امام خمینی(ره) از منظر اندیشمندان خارجی

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان:

امام خمینی آخرین پدیده بزرگ قرن ماست استاد جمعه علی خان، معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان، می گوید:

امام خمینی آخرین پدیده بزرگ قرن ماست. یعنی درست در حالی که امریکا و شوروی جهان را به دو قطب بزرگ تقسیم کرده بودند و خطر هیچ قدرتی را تصور نمی کردند، امام خمینی ظهورکرد و این حرکتی بسیار جسورانه است. شگفتی در اینجاست که وی نزد هر ملتی محترم است و این از تیزهوشی و نبوغ اوست که توانست چنین تاثیری در جهان معاصر باقی بگذارد.

امام خمینی رهبری مقتدر و دوراندیش، انسای والا و منزه، برخوردار از باطنی شفاف و زلال و طبعی غنی و سرشار بوده است. به نظر من، رهبری او و رهنمودهای او، چه در خصوص مسائل ملل اسلامی و چه درباره معضلات جهانی، هدیه ای الهی بوده است. وی به باطن انسانها نظر دارد و انسان را به زبانی ساده به آن سرچشمه های ازلی و ارتباط با مبدا وجود دعوت می کند و این هدفت غایی زندگی است. معنی زندگی و نهایت تمدن رسیدن به همین منظور است. وی به این نکته توجه خاصی دارد و همه انسانها را با همین ملاک، یعنی انسان بودن ارزیابی می کند و این در هر شرایطی ارزشمند است. فکر می کنم رمز تمامی پیروزیها و دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز در همین است. این یک واقعیت است که هر رهبری که در کوران مبارزات قرار می گیرد، در گردابی از مشکلات غوطه می زند، اما او مسیر درستی را مشخص کرد و این دیگر با آیندگاه است که راه او را تا حصول نتایجش پیگیری کنند.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 1.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
استاد دانشگاه قرقیزی:

امام خمینی راه دینی را برگزیده و به انسان و بی کرانگی روح اعتقاد داشت

ساویت بیک تاکتامشیف، پروفسور در رشته فیزیک و رئیس دانشگاه ملی علوم و صنایع قرقیزستان معتقد است امام خمینی رهبر بزرگی است. او ایده تازه ای را مطرح کرد. و در این عصر، دین را وارد عرصه رهبری و هدایت جامعه نمود و توانها و مایه هایی از آن را که ناشناخته مانده بود، به کار گرفت و احیا کرد. در توضیح این نکته باید گفت که امام خمینی، زمان مناسبی را برای انقلاب اسلامی انتخاب کرد، زمانی که پایه های نظام سرمایه داری جهانی لرزان شده و ناتوانی سیستم سوسیالیستی یا کمونیستی در کارآییهای اجتماعی و اداره جامعه ثابت شده بود. امام خمینی در این میان از مردان نادر و استثنایی بود. او نه به راه سرمایه داری قدم گذاشت و نه یک لحظه در ایمان خود به بی اعتباری نظامهای الحادی مارکسیسم و کمونیسم درنگ نمود. راه او راهی یگانه بود که به دیرینگی عمر بشر قدمت داشت. او راه دینی را برگزید و به اسلام توسل جست و به انسان و بی کرانگی و روح او اعتقاد داشت. انسان را به مثابه فرزند طبیعت می دانست و میان انسانها جز به میدان ایمان دینی آنها تفاوت دیگری قائل نبود. تعالیم او رباینده دلهاست.

منبع: امام خمینی(ره) و جهان معاصر، ج 1
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
شاعر لبنانی:

امام روح عزت و بزرگی و بزرگواری و ایثار را میان مسلمانان برانگیخت

عباس علی فتونی، شاعر معاصر لبنانی، می گوید:

گفتار امام همان طوری که در مردم ایران تاثیر داشته، در تمام مردم آزاده و مستضعف جهان نیز تاثیر گذاشته است. امام روح عزت و روح بزرگی و بزرگواری و ایثار را میان مسلمانان برانگیخت و مسلمانان در همه کشورها از آن متاثر شدند. آنان به هر وسیله و هر راهی و با تمام قدرتشان تلاش می کنند که عزت خود را بازیابند و کرامت خود را بنا کنند. آن مردمی که از امام پیروی می کنند، همگی برخاستند تا امتهای مستضعف را به خروش و جنبش درآوردند و کابوس ستم، تظلم و انحراف را از دل آنان بزدایند و عرشهای طاغوتیان را ویران سازند و بر ویرانه های آنان قصر مجد و عظمت اسلام و انسان را و قصر اسلام و کلمه لااله الالله را بنا کنند. ملتهای اسلامی هنوز از حرکت انقلابی عقب مانده اند و از جمهوری اسلامی ایران که توانست شخصیتش را بنا کند و عظمت خود را باز یابد، عقب اند، ولی اراده کرده اند که پا جای پای مردم ایران بگذارند تا وجود و حضورشان را در زندگانی بیابند و در نتیجه به سعادت و رضایت الهی در دنیا و پاداش در آخرت نایل شوند.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 1.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
طلال عتریسی، استاد دانشگاه روانشناسی اجتماعی لبنان معتقد است:

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و افکاری که از اسلام ارائه کرد، در سطح دنیا دو انقلاب ایجاد نمود: انقلاب در داخل اسلام و گرایشهای فقهی اسلام، به طوری که لزوم حرکت و جنبش را در این عصر مورد تاکید قرار می داد، به خاطر اینکه جامعه اسلامی و حکومت اسلامی را بپا کند; برخلاف گرایشها و اندیشه های عده زیادی که این فکر را رد می کردند. انقلاب دوم آن بود که در سطح دنیا خارج از دایره اسلام، فقهی به وجود آمد که تاکید بر این موضوع داشت که اسلام می تواند تغییر ایجاد کند و می تواند به حاکمیت برسد و می تواند دولت تاسیس کند، برخلاف فکری که از دوره نهضت اروپا علیه آن بود و نیز از دوره انتشار افکار مارکسیستی که اعتقاد داشت که دین ملتها را ضعیف می کند و دین افیون ملتهاست.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
روزنامه نگار کنیایی:

امام خمینی حقیقتا شخصیتی است که هر چه کرد برای خدا و در راه خدا بود

خانم نسیم والجی، عضو کمیته زنان و سردبیر مجلات «الکوثر» و «راه هدایت » کنیا می گوید:

به خدا که از شخصیت امام خمینی، این شخصیت بسیار اعظم در قرن حاضر و در عصر جهالت و عصر فساد و اضمحلال انسان، نمی توان به طور کامل سخن گفت. حقیقتا امام شخصیتی است که هر چه کرد برای خدا بود و در راه خدا بود.

امام خمینی در صراط انبیا کارکرد، بسیار پرهیزگار بود و در مقابل تفکر غرب و شرق ایستادگی و در راه اسلام ناب و شیوه انبیا، تلاش بسیار نمود. امام خمینی با تفکر، حکمت و اخلاق خود، حیرتی را برای جهان معاصر پدید آورد. او در نامه ای به گورباچف آنچه را که در شرق رخ داد، پیش بینی کرد. هر چه که امام خمینی، راجع به اتفاقات و رخدادهای جهان معاصر پیش بینی کرد، همان اتفاق افتاد.

امام خمینی رسولی بود برای شرق و پیام آور حیات حقیقی بشر. سر سلسله تفکر حضرت امام در عرفان و اندیشه برای نجات بشر معاصر، به اولیای خدا برمی گردد.
منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 2.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
گفتارهاي كوتاه شخصيتهاي بزرگ جهان در مورد امام خميني



علامه فضل اللهامام خميني پيامبرگونه رسالت الهي خويش را حمل نمود و سرانجام شهيد جهاد و رنج شديد خود شد.____________________________________


حزب‌الله لبنانخبر وفات امام خميني رهبر بزرگ اسلام قلب همه را شكست. كمرها را خم و چشمها را اشكبار كرد. او پناهگاه همه بود. امام خميني گوهر يگانه‌اي بود كه در ظلمت تاريخ معاصر درخشيد.



____________________________________



دبيركل سازمان ملل متحدمردم ايران رهبري بزرگ را از دست دادند و من عظمت اندوه مسلمانان اين كشور را به خوبي درك مي‌كنم.



____________________________________


پاپ ژان پل دوم، رهبر فقيد کاتوليک‌هاي جهان



برما لازم است که ضمن اداي احترام در برابر همه دستاوردهاي آيت‌الله خميني که با رهبري سياسي و ديني خود براي ملت و امت خويش به ارمغان آورد، تأمل عميق و تشکر و تقدير نماييم.



____________________________________



روژه گارودي، فيلسوف و انديشمند فرانسوي



انقلابي که به رهبري امام خميني روي داد، متعلق به تمدن بشري بود،‌ و به يک جامعه و ملت خاص اختصاص نداشت.



____________________________________



رييس جمهور سوريهامام خميني امام همه ما بود.



____________________________________



فيدل کاسترو، رهبر کوبا



اينجانب مفتخر به برخورداري از امتياز آشنايي نزديک با يکي از بزرگترين شخصيت‌هاي تاريخ شدم، يک آشنايي بسيارنزديک با خلوت آخرين سال‌ها، روزها و دقايق زندگي، در کنار نزديکترين افراد خانواده و دوستانش. تنها مي‌توانم از عميقترين گوشه قلبم بگويم و تکرار کنم که او يک نمونه بود. نمونه، يک نمونه واقعي.


___________________________________


رهبر كره شماليافتخار و سربلندي كه رهبر فقيد انقلاب اسلامي براي ملت و جمهوري اسلامي برجاي گذاشت جاودانه خواهد ماند.



____________________________________



رييس جمهور پاكستانعزتي را كه امام خميني براي اسلام برگرداندند تا ابد باقي خواهد ماند.



____________________________________



وزير اعظم ايالت سندنقش و تاثير امام خميني در عظمت بخشيدن به اسلام و مسلمين براي هميشه در تاريخ جاودانه خواهد ماند.



____________________________________



رهبر نهضت اخوت اسلامي پاكستانامام خميني پرچمدار بزرگ اتحاد مسلمين بود. او به مستضعفين و مسلمين توان مبارزه عليه سلطه‌گران بخشيد و روح جديدي به جهان تحت ستم داد.



____________________________________



وليد جنبلاطجهان بشريت رهبري عظيم را از دست داد كه در طول حيات پرمبارزه‌اش كهن‌ترين دژهاي استعمار را درهم شكست. جهان اسلام با فقدان وي يكي از برجسته‌ترين مبارزين تاريخ خود را از دست داد همانگونه كه آزاديخواهان جهان پرچمدار عدالت در عصر حاضر را از دست داده‌اند.



____________________________________



دبيركل جبهه آزاديبخش اريترهامام خميني با دفاع از ستمديدگان و محرومان جهان و پايداري در برابر نيروهاي استكباري و تجاوزگر نقش بارزي در جهان ايفا نمود.



____________________________________



رييس جمهوري تانزانياامام خميني معمار و مشخصه انقلاب ايران بود كه در زمان ما پيروزي و قدرت مستضعفان بر مستكبران را به منصه ظهور رساند.



____________________________________



رييس جمهور ماليامام خميني شخصيتي استثنايي بود كه تاثيري جاودانه در تاريخ معاصر ايران، امت اسلامي و جهان گذاشت.



____________________________________



رييس مجلس اتحاد المسلمين سراسر هند خدمات رهبر فقيد و انقلابي ايران در راه اجرا و تحكيم اسلام در قرن حاضر را تاريخ با حروف طلايي ثبت خواهد كرد.



____________________________________



ارنستو کاردينال، روحاني سرشناس نيکاراگوئه



امروز(در پي رحلت امام خميني) نمي‌توانم احساس درد سنگين خود را بيان کنم، لذا تنها به گفتن اين جمله اکتفا مي‌کنم، خدايا در عوض اين انسان‌هاکه از ميان ما رفتند، براي هدايت ما انسان‌هاي ديگري به زمين فرست.



____________________________________



دبير کل کنگره آفريقا



رهبر ايران در واقع مورد تحسين و احترام تمام مردم جهان بود، او براي مظلومين و مستضعفين، رهبري افسانه‌اي و براي ملل مستقل، مرجعي الهام‌بخش بود. تعليمات و ديدگاه‌هاي روشنفکرانه او رهنما و اميد‌بخش مردمي بود که با مقاومت و مبارزه به سوي آزادي و عدالت اجتماعي حرکت کنند.



____________________________________



حمزه پيکادو ، ايتاليا



امام خميني مهمترين شخصيت جهان اسلام و فراتر از آن مهمترين شخصيت جهاني در قرن حاضر بود، تلاش خستگي‌ناپذير امام خميني براي احياي اسلام الگويي است که مي‌شود براساس آن حرکت اسلامي را در ميان توده‌هاي مسلمانان گسترش داد.



____________________________________



فرانچسکو گابريلي، اسلام‌شناس ايتاليايي



او (امام خميني) سمبل ضد حمله به امپرياليسم، قرن است، امام خميني مظهر و قهرمان اين عکس‌العمل است.



____________________________________



وزير آموزش و پرورش بوسني و هرزگوين



امام به ما نشان داد که اسلام زنده است، درباره امام خميني (ره) ما خيلي زياد و خيلي خوب مي‌دانيم چگونه شخصيتي است، زماني که ما در برنامه‌هاي تلويزيون تصوير مردمي را ديديم که آشکارا و مکرر مي‌گويند، استعمار و ويراني کافي است، ما مسلمان هستيم، بسياري از استادان جوان در سارايوو و در بوسني و هرزگوين به امام خميني عشق ‌ورزيدند. در حقيقت بسياري از ما و تمام مسلمانان بوسني و هرزگوين طرفدار و موافع انديشه هاي امام خميني هستند، خوب است شما بدانيد که از زمان انقلاب اسلامي تاکنون در بوسني و هرزگوين ما نام امام خميني را به عنوان (پدربزرگ) تلفظ مي‌کرديم و ما مي‌دانيم که پدربزرگ چه کسي بود و چقدر در بيداري و هدايت انسان موثر بود، من مي‌دانم تاکنون بسياري از مقالات و سخنراني‌هايي که توسط امام نوشته و انجام شده به زبان بوسنيايي ترجمه شده است،‌ آنچه شخصيت امام خميني به ما نشان داد، آن بود که اسلام زنده است.



____________________________________



ژيرينوفسکي،‌ رهبر حزب ليبرال دمکرات روسيه



انقلاب اسلامي ايران بزرگترين حادثه قرن بود، ما از انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني استقبال کرديم، چون اين انقلاب منبع الهي داشت، و از خواست‌هاي مردم ريشه مي‌گرفت.



____________________________________



محمد نوري عثمان، اف، استاد انستيتو خاورشناسي آکادمي علوم روسيه



امام خميني سياستمدار بزرگ جهان معاصر بود که به وسيله او، نه تنها در ايران بلکه در جهان اسلام (دنياي اسلام) و تمام جهان تحولات بزرگي روي داده است.



____________________________________



هيتوشي موتوشيما، شهردار ناکازاکي ژاپن



به جرات مي‌توان گفت که رهبري امام خميني و تابعيت ملت ايران از ايشان و نفوذ رهبر در دلهاي مردم در تاريخ معاصر، باورنکردني و منحصر به فرد است.



____________________________________



کاپوچي اسقف اعظم بيت‌المقدس



به يقين امام خميني براي تمامي مسلمانان و مردم آزاده جهان به عنوان اسطوره مقاومت و مبارزه جاودانه خواهد ماند و همچنان در قلب مردم جهان جاي خواهد داشت، امام، پدر مستضعفين جهان بود و از دست دادن ايشان غم بزرگي براي تمام محرومان دنياست.



____________________________________



پروفسور عبدالمالک نيسان بايف، قزاقستان



امنيت اخلاقي بهترين نوع امنيتي است که امام خميني آن را پايه‌ريزي کرد. در نتيجه مجاهدت‌هاي کشورهاي اسلامي خود باور کردند و امروز شاهد رشد سريع آنها هستيم.



____________________________________



دکتر محمد عبدالرحيم،‌ کويت



امام خميني ملت ايران را از زندگي معصيت‌بار و ننگ‌آلود نجات داد و وقتي انسان عاقل در آثار ادبي و اسلامي ايشان تعمق مي‌کند، لاجرم اقرار مي‌کند که سزاوار است وي مجدد مرد قرن بيستم ناميده شود.



____________________________________



وليد جنبلاط، وزير دفاع لبنان



انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني نقطه عطفي در تاريخ حيات سياسي منطقه محسوب مي‌شود، امام بنيانگذار طرح نوين در مبارزات آزاديخواه جهان بود.



____________________________________



حاج مصطفي يعقوب، مالزي



تنها ايرانيان نيستند که به امام خميني عشق مي‌ورزند بلکه او يک رهبر مورد احترام همه کشورهاي مسلمان بود که رحلتش ضايعه بزرگي براي جهان است.



____________________________________



کيشولعل، رئيس جبهه حقوق اساسي بشر و عضو سابق پارلمان هند



در تاريخ يکصدساله اخير هيچ رهبري با نفوذ آيت‌الله خميني که بتواند مردمش را عاشقانه مريد خود سازد وجود نداشته است، لذا رهبريت جديد ايران مسئوليت بسيار سنگين ادامه راه ايشان، جلب اعتماد کامل مردم و بازسازي کشور را بر عهده دارد.



____________________________________



امام بخاري، رهبر مسلمانان هند



او مردي مؤمن، مجتهد و تاريخ ساز و معمار سده اخير بود، آنچنان مرد مجاهدي مثل او در صد سال اخير وجود نداشته است.



____________________________________



دمزج بن عاشق، يمن



امام بزرگوار! روز رحلت تو،‌ روز غم و اندوه بود، و اين حزن و اندوه، نه تنها ملت ايران بلکه تمام مسلمانان و مستضعفان را در سوگ و ماتم فرو برد، از جهاد تو بود که روح ايمان بر قلب و جان ما دميد و عدل و صبر و شکيبايي، معناي تازه‌اي يافت.



____________________________________



موسوويني، رئيس جمهور سابق اوگاندا



امام خميني، رهبر روحاني و بزرگي بود که نه تنها مسلمانان ايران، بلکه جهان از او الهام مي‌گرفتند.



____________________________________



سرهنگ قذافي، رئيس جمهوري ليبي



امام خميني از بزرگترين انبياء انقلاب و دشمن سرخست امپرياليسم، صهيونيسم و استکبار جهاني بود. بي‌شک نام ايشان در تاريخ اسلام براي هميشه جاودان خواهد ماند.



____________________________________



موکوبي، وزير امور خارجه موزامبيک



اداي احترام ما به امام خميني از آن روست که نقش او به عنوان يک راهبر مسلمان پا را فراتر از مرزهاي ايران گذاشته است.



____________________________________



بشر علي يوسف وزير دعاوي نايروبي



امام خميني باعث بيداري مسلمين در جهان شد و حرکت ايشان موجب گشت تا دشمنان واقعي اسلام رنگ ببازند.
_______
منبع


 
بالا