♥ ♥ ♥ گل رز ♥ ♥ ♥

  • نویسنده موضوع *Man*
  • تاریخ شروع

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
c97bf8877d8a888a5325ec9b29b200d2.jpg


رز یا گل سرخ (در پارسی تاجیکی: صدبرگ) گیاهی است که به خانواده رزاسه تعلق دارد.

در این خانواده حدود ۱۰۷ جنس و ۳۱۰۰ گونه وجود دارد. رزها به همراه ۲۴ خانواده دیگر در یک راسته قرار دارند و این راسته با نام راسته رز شناخته میشود. حدود ۷۰ جنس از خانواده رز به عنوان گیاهان زینتی، خوراکی و دارویی کاربرد فراوان دارند.

رز حدود ۱۴۰ گونه دارد که ۹۵ گونه از آنان منشا آسیایی، ۱۸ عدد منشا آمریکای شمالی داشته و مابقی از اروپا و آفریقا منشا گرفتهاند. کاسبرگ ها، گلبرگ ها و پرچم ها اغلب در حاشیه نهنج قرار میگیرند. پرچم ها اغلب به تعداد دو الی سه برابر تعداد کاسبرگ ها یا بی نهایت و متعدد می باشند.

عمر گلهای این گیاه بسته به گونهٔ آن بین ۲ تا ۴ هفته میباشد.بوته های گل سرخ، معمولاً برای زیباسازی فضاهای سبز، باغ ها، پارک ها، خیابان ها، پرچین ها و خانه ها استفاده میشوند.

1b12e15e32a8eaa5f38f58fff51e4ce7.jpg
 

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
♥ ♥ ♥ گل رز ♥ ♥ ♥

13880205_kenar_havali_pole_khajoo_02_roze_ravande.jpg


رزهای خودرو


منظور از رزهای خودرو که با نام گونه ای نیز شناخته می شوند، نمونه هایی هستند که از حدود ۴۰ میلیون سال قبل بر روی کره زمین وجود داشته اند و رشد و نمو می کنند و محققین و سیاحان، آنها را به واسطه سفرها و جستجوهای شان کشف و معرفی کرده اند. رزهای خودرو پر رشد، مقاوم و کم توقع هستند و به مراقبت و نگهداری کمی نیاز دارند. این گروه در اندازه های متفاوت از زمین گستر تا انواع بالا رونده و مرتفع وجود دارند. گلهای شان اکثراً پنج گلبرگ دارد که به رنگهای سفید، صورتی و قرمز تیره هستند و در سال تنها یک مرتبه شکوفا می شوند.بسیاری از افراد رزهای خودرو را به عادت رشد آنان که به شکل رونده هستند نمی پسندند اما رزهای این گروه هنوز به علت سرسختی و مقاوت بالایی که در برابر سرما، آفات و بیماری ها دارند و همچنین کم توقع بودن آنان در مورد آبیاری، کود دهی و هرس منظم هنوز مورد توجه هستند.رزهای خودرو به چهار زیرگروه تقسیم می شوند.


images
 
بالا