رود سیال

RainiMan

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
[h=2][/h]



انقلاب مبارك اسلامي ايران، آذرخشي در شبستان سرد و ديجور قرن، و چراغي فرا راه انسان معاصر در متن گمراهي‏ها و پلشتي‏ها بود
anghlab313.s.jpg

1. تشيع، حقيقت اسلام و رود سيال و جاري تاريخ اسلام است[1]
تاريخ اسلام، بي‏تشيع، درخت آفت زده‏اي را مي‏ماند كه قرن‏ها است‏ خشكيده است .

به گفته‏ ي دكتر علي وردي (استاد جامعه شناس دانشگاه بغداد)، تشيع، آتشفشان خاموش كوهسار است كه گاه و بي‏گاه، دود و بخار و لرزه و تكان اندكي پديد مي‏آورد و همين تاثير اندك، ريشة تمام انقلابات دنياي اسلام است .[2]
ويليام وات، محقق دانشگاه ادين بورگ، در كتاب اصول گرايي اسلام و مدرنيسم، مي‏گويد:
اعتقاد به امامت و مسألة انتظار، از جمله ويژگي‏هاي تشيع‏اند كه در انديشة سياسي شيعه، نقش مهمي ايفا مي‏كنند.[3]
2 . فقها، حصون اسلام[4] و حجت و پناه مردم در عصر غيبت‏اند .[5] فقها، نايبان و راهبران مردم در عصر حيرت اند . صفحات تاريخ هزار سالة شيعه در عصر غيبت، وامدار علما و فقها - اين نايبان عام امام عليه السلام - است كه با ثار و ايثار و حماسه و عرفان خود، حيات فكري و سياسي شيعه را رقم زدند .
نگاهي به كارنامة هزار سالة علما و مرجعيت‏شيعه، اين دژهاي تسخيرناپذير و سنگربانان حريم تشيع، اين رهبانان شب و شيران روز و ناخدايان كشتي شيعه در تندباد حوادث روزگار و مبارزات فكري و سياسي آنان، از كليني و شيخ مفيد و شيخ طوسي گرفته تا شهيدين و نراقيين، تا شيخ انصاري و ميرزاي شيرازي، تا ميرزاي ناييني و امام خميني،(رحمة‏الله ‏عليهم ‏اجمعين)، گوياي «العلماء ورثة الانبياء» و برگي زرين در تاريخ حيات مسلمانان بل تمامي بشريت، از آغاز تا امروز است .
تاريخ درخشان علما و مرجعيت‏شيعه، امتداد تاريخ انبيا و اوليا است .
3. امام راحل، نايب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روح خدا بود در كالبد فسردة زمان و هديت‏بزرگ الهي در قرن غفلت.
او، يادگار همة انبياء سلف و علماء گذشته بود . با هيبت موسوي و دم عيسوي خود، از ايراني كه مهد فرهنگ بيگانه و پايگاه بيداد شده بود و مي‏رفت تا هويت فرهنگي و تمامي هستي خود را، يك جا، با بيگانه به معامله بگذارد، اژدهايي در برابر تمامي قدرت‏هاي استكباري آفريد، اژدهايي كه مسير تاريخ در قرن غفلت را به گونه‏اي ديگر رقم زد و تمامي ساختارهاي دنيا را به هم ريخت .
4. انقلاب مبارك اسلامي ايران، آذرخشي در شبستان سرد و ديجور قرن، و چراغي فرا راه انسان معاصر در متن گمراهي‏ها و پلشتي‏ها بود .
انقلاب ما، دستاورد و آرزوي همة انبيا و اوليا از آدم تا خاتم بود .
انقلاب ما، انفجار نوري بود كه بر «طور» انديشه‏ها تجلي كرد و «موسي خواهان» را در سراسر اين كرة خاكي، بيدار ساخت، و بارقه‏اش در دل دشمن، ترس و وحشت، و در دل دوست، شور و اميد آفريد و خفته‏ها را بيدار و هوشيار ساخت .
5 - انقلاب اسلامي ايران، بزرگ‏ترين رخداد اجتماعي قرن بيستم است . پديده‏اي با اين گستردگي و عمق، نه تنها نهادها و نظام‏هاي يك ملت و يك قوم را در هم ريخته و سرنوشت تاريخي آنان را در مسير تغييرات بنياديني قرار داده، بلكه دامنة آن، بسي فراتر از يك كشور رفته و تمامي انديشه‏ها، سياست‏ها، نهضت‏ها، احزاب سياسي جهان را به چالشي نو فرا خوانده است . اين تاثيرها، از آسيا و خاورميانه گرفته تا قلب اروپا و آمريكا را در بر مي‏گيرد .
بهتر آن باشد كه سر دلبران گفته آيد در حديث ديگران
هنري كسينجر، وزير امور خارجة اسبق آمريكا:
پيروزي ايران در جنگ، عقايد راديكال اسلامي را، از جنوب شرقي آسيا تا سواحل اقيانوس اطلس، گسترش خواهد داد .[6]

شيمون پرز، نخست وزير سابق اسراييل:
انقلاب ايران، يك انقلاب بسيار افراطي و خصمانه در قبال اسراييل است . تجربة آية‏الله [امام] خميني براي ما، يك تجربة بسيار تلخ در قرن بيستم به شمار مي‏رود .[7]
موشه دايان، وزير خارجة اسبق اسرائيل:
اثرات تحولات انقلاب اسلامي بر روابط ساير كشورها قابل ملاحظه است .[8]
مارگارت تاچر، نخست وزير سابق انگليس:
ما، غربيان، در دهة 1980 از وسائل نظامي و ابزار جنگي شوروي و اقمارش واهمه نداريم؛زيرا، اگر بلوك شرق و اعضاي پيمان ورشو، مجهز به سلاح‏هاي نظامي باشند و به ادوات مخرب و ويرانگر مسلح باشند، ما نيز به سلاح‏هاي مدرن مسلح و مجهزيم، لكن از حضور فرهنگ اسلامي انقلاب ايران مي‏ترسيم .[9]
ريچارد نيكسون، از رؤساء جمهور اسبق آمريكا:
وقتي حكومت‏شاه در سال 1979م [1375ش] سقوط كرد، يك خلاء قدرت تازه به وجود آمد . انقلاب ايران، در واقع، انقلابي بود عليه ارزش‏هاي غربي . اين انقلاب، همان قدر كه از سرمايه داري تنفر داشت، از كمونيسم نيز متنفر بود . هر دو را به مانند دو روي سكة مادي گرايي مي‏ديد . پس از انقلاب، مردم ايران، همان چيزي را به دست آوردند كه انقلاب قول داده بود . جاي انكار نيست كه انقلاب اسلامي يك انقلاب واقعي انديشه‏ها را ارائه داد و آنان آن را با عشق و ايمان پذيرفتند .[10]
آن چه كه انقلاب اسلامي به اثبات رسانده و به دنيا بيان كرده، اين است كه اسلام، شايستگي حاكميت ‏بر جامعه را دارد؛ زيرا كه دين آسماني است . از اين رو، در كشورهاي اسلامي - عربي، تاثير گذاشته است و انقلاب‏هايي كه هم اكنون در ساير كشورهاي عربي شكل گرفته‏اند، جز ثمره درخت انقلاب اسلامي چيز ديگري نيست . انقلاب، ثمرههاي ديگري نيز دارد كه اثرات آن را در كشورهايي چون تونس، الجزاير، مصر، آذربايجان، كشورهاي استقلال يافته‏ي شوروي سابق و ساير نقاط دنيا مي‏بينيم . اين انقلاب‏ها، نهرهايي هستند كه از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامي ايران، در نقاط مختلف جهان، شاخه شاخه شده‏اند . انقلاب اسلامي ايران، تكرار و تجديد نهضت امام حسين عليه السلام
روزنامه‏ي البعث چاپ دمشق:
جهان عرب و تمامي جهان، تحت تاثير رويدادهاي ايران قرار گرفته‏اند كه در آن تاريخ با خون ملت و با خط راست ملت نوشته شده است .
روزنامه‏ي آمريكايي تايمز:
دنياي غرب، به دليل انقلاب ايران، ناگهان بار ديگر اسلام را باور كرد . جنب و جوشي كه به دنبال انقلاب اسلامي ايران به وجود آمد هنوز ادامه دارد . براي اولين بار يك كشور مسلمان، به طور موفقيت‏آميز، قدرت بزرگ غربي را به مبارزه طلبيد، آن را تحقير، و خسارت مادي به منافع آن وارد كرد . اين مورد، قدرت بزرگ غربي آمريكا بود، و اين ضربات، از طريق جنبشي وارد شد كه نه به نام ملي‏گرايي، بلكه با نام اسلام كه داراي ريشه‏هاي قديمي‏تر و عميق‏تر بود، عمل كرد .
6 - هر انقلابي با اين وسعت و عمق و با اين اهداف و شعارها كه بر خرابه‏هايي دو هزار و پانصد ساله بنا شود و بار جنگي هشت‏ساله را به دوش كشد، بدون ترديد، در معرض مشكلات و آسيب‏هاي فراوان قرار مي‏گيرد . به خصوص آن جا كه تو داعية صدور انقلاب و حمايت از فلسطين و همة گروه‏هاي آزادي‏بخش و مستضعفان عالم را هم داشته باشي، كه در اين هنگام، دشمن، آرام نمي‏نشيند و با ترويج‏شبهات و شهوات و بدعت‏ها، و در نهايت، هجوم مستقيم، با تو درگير مي‏شود .
در برابر انقلابي با اين وسعت و عظمت و با اين انبوه مشكلات و دشمنان داخلي و خارجي، بهترين موضع‏گيري، گفتة آن استاد فقيد است كه گفته بود: «توجيه، حماقت و تضعيف، جنايت، و تكميل، رسالت ما است .» .
بايد آموخت كه اشتباه را از هيچ كس و از هيچ مقامي توجيه نكنيم . به گفتة امام راحل، انقلاب، به هيچ كس و هيچ دسته‏اي، ديني ندارد . تضعيف اين انقلاب نيز جنايتي نابخشودني است؛ چون، به گفتة همان استاد، انقلاب، تنها كشتي نجاتي است كه در اين درياي مواج و طوفاني و اين دنياي وانفسا قرار دارد . سوراخ كردن اين كشتي، مرگ خود، بل نااميد كردن همة مستضعفان و آزادي خواهان اين كرة خاكي است . رسالت ما و همة آگاهان و دل سوزان، تكميل ضعف‏ها و كمبودهاي انقلاب است .
هر كس در هر كجا هست، چه داخل و چه خارج، بايد از انجام هر كاري كه مي‏تواند در جهت تكميل اين انقلاب بكند، دريغ نورزد و كوتاهي نكند كه بي هيچ ترديد، از اين نعمت و اين مسئوليت‏بزرگ، از آنان سؤال خواهد شد: وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث‏ ،[11] وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ [12] .
7 - هر انقلابي، عوامل رشد و انحطاط و ركود دارد . شرط بقاي هر انقلاب، شناسايي مدام اين عوامل و به كار بستن و يا جلوگيري از آن هاست .
بر زعماي قوم و دل سوزان و برنامه ريزان انقلاب است كه مدام، در صدد شناسايي هر يك از اين عوامل، و اقدام مناسب مطابق آن‏ها باشند . از همة اين عوامل، در جاي ديگري بايد گفت و شنود كرد
8 - مقولة مهدويت، به خاطر دارا بودن ويژگي‏هاي متعدد، يكي از توان‏مندترين عوامل رشد جامعة ديني ما است . طرح صحيح اين مقوله و گسترش اين فرهنگ در سطح جامعه، بدون ترديد، باعث‏شكوفايي هر چه بيش‏تر جامعه و حفظ آن از در غلطيدن در فسادها و تباهي‏ها است.

-------------------------------------------------------------------------------
1. به شهادت آية اكمال، دين مرضي خدا پسند، دين همراه مقام ولايت است: «اليوم اكملت . . . و رضيت لكم الاسلام دينا» سوره مائده،آيه(عجل الله تعالی فرجه الشریف).
2. ظهور حضرت مهدي از ديدگاه اسلام و مذاهب ؛سيد اسدالله شهيدي ، ص 229 .
3. تهاجم يا تفاوت فرهنگي، حسن بلخاري، ص 130
4. الفقهاء حصون الاسلام (كافي، ج 1، ص 38، ح 2)
5. و اماالحوادث الواقعة فارجعوا فيها الي رواة حديثنا; فانهم حجتي عليكم وانا حجة‏الله .(وسائل‏الشيعة، ج 18، ص 101; كمال‏الدين، ص (عجل الله تعالی فرجه الشریف)8(عجل الله تعالی فرجه الشریف)). .
6. كيهان، 17/11/63 .
7. كيهان، 17/11/63 .
8. اطلاعات، 1(عجل الله تعالی فرجه الشریف)/11/63
9. پيام انقلاب، ش 26، 27/11/69 .
10. پيروزي بدون جنگ، ريچارد نيكسون، ترجمة دكتر جعفر ثقة‏الاسلامي .
11.سوره ضحي، آيه 11 .
12.سوره صافات،آيه2(عجل الله تعالی فرجه الشریف) .






پدیدآونده: سيد مسعود پور سيد آقايي (برگرفته از فصلنامه انتظار شماره 6 با کمي تغيير)
 
بالا