مهمترین بیماریهای ناشی از استرس

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
در این دنیای پراسترس حتی کودکان نیز در امان نیستند و از ازدحام فعالیتهای فوق برنامه، دغدغهها و مسوولیت بیشتر در خانواده و نیز فشار اجتماعی بیشتر رنج میبرند. بیتردید تمام این فشارها و تنشها تاثیر منفی روی جسم و روان مردم بر جای میگذارد.




به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، در این مقاله فهرست مهمترین و شایعترین بیماریهای ناشی از استرس در دنیای مدرن ارائه شده که عبارتند از:



- افسردگی؛
استرس هم میتواند افسردگی را در افراد مبتلا به آن تشدید کند و هم میتواند موجب بروز افسردگی در اشخاص سالم شود. همچنین کمبود خواب ناشی از استرس در برخی افراد موجب بروز افسردگی میشود.


- تضعیف سیستم ایمنی بدن؛
استرس مانع از فعالیت مناسب سیستم ایمنی بدن میشود و تضعیف دستگاه ایمنی زمینه ساز ابتلا به بیماریهاست.


- سردرد و میگرن؛

وقتی ما مضطرب میشویم جسممان تحت فشار قرار میگیرد و برای مقابله با این فشار، ترشح هورمون کورتیزول افزایش مییابد. این فرایند در بروز میگرن و سردرد تاثیر چشمگیر دارد.


- مشکلات رودهای و معدهای؛

معده و مجاری گوارشی از افزایش سطح هورمون استرس آسیب زیادی میبینند. وقتی دچار تنش میشویم ترشح اسید معده به شکل غیرعادی زیاد میشود و به جداره این عضو مهم و دستگاه هاضمه آسیب میرساند که پیامد آن بروز زخمهای گوارشی است.


- پرخوری

نیز میتواند ریشه در استرس مزمن داشته باشد.


- بی خوابی؛

کمبود خواب خوب میتواند ما را بیمار کند و عادات بد خوابیدن از شایعترین علائم استرس هستند. وقتی مضطرب هستیم، خوابیدن برایمان دشوار میشود.


- دیابت؛
این بیماری نیز به شدت تحت تاثیر سطح هورمون استرس در بدن است.


- کمر درد؛
از شایعترین پیامدهای استرس در بدن بروز درد از جمله کمردرد است. در حالت استرس عضلات تحت فشار دائمی قرار میگیرند و همین امر موجب بروز درد در نقاط مختلف بدن میشود.


- بیماری قلبی؛
استرس مزمن با بالا نگه داشتن ضربان قلب برای یک مدت طولانی روی این عضو تاثیر سوء دارد. هم چنین در مواقع بروز استرس، فشار خون افزایش مییابد که حاصل آن بروز بیماریهای قلبی در بلندمدت است.


- سرماخوردگی و بیماریهای عفونی؛
اگر مکرر دچار سرماخوردگی میشوید ممکن است استرس دلیل آن باشد چون استرس، قدرت دستگاه ایمنی دفاعی بدن را کاهش میدهد.


- مشکلات نازایی؛ استرس شدید حتی میتواند روی دستگاه تولیدمثلی نیز تاثیر سوء بگذارد و در نازایی نیز موثر باشد.


منبع: ایسنا


 
بالا