تیره ی کلاغیان

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تیره ی کلاغیان

این تیره، بزرگترین پرندگان گنجشک سان را در بر می گیرد که از لحاظ تکامل یپیشرفته تر از سایرین اند. منقار و پاهای درشت وسختی دارند و از درجه ی هوش بالا و صدای ناهنجاری برخوردارند نر و ماده همشکل اند ومعمولا به صورت گروهی دیده می شوند. پروازی پرتوان داشته و درختان یا درون صخره ها آشیانه می سازند. همه چیز خوارند و اغلب تخم و جوجه ی پرندگان ار ربوده و می خورند.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ ابلق

مشخصات ظاهری: این پرنده 47 سانتیمتر طول دارد و نژآدی ازکلاغ کاریون است، با این تفاوت ، که بدن خاکستری و سر، سینه، بال ها و دمش سیاه دیده می شود.این پرنده به رنگ سیاه وسفید چرکی مایل به خاکستری آشنا و فراوان است و نژاد بومی آن د رخوزستان است که قسمت های خاکستری بدنش بسیار کمرنگ بوده به طوری که تقریبا سیاه و سفید به نظر می آید. نژآد دیگر که زمستان ها در خراسان به تعداد اندک دیده می شود. پرو بال این نژاد کاملا سیاه بوده اما از غراب کوچکتر منقارش باریک تر و دمش گردتر است. پروازش مستقیم و همراه با بال زدن های آهسته ومنظم است معمولا تک زی است و گاهی نیز جفت جفت دیده می شود. در محل هایی که غذا فراوان است به خصوص دراطراف زباله دانی به صورت گله های بزرگ دیده می شود.
صدا: صدای این پرنده بلند و به صورت «کرارک- کرارک» شنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در مناطق شهری و روستایی زمین های زراعتی، مناطق کوهستانی با درخت های پراکنده به سر برده و گاهی نیز در اطراف زباله دانی ها دیده می شود و معمولا روی درخت آشیانه می سازد. و گاهی نیز روی صخره ها تولید مثل می کند در ایران بومی و فراوان است. حفاظت: با توجه به اینکه جمعیت این پرنده در اغلب شهرهای افزایش یافته است در حال حاضر نیازی به برنامه ی ویژه ی حفاظتی ندارد.
99ee59b0-3b70-4cc2-9767-d6004d3de36a.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ جنگلی

مشخصات ظاهری: این پرنده، 46 سانتیمتر طول دارد و شبیه کلاغ ابلق، اما اندکی لاغرتر بوده وانتهای دمش سه گوش و اندکی بلندتر از دم کلاغ ابلق است. همچنین سر گردتر و منقارش ضخیم تر بوده و نیم نوک بالا خمیدگی بیشتری دارد از غراب کوچکتر و شفاف تر بوده اما تارک گنبدی شکل و پرهای گلو صاف و اندکی زبر و خشن است. رفتارش شبیه کلاغ ابلق بوده، اما اجتماعی تر است .
صدا: صدای این پرنده قوی بوده و از گلو ، شبیه «هروآر- هروآر» شنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در حاشیه ی جنگل های نزدیک شهر و روستاها فضاهای باز با درخت های پراکنده و مناطق کوهستاین تا حد رویش درخت به سر برده و درون و روی درخت ها آشیانه می سازد. در ایران، احتمالا، به تعداد اندک، در شمال شرق خراسان یافت می شود. حفاظت: بررسی دقیقی از وضعیت پراکندگی این پرنده ضروری است اما چنین به نظر می رسد که در حال حاضر خطر به خصوصی آن را تهدید نمی کند.

9854fb3c-2bcc-4b74-a8f3-faee7f6d5fd0.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ سیاه


مشخصات ظاهری : این پرنده 46 سانتیمتر طول دارد و یکدست وسیاه و اندازه اش متوسط است و به واسطه ی منقار بلند و خاکستری نوک تیز ، با پوست لخت خاکستری سفید در قاعده ی آن به آسانی شناخته می شود. برخلاف سایر کلاغ ها تارکش اندکی برجسته بوده و ران هایش از پر پوشیده شده و به شکل مشخصی رشته رشته است . پرنده ی جوان فاقد منقار خاکستری و پوست سفید مایل به خاکستری در قاعده ی منقار بوده و تا حدودی به کلاغ ابلق سیاه شباهت دارد، اما تارک بلندتر و منقارش نوک تیزتر و راست تر است. پرنده ای بسیار اجتماعی بوده و به صورت گروه های بزرگ دیده می شود.
صدا:صدای این پرنده تو دماغی و به صورت «کاه» یا «راآک» شنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در زمین های زراعتی با درختان پراکنده و کشتزارها به سر برده و به صورت گروهی روی درختان بلند آشیانه ی بزرگی ساخته و تولید مثل می کند. در ایران زمستان ها بسیار فراوان است و به وفور نیز تولید مثل می کند. حفاظت: چنین به نظر می رسد که این پرنده در حال حاضر نیازی به برنامه های ویژه حفاظتی ندارد.

0a559ec5-bb4d-474d-8579-0402654989f3.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ گردن بور

مشخصات ظاهری: این پرنده 33 سانتیمتر طول دارد و از کلاغ های کوچک و سیاهرنگی است که پس سر و گردن و دو طرف صورتش خاکستری است و چشمان بی رنگ و حرکات سریع دارد. منقار و پاها سیاه است. در پرواز در مقایسه با سایر کلاغ ها،کوچکتر بال زدنش سریع تر ومنقارش کوتاهتر است. اغلب به صورت گروهی و همراه با کلاغ ابلق دیده می شود.
صدا: صدای این پرنده بلند و خشک به صورت «کی- اک» شنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در پارک ها واغلب درجوار مناطق مسکونی کشتزارها صخره های کوهستانی و ساختمان های قدیمی به سر برده و به صورت گروهی در کوههای فرسایش یافته شکاف سنگ ها، سوراخ درختان و گاهی نیز در سوراخ های داخل زمین تولید مثل می کند در ایران به طور کلی بومی و فراوان است و اخباری مبنی بر تولید مثل آن درکوه های شمال خراسان گزارش شده است. حفاظت: چنین به نظر می رسد که این پرنده در حال حاضر نیازی به برنامه ی ویژه ی حفاظتی ندارد.

4b57f2aa-df64-4637-a57e-8707a1e305e7.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ نوک زرد (زاغ نوک زرد)

مشخصات ظاهری: این پرنده 38 سانتیمتر طول دارد و اندکی کوچکتر ا زکلاغ نوک سرخ اما با منقار زرد رنگ و کوچکتر با خمیدگی کمتر و سر کوچکتر است مانند کلاغ نوک سرخ، اغلب در حال بالبازروی بوده و به صورت گروهی در اطراف قله ی کوه ها دیده می شود. پاها قرمز و رنگ پر وبال سیاه است. اما جلای کلاغ نوک سرخ را ندارد. پرنده ی جوان بالغ، کدتر بوده و پاهایش سیاه رنگ است.
صدا: صدای این پرنده شبیه کلاغ نوک سرخ اما اندکی شدیدتر لرزان تر است. زیستگاه: این پرنده درکوههای مرتفع و اغلب در اطراف مناطق مسکونی انسانی به سر برده و زمستان ها به ندرت به مناطق پایین دست و کوهپایه ها می آید و به صورت گروهی در شکاف سنگ ها و خرابه ها آشیانه می سازد. در ایران بومی و نسبتا فراوان است و زمستان ها به مناطق کم ارتفاع تر کوچ می کند. حفاظت: جمعیت این نپرنده بسیار اندک است و وضعیت پراکندگی آن به درستی مشخص نیست. بنابراین علاوه بر تلاش جهت شناسایی بهتر وضعیتش اقدامات ویژه ی حفاظتی ضروری است.

11913ba0-5730-475a-bbac-b1a7b4829caf.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ نوک سرخ ( زاغ نوک سرخ، کلاغ کوهی نوک سرخ)


مشخصات ظاهری: این پرنده، 29 سانتیمتر طول دارد و شبیه کلاغ نوک زرد، اما اندکی بزرگتر است. منقار و پاها قرمز و منقارش بزرگتر از کلاغ نوک زرد است. پرو بال سیاه مایل به آبی براق است. دم نسبتا کوتاه و انتهایش مربع شکل است که هنگام پرواز اندکی مثلث مانند دیده می شود. شبیه کلاغ گردن بور بوده اما صدایش بلند تر و پر و بالش سیاه است.
صدا: صدای این پرنده مانند کلاغ گردن بور، اما بلندتر است و شبیه «چو» شنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در مناطق کوهستانیف صخره ای و صخره های مشرف به دریا، شکاف سنگ ها ولبه ی پرتگاه ها به سر برده و گاهی نزدیک مناطق مسکونی انسانی دیده میشود. در ایران بومی و فراوان است. حفاظت: جمعیت این پرنده در سال های اخیر کاهش چشمگیر داشته و به واسطه ی شکار و مصرف گوشتش در معرض تهدید شکارچیان قرار دارد. بنابراین ضمن شناسایی وضعیت جمعیت و پراکندگی آن ضروری است برنامه های حفاظتی ویژه نیز اجرا شود.

201196ed-c938-491b-822c-28ebbdf10cb7.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : تیره ی کلاغیان

کلاغ هندی

مشخصات ظاهری: این پرنده 43 سانتیمتر طول دارد و اندکی کوچکتر و لاغرتر از کلاغ ابلق اما با ظاهری چرکین، منقاری به نسبت بلندتر و محکم تر دم بلندتر و تارک گنبد مانند است پس سر ، گردن و سینه، با طوقی خاکستری از سر و بدن سیاهش جدا می شود. پرنده ای اجتماعی بوده و اغلب در گروه های بزرگ دیده می شود.
صدا: صدای این پرنده از کلاغ ابلق آرامتر، اما کشیده تر ، شبیه «وآ آ- وآآ-وآآشنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در اطراف شهرهای ساحلی ، جنوب روستاها و اطاف کشتزارها به سر برده و روی درختان یا ساختمان های متروکه آشیانه می سازد در ایران در اطراف روستاهای بوشهر هم دیده شده است. بومی جزیره ی خارک شده اما احتمال داده می شود که ازقفس فرار کرده و جمعیتیش در این جزیره افزایش یافته است. حفاظت: چنین به نظر می رسد که این پرنه در حال حاضر، نیازی به برنامه های ویژه ی حفاظتی ندارد.

c61f9715-e53a-4fe3-86ca-ff9ab2674a9c.jpg


 
بالا