آثار تاریخی کوه های ایران

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : آثار تاریخی کوه های ایران

قلابُن


در فاصله میان قهوه خانه قلابن و آبگرم واقع در جاده هراز استان مازندران درغرب بر بالای دامنه خاکی بنایی است که قدمت آن به دوره قبل از اسلام می رسد . در ازای این بنا 70/12 متر و پهنایش 25/9 متر است و پرستش گاه و یا مسکن پیشوایان دینی بوده است . پی بنا و قسمتی از پایه آن از سنگ شکسته و ملات گچ و مابقی از خشت خام می باشد . مدخل اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که ظاهراً به طبقات بالا وپایین راه داشته است . در جنوب این بنا به فاصله 100 متری صخره ای عظیم بوده است که روی آن را تراشیده و صاف کرده اند و سطحی به ابعاد 260×280 متر به وجود آورده اند و بر روی این سطح صاف ناوی ساخته اند . این محل معبدی بوده است که بی شباهت به آتشدان های پاسارگاد و نقش رستم نیست .
در شمال این بنا و دامنه تپه و کوه نزدیک بدان بقایای دیوارهای اطراف که به سنگ چین بناگردیده دیده می شود .

php6A8.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : آثار تاریخی کوه های ایران

تخت سلیمان


این بنای کهن که دیرگاهی است روزگاران آبادانی و رونق خود را پشت سرگذارده و در ایام پیری در سکوت و خلوت کوهستانی سرسبز منطقه افشار به حیات آرام و خسته خود ادامه می دهد . متجموعه تخت سلیمان و پیرامون آن و ویژگی های تاریخی و دیدنی آ« به شمار می رود در محلا افشار و تقریباً در 45 کیلومتری شمال شرق بخش تکاب از شهرستان میانه و دوآب آذربایجان غربی واقع شده است .
نزدیکترین آبادی به آن قریه تازه کند است که تا منطقه حدود 2 کیلومتر فاصله دارد . برای رسیدن به این مجموعه دیدنی و تاریخی می باید از جاده زنجان – بیجار – شاهین دژ طی طریق کرد سپس یکی از دو راه کوهستانی تکاب احمد آباد و یا تکاب قره باغ را انتخاب نمود . پس از طی 40 تا 50 کیلومتر به سمت شمال شرقی به تخت سلیمان می رسیم . در حال حاضر فقط یک راه روستایی و جاده از محال انگوران و معدن سرب آن به تخت سلیمان راه می یابد . کوه مرتفع 3350 متری بلقیس و بقایای یک قلعه نظامی از دوره ساسانیان در شمال تخت سلیمان دیده می شود . تخت سلیمان بر روی یک بلندی طبیعی به ارتفاع 20 متر از سطح دشت واقع شده است . همه آثار آن داخل یک حصار قرار دارند . حصار بیرونی از سنگ های لاشه ای به ضخامت 5 متر و ارتفاع 14 متر و دور تا دور آن 38 برج دفاعی مخروطی شکل ساخته شده است . بنای حصار بیرونی متعلق به دوره ساسانی است و در دوره ایلخانی نیز مرمت گردیده است . دو دروازه ساسانی یکی در شمال و دیگری در روبروی آن در جنوب و کاملاً در محور دریاچه و آتشکده ساخته شده است . دریاچه ای مقدس و عمیق به شکل بیضی ناقص که حداکثر عمق آن بالغ بر 110 متر است ، به صورت یک چشمه جوشان از طبقات تحت الارضی فوران می نماید و بر طبق محاسبات انجام شده در هر ثانیه 100 لیتر آب از دل آن می جوشد . آب دریاجه بوسیله دو جوی سنگی از تخت سلیمان جریان یافته و زمین های اطراف را مشروب می سازد . این دریاچه به صورت کاسه ای گود در حدود 1 متر از سطح زمین های اطراف پایین تر قرار دارد . در سمت شمال غربی دریاچه ایوان رفیع ساسانی معروف به ایوان خسرو ، که با مصالح آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده است ، قرار داشته است . در حال حاضر از این ایوان جز یک جرز و ازاره های دیوار آن باقی نیست . قطر دهانه ایوان 5/18 متر و عمق آن 20 متر می باشد . در مرکز به سمت شمال تخت سلیمان آتشکده بنا گردیده است . حدفاصل آتشکده آذرگشسب و اطاق و راهرو و دیوارهای ستون دار آن را در بر گرفته اند . کوه زندان و قله کله قندی در فاصله 5 کیلومتری تخت سلیمان واقع گردیده است که در کمرکش آن آثار معماری هزاره اول قبل از میلاد از سنگ و ملات ساروج وجود دارد . به فاصله 4 کیلومتری مشرق کوه زندان ، تپه ای است کوچک موسوم به تپه مجید که یک تومولوس یا گورکان از هزاره اول قبل از میلاد است ه در واقع مجموعه گورهای سکایی است و دارای چندگور اصلی و فرعی است . در بیرون تخت سلیمان جوی سنگی بزرگ قرار دارد که حدود 300 متر طول و دارای 4 متر ارتفاع می باشد . که شکل استثنایی آن نظر هر بیننده را در وهله اول به خود جلب می نماید .

0.223000001309714229_irannaz_com.jpg


0.179769001309714231_irannaz_com.jpg


0.763772001309714232_irannaz_com.jpg


0.369502001309714234_irannaz_com.jpg
 
بالا