مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

درمان

بهترین درمان برای حساسیت بینی اجتناب و دوری کردن از عامل حساسیت زا می باشد. معمولاً هر بیماری بعد از مدتی به تدریج متوجه می شود که نسبت به چه موادی حساسیت دارد. خربزه، انگور و طالبی مواد خوراکی شایعی هستند که حساسیت زا می باشند. روشن است که به راحتی می توان از مصرف آنها خودداری کرد امّــا اجتناب از گردۀ درختان که در فصل بهار در تمام شهر پخش می باشد امکانپذیر نیست ولی با بستن پنجره ها و استفاده از تهویه هایی که هوای بیرون را وارد نمی کنند می توان از ورود ذرات حساسیت زا به درون منزل جلوگیری کرد. جایگزین کردن لحاف و تشک و بالشت هایی که از پشم یا پر حیوانات درست شده است با انواعی که از مواد صناعی درست شده است و استفاده نکردن از فرش یا موکتی که پرز تولید می کند روشهای مثمر ثمری است. شستشوی بینی با سرم فیزیولوژیک برای مبتلایان به فرم خفیف حساسیت بینی سودمند است. با این کار ذرات حساسیت زا از درون بینی شسته می شوند. هر فردی می تواند خودش در منزل سرم شستشو را درست نماید. برای این کار کافی است نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل نموده و با آن بینی را شستشو دهد.
متأسفانه دارویی که بتواند به طور کامل حساسیت را ریشه کن کند وجود ندارد امّـــا درمان ضد آلرژی به خوبی می تواند علائم بیمار را به طور موقت برطرف نماید. توصیه می کنیم در فصلی که بیمار با عود علائم روبرو می شود سعی کند از داروهای ضد آلرژی استفاده نماید تا مشکلات ناشی از این اختلال را برطرف کرده و از بروز علائم جلوگیری نماید. برای درمان آلرژی بینی می توان از آنتی هیستامین ها، ضد احتقانهای بینی و داروهای کورتیکو استروئیدی بهره گرفت.
سازمان بهداشت جهانی(who) حساسیت بینی را جزو لیست بیماری هایی قرار داده که از نظر آن سازمان ثابت شده است "طب سوزنی" برای درمان آنها مفید است.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

چند نوع درمان دیگر

آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها برای درمان حساسیت بینی بسیار موثرند. آنتی هیستامین دکونژستان، دیفن هیدرامین، کلرفنیرآمین مالئات، پرومتازین و لوراتیدین از این دستۀ دارویی هستند. عیب اصلی این دستۀ دارویی خواب آلودگی آنهاست. خوشبختانه انواع جدید آن مثل ستیریزین چنین مشکلی ندارند. باید توجه داشته باشید که چنانچه به مدت طولانی از یک نوع آنتی هیستامین استفاده نمایید ممکن است بدن شما نسبت به آن عادت کند ودیگر اثر دارویی لازمه را نداشته باشد. در این صورت لازم است که آن آنتی هیستامین را قطع کرده و به جای آن از نوع دیگری استفاده نمائید.
نکتۀ دیگر در مورد آنتی هیستامین ها استفاده آنها در کودکان است. توجه داشته باشید که خواب آلودگی ناشی از آنتی هیستامین ها ممکن است بر روی یادگیری کودکان تأثیر گذار باشد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

داروهای کورتیکواستروئیدی
اسپری های کورتیکواستروئیدی مؤثرترین دارو برای درمان حساسیت بینی هستند. این اسپری ها آنقدر مؤثر هستند که ممکن است به تنهایی کافی باشند و بیمار نیاز به مصرف آنتی هیستامین یا دکونژستان نداشته باشد. ممکن است یکی دو هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود. در مواردی که علائم بیماری خیلی شدید باشد مصرف کورتیکواستروئید خوراکی به مدت چند روز نیز بسیار سودمند است. استفادۀ مداوم از این اسپری ها باعث خشکی بینی می شود. خوشبختانه انواع جدید آن مثل اسپری nasoflo حاوی ذرات ریز چربی نیز هستند و لذا مشکل خشک کردن بینی را ندارند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

ضد احتقان ها
دکونژستانها مثل قطره های فنیل افرین و نفازولین بینی و همین طور پسودوافدرین خوراکی برای درمان گرفتگی بینی ناشی از حساسیت موثرند. قطره و اسپری نفازولین یا فنیل افرین را نباید بیش از سه چهار روز متوالی استفاده کنید. استفاده طولانی تر از این مدت باعث می شودکه بینی به این داروها وابسته و معتاد شود به نحوی که با قطع کردن این دارو داخل بینی پف می کند و بیمار مجبور می شود برای باز نگهداشتن بینی دائماً از این قطره ها استفاده نماید.
ضد احتقانها فشارخون را بالا می برند لذا کسانیکه فشار خون بالایی دارند نباید از داروهایی که حاوی پسودوافدرین هستند استفاده کنند. این دارو برای مبتلایان به بزرگی پروستات نیز ممنوع است.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

حساسیت زدایی
اگر مدت زیادی است که بیمار از حساسیت بینی رنج می برد و علائم وی شدید و با درمان دارویی غیر قابل کنترل است ممکن است ایمونوتراپی یا حساسیت زدایی روش سودمندی برای کنترل این بیماری باشد. در این روش ابتدا ماده محرک و حساسیت زا شناسایی می شود سپس مقدار اندکی از این ماده به بدن بیمار تزریق می شود و در طی یک پروسه درمانی نسبتاً طولانی هر بار بر مقدار مادۀ تزریقی افزوده می شود تا به تدریج بدن به آن عادت نماید.
روش حساسیت زدایی نیز حساسیت بینی را به طور کامل ریشه کن نمی کند. علائم حساسیتی حدود 85 درصد بیماران حساسیت زدایی شده به طورطولانی مدت بهبود یاقته است. بعد از اینکه بیمار به مدت 3 تا 5 فصل پی در پی علامتی نداشت می توان حساسیت زدایی را قطع کرد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

عوارض

حساسیت بینی باعث تورم داخل بینی می شود. این امر منجر به انسداد مجاری سینوس ها می شود. بسته شدن مجرای سینوس ها باعث می شود ترشحات در داخل سینوس جمع شده و نتوانند به داخل بینی تخلیه شوند. انسداد مجرای سینوس ها و تجمع ترشحات در داخل آنها زمینه ساز سینوزیت خواهد بود.
پولیپ بینی عارضۀ دیگر حساسیت بینی است. در مواردی که حساسیت بینی شدید و طولانی مدت باشد مخاط متورم شدۀ داخل بینی به تدریج به شکل گوشت اضافی صدفی رنگی در داخل بینی آویزان می شود و کم کم بزرگتر می شود و پولیپ بینی را درست می کند.
رشته های عصب بویایی در سقف بینی واقع شده اند. برای اینکه بتوانیم بویی را حس کنیم باید ذرات فـــّرارِ ماده بودار به هنگام دم همراه با هوا وارد بینی شده خود را به پایانه های عصب بویایی برسانند. حساسیت بینی باعث تورم و انسداد داخل بینی می شود. این انسداد مانع رسیدن ذرات بودار به داخل بینی می شود به همین دلیل است که حس بویایی مبتلایان به حساسیت بینی کاهش می یابد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

انحراف بینی

انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد میگذارد، بحث حائز اهمیت و مهمی به شمار میآید. وقتی در مورد انحراف بینی صحبت میکنیم، اولین مسألهای که به ذهن ما خطور میکند گرفتگی بینی میباشد که این مسأله تا حدود بسیار زیادی درست میباشد. اگرچه مهمترین مسأله در انحراف بینی گرفتگی بینی میباشد ولیکن باید مد نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگری از جمله سردرد و عفونت سینوسها گردد. در عین حال ممکن است که کسی انحراف بینی داشته باشد ولی با مشکل خاصی هم روبهرو نباشد.
انحراف تیغه بینی در اکثر افراد دیده میشود. با این حال نمیتوان اظهار کرد که تمامی این موارد از اهمیت کلینیکی بر خوردار هستند واگر کسی دچار انحراف تیغه بینی باشد الزاما باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

ساختار اصلی تیغه بینی چگونه است؟
انحراف بینی-پیش از هر چیز جهت آشنایی با این بیماری لازم است تا با ساختار تیغه بینی آشنا شویم. تیغه بینی تیغهای است بسیار نازک که در قسمتهای مختلف ضخامت آن بین 1 تا 2 میلیمتر میباشد که دو حفره بینی را از هم جدا میکند و قاعدتا باید دقیقا در حد وسط بینی قرار بگیرد ولی همانطور که ذکر آن به میان آمد انحراف جزیی آن به طرفین الزاما با مشکل خاصی همراه نخواهد بود.تیغه بینی از لحاظ ساختمانی دارای دو قسمت می باشد، یکی قسمت جلویی که ساختاری غضروفی دارد و دیگری قسمت پشتی و بالایی که از استخوان تشکیل شده است. غضروف بافتی است نیمه سخت که از قوام و پایداری خوبی برخوردار میباشد و دارای حالتی ایستایی میباشد اما در مقایسه با استخوان به مراتب نرمتر و انعطاف پذیرتر میباشد و به راحتی قابل بریده شدن است.
یکی از مهمترین دلایلی که قسمت جلویی و پایینی بینی از غضروف تشکیل شده این است که حالت ارتجاعی داشته باشد و بینی بتواند به طرفین حرکت بکند و خداوند این قسمت از بینی را اینگونه خلق کرده که بینی صرفا یک عضو کاملا ثابت نباشد و بتواند به طرفین حرکت مختصری داشته باشد. از دیگر دلایل غضروفی بودن قسمت پایین بینی این است که چون این قسمت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد در صورت وارد آمدن ضربه به این قسمت دچار شکستگی نشود. این در حالی است که قسمت استخوانی که سختتر میباشد در صورت وارد شدن ضربه شکنندهتر است. لازم به ذکر است که بر روی این دو قسمت تیغه، یک پوشش مخاطی نازک قرار دارد که علیرغم نازک بودن از اهمیت به سزایی برخوردار میباشد، هم از لحاظ خون رسانی به تیغه بینی و هم از این لحاظ که این پوشش در تنظیم درجه حرارت دمی و کیفیت تنفسی و بویایی مهم میباشد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد گوش,حلق,بینی hamid-sam

ساختار اصلی تیغه بینی چگونه است؟
انحراف بینی-پیش از هر چیز جهت آشنایی با این بیماری لازم است تا با ساختار تیغه بینی آشنا شویم. تیغه بینی تیغهای است بسیار نازک که در قسمتهای مختلف ضخامت آن بین 1 تا 2 میلیمتر میباشد که دو حفره بینی را از هم جدا میکند و قاعدتا باید دقیقا در حد وسط بینی قرار بگیرد ولی همانطور که ذکر آن به میان آمد انحراف جزیی آن به طرفین الزاما با مشکل خاصی همراه نخواهد بود.تیغه بینی از لحاظ ساختمانی دارای دو قسمت می باشد، یکی قسمت جلویی که ساختاری غضروفی دارد و دیگری قسمت پشتی و بالایی که از استخوان تشکیل شده است. غضروف بافتی است نیمه سخت که از قوام و پایداری خوبی برخوردار میباشد و دارای حالتی ایستایی میباشد اما در مقایسه با استخوان به مراتب نرمتر و انعطاف پذیرتر میباشد و به راحتی قابل بریده شدن است. یکی از مهمترین دلایلی که قسمت جلویی و پایینی بینی از غضروف تشکیل شده این است که حالت ارتجاعی داشته باشد و بینی بتواند به طرفین حرکت بکند و خداوند این قسمت از بینی را اینگونه خلق کرده که بینی صرفا یک عضو کاملا ثابت نباشد و بتواند به طرفین حرکت مختصری داشته باشد. از دیگر دلایل غضروفی بودن قسمت پایین بینی این است که چون این قسمت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد در صورت وارد آمدن ضربه به این قسمت دچار شکستگی نشود. این در حالی است که قسمت استخوانی که سختتر میباشد در صورت وارد شدن ضربه شکنندهتر است. لازم به ذکر است که بر روی این دو قسمت تیغه، یک پوشش مخاطی نازک قرار دارد که علیرغم نازک بودن از اهمیت به سزایی برخوردار میباشد، هم از لحاظ خون رسانی به تیغه بینی و هم از این لحاظ که این پوشش در تنظیم درجه حرارت دمی و کیفیت تنفسی و بویایی مهم میباشد.
 
بالا