله برنامه برای تولید یک الگوریتم تصادفی و امن رمزگذاری، از شما می خواهد که مکان نمای موس را بر روی پنجره به حرکت درآورید. هر چه این حرکات تندتر و طولانی تر باشند، الگوریتم رمزگذاری شما قوی تر خواهد بود. مدت زمان ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه برای این کار مناسب به نظر می رسد. هر وقت که فکر می کنید موس را به اندازه کافی حرکت داده اید، دکمه Format را بزنید تا فایل True Crypt شما ساخته شود. نکته: در صورتی که اندازه ی فایل انتخابی شما بیش از ۴ گیگابایت باشد، برنامه پیغام می دهد که شما نمی توانید از فرمت FAT استفاده کنید و تنها گزینه NTFS خواهد بود.
  • اگر تا اینجا درست پیش رفته باشید، پیغامی با متن «The TrueCrypt Volume has been successfully created» را مشاهده می کنید.
تا اینجا شما یک گاو صندوق قابل اعتماد و با امنیت بالا دارید و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه طور از آن استفاده کنید و به صورت امن در آن را باز و بسته کنید؟
 
بالا