** اهمیت دوستی با اهل بیت(ع) **

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

مهرورزي به ديگران يك نياز فطري است، اما چه بهتر و زيباتر كه انسان در بذل محبت، خوبان و برترينها را برگزيند و اهلبيت ـ عليهم السّلام ـ كاملترين و بهترين مظاهر خوبيها و كمالاتند عشق به اهلبيت ـ عليهم السّلام ـ زمينهساز عشق به خداوند است و علاقمند بودن به خاندان عصمت و طهارت مهر ورزيدن به ارزشهاي والاي الهي ميباشد. حتماً ميدانيد براساس اعتقادات ديني ما رسيدن به قلة رفيع كمالات معنوي و انساني و پذيرش اعمال و زحمات فرد در گرو محبت و ولايت اولياء الهي و يادگاران رسول گرامي ـ صلّي الله عليه و آله ـ است. و نيز ميدانيم كه عواطف پاك و اظهار عشق و علاقه نسبت به معصومين ـ عليهم السّلام ـ عامل ثبات قدم در راه دين و دينداري است و عشق و محبت خالصانه به آن بزرگواران انسان را از گناه و فساد بيمه ميكند.

خداوند در قرآن كريم انسانها را به چنين ارتباطي دعوت كرده است و ديگر من براي انجام امر رسالت، از شما مزدي نميخواهم مگر دوستي و محبت دربارة نزديكانم.1 در زيارت امين الله نيز ميخوانيم: «خداوندا! دل و جان مرا شيفتة اولياي برگزيدهات قرار ده و مرا در زمين و آسمان محبوب گردان.2

هرقدر دلباختگي و محبت و ارتباط قلبي با ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ بيشتر باشد، تبعيت و همرنگي و همراهي و همدلي با آنها نيز بيشتر خواهد شد. چون نقش عشق و محبت در ايجاد همساني و همفكري و همراهي و همسويي بسيار مهم است و به همين علت است كه انسان پيوسته از چهرههاي محبوبش الگو و سرمشق ميگيرد. ايمان عاطفي به رهبري حتي در اطاعت سياسي و اجتماعي هم تأثير بسزايي دارد و زمينهساز تبعيتي عاشقانه ميشود نه يك طاعت رسمي و تشريفاتي عشق ورزيدن به معشوق و عمل بدستورات او، بستگي به ميزان شناخت عاشق از كمالات و زيبايي او دارد و هر كس براساس معرفت خويش به محبوب ارادت ميورزد.

مثلاً در اين خصوص علي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «هر كس ما را در دل دوست داشته باشد و با زبانش ياري كند و با دستش به دفاع از ما برخيزد (يعني با تمام وجود دلباختة ما باشد)، در بهشت هم درجه و همنشين ما خواهد بود و هر كه ما را با دل دوست بدارد و با زبان ياري كند و همراه ما با دشمنانمان نجنگد، يك درجه پايينتر خواهد بود و هر كه با قلبش ما را دوست بدارد ولي با زبان و دست به ياري ما نشتابد، در بهشت خواهد بود.»3

اين حديث شريف بيانگر اين مطلب است كه: اگر ميخواهيم بيشتر از هدايت معصومين ـ عليهم السّلام ـ برخوردار شويم بايد امام شناسي ما قوي شود چون هر چه شناخت قويتر باشد عشق و علاقه بيشتر ميشود و هر چه محبت ما نسبت به آن بزرگوار بالاتر گردد بيشتر مطيع آنان ميشويم.

.............

1. سورة شوري، آية 23.
2 . قمي، عباس، مفاتيح الجنان، زيارت امين الله.
3. مجلسي، محمد تقي بحارالانوار، بيروت: دارالوفا، ج 10، ص 107.

pichak.net_blogcod_zibasazi_06_image_pichak.net_62.gif
 
بالا