جوابیه انجمن خودروسازان به یک خبر + توضیحات تابناک

سردبیر

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
انجمن خودروسازان ایران، در جوابیه ای که برای تابناک ارسال کرده است، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص خبر تابناک، اشاره کرده است که صنعت خودروی کشور طی سالهای گذشته در بسیاری از حوزه ها پیشرفتهای بسیاری داشته است.
به گزارش تابناک، متن جوابیه انجمن خودروسازان ایران به شرح زیر است.
مدیرمسئول محترم سایت خبری وزین تابناک
با سلام و احترام
پیرو انتشار خبری با عنوان " مدعیان ساخت خودرو ملی با تغییر نرخ ارز در کار خود واماندند! " به استحضار میرساند :
اولاً در خصوص خودروهای ملی باید این نکته را اعلام کرد که مراد از خودروی ملی این نیست که یک محصول ملی هیچ نیازی به واردات ندارد، چرا که ساخت یک محصول نهائی از کنارهم قرار دادن قطعات بسیار زیادی صورت می پذیرد و تولید در اینگونه محصولات متاثر از وجود مواد اولیه ای است که در برخی اوقات بنا بر شرایط زیست محیطی به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد. برای مثال باید در نظر داشت کائوچو که یکی از مهمترین مواد در ساخت قطعات غیر فلزی در خودرو است خاستگاهی با شرایط اقلیمی متفاوت از کشور را دارد و عدم وجود این ماده امکان تولید بسیاری از قطعات خودرو را از بین می برد. برای تفهیم بهتر باید اشاره شود که به همین خاطر 30 درصد از تولید قطعه صرف واردات مواد اولیه می شود واین مساله در تمام خودروسازی های بزرگ دنیا نیز صدق می کند. مضافاً باید اذعان داشت که صرف واردات مواد اولیه از دیدگاه های تولیدی و اقتصادی، ملی بودن یک محصول را زیر سوال نخواهد برد و برداشت نگارنده مطلب از این موضوع نادرست و جای انتقاد دارد
دوماً باید در موضوع تولید ملی این نکته را گوشزد کرد که منظور از خودرو ملی خودرویی است که امتیاز پلتفرم آن در اختیار کشور سازنده است و سازنده قادر است در هر زمان که اراده کند بتواند هرگونه تغییری در محصول تولیدی خود ایجاد کند ولی متاسفانه نگارنده باید درباره تعریف خود از محصول ملی تجدید نظر کند.
سوماً درست نیست که بار تورم بوجود آمده فقط بر دوش خودروساز نهاده شود! سوال اینجاست آیا افزایش قیمت فقط مختص تولید کنندگان خودرو بوده است؟ این درست نیست که در مشکلات همه با هم سهیم باشیم و در افزایش قیمت نوک پیکان انتقاد به صنعتی معطوف شود که وضعیت تولید آن به برنامه ریزی های کلان اقتصادی و افزایش قیمت قطعات داخلی و 60 صنعت وابسته به آن است و کالاهایی که در نهاده های تولید تنها تامین فضای گرمایشی و تهیه ظرف بسته بندی آن قیمت تمام شده اش را تشکیل می دهد وبا میزان بیشتر از چند صد درصدی افزایش قیمت مواجه شوند از حساسیت کمتری برخوردار شوند.
چهارماً مگر خودرو با مواد اولیه ای که قیمتش از 100 تا 300 درصد افزایش یافته ساخته نمیشود که توقع دارید قیمتش افزایش نیابد ، آیا میدانید قیمت فولاد ، مس ، آلومینیوم ، لاستیک ، مواد پلیمری و ... که همگی داخلی هستند و مواد اولیه اصلی و تشکیل دهنده قطعات خودرو میباشند چه میزان افزایش قیمت داشته اند ؟
پنجماًٌ ما به ضرس قاطع اعلام می کنیم که در طی چند سال گذشته پیشرفتهای بسیاری را در زمینه های طراحی ، استانداردسازی محصولات و افزایش کیفیت خدمات پس از فروش ارائه دادیم. اما جای آن دارد که ذکر 50 سالگی خودروسازی را نظری بس غیرکارشناسانه خواند؛ ابتدا باید به این سوال پاسخ داد آنهائی که بر 50 ساله بودن صنعت خودرو اذعان دارند آیا می توانند به این سوال پاسخ دهند که طی 50 سالی که از آن نام می برند فضای کسب و کار با توجه به جنگ و انقلاب اسلامی برای تولید محیاء بوده است؟ آیا مسائل غیر تولیدی و مصائب خودروسازی کشور که در پشت یک حمایت با نام تعرفه واردات پنهان شده است را غیر از صنعتگران کسی می تواند درک کند؟
ششماً با عرض احترام به مصاحبه شونده به نظر می آید رسیدگی به مشکلات بخش کشاورزی و حل معضلات کشاورزان و حل معضلات و مصوبات قانونی برای کاهش احتکار و از بین رفتن واردات میوه ها می تواند به دغدغه عدم اجرای قانون این عضو کمیسیون کشاورزی کمک شایان توجهی کند.
در پایان جای آن دارد که اگر قراربر انتقاد از صنایعی همچون گروه های بزرگ خودروسازی بود از منظر تخصصی تر و کارشناسانه به انتقاد سازنده پرداخت و از اظهار نظرات غیرکارشناسانه وعوامانه خودداری کرد.
احمد نعمت بخش
دبیر انجمن خودروسازان ایران
smile-new.png

توضیحات تابناک به جوابیه انجمن خودروسازان
دبیر محترم انجمن خودروسازان ایران
جناب آقای احمد نعمت بخش
y%20%2851%29.gif

در خصوص جوابیه آن انجمن به خبر تابناک توجه شمارا به موارد ذیل جلب می کنیم. امید است این موارد که بارها و بارها از سوی تابناکو سایر رسانه ها به سمع و نظر شما و همکاران محترمتان رسیده است، یک بار برایهمیشه کفایت کند.
sh%20%28225%29.gif

اول: در بند اول و دوم جوابیه خود به تعریفی ازخودروی ملی اقدام کرده اید که البته منطقی صحیح دارد. بر اساس تعریف شما، خودرویملی ازدید شما خودرویی است که در داخل تولید می شود ولی ممکن است مواد اولیه آن ازخارج وارد شود و همچنین پلتفرم آن در اختیار کشور سازنده است.
ما با این تعریف از خودروی ملی هیچ مشکلی نداریم(هرچند تعریف شما شباهت زیادی به تعریف مونتاژ دارد) اما برای التفات شما وهمکاران محترمتان، تقاضا داریم زمانی که در تبلیغات خود از بومی سازی خودرو وصادرات خودروی ملی و مانند آن سود می برید، با همین دقت مشخص فرمایید که منظور ازخودروی بومی چیست.
از سویی، مگر غیر از آن است که پلتفرم بسیاری ازخودروهایی که با این تعریف شما بومی خطاب می کنید، پلتفرم وارداتی است که شماامتیاز آن را از کره جنوبی یا فرانسه و مانند آن دریافت کرده اید؟ لطفاً صادقانهپاسخ دهید که چند درصد از خودروهای تولید خودروسازان با همین تعریف شما مصداقخودروی ملی است؟
از سوی دیگر، آیا از دید شما، تغییر چراغ هایجلو و عقب، تغییر دریچه های کولر و بخاری و مانند آن تغییر پلت فرم محسوب می شود؟اگر این چنین است، به شما و همکارانتان توصیه می کنیم نگاهی به کلاس های مختلف درخودروهای خارجی بیندازید و مثلاً پلتفرم تویوتا کمری و یاریس را در برابر پلتفرمسایپا 131 و 111 مقایسه کنید.
دوم: در بند سوم جوابیه خود اشاره فرموده اید کهاکنون نوک پیکان انتقادات معطوف به صنعت خودرو است در صورتی که سایر صنایع باوابستگی کمتر به صنایع مکمل افزایش قیمت های چند صد درصدی داشته اند اما به اندازهخودروسازان مورد انتقاد نیستند. خواهشمندیم مرحمت فرمایید یک نمونه از صنایع کشوررا مثال آورید که به اندازه صنعت خودرو طی چند دهه مورد حمایت بوده است.
انتقاد این روزها از صنعت خودرو، نوک پیکانش روبه صنعتی است مزیت مطلق و نسبی برای کشور ندارد و تنها ضرر و زیان آن برای مصرفکننده ایرانی و دولت و به شکل کلی اقتصاد کشور بر جای مانده است. سؤال ما اینجااست که شما با این همه حمایتی که از صنعت خودرو به عمل آمده است چه کردید و چگونهپاسخ این حمایت ها و اعتمادها را دادید؟
اشاره کرده اید که درست نیست که بار تورم به وجودآمده فقط بر دوش خودرو ساز نهاده شود. آنچه که ما می بینیم این است که شما وهمکارانتان بار سوء مدیریت چندین دهه ای در صنعت خودرو و ناکارآمدی و تورم و تولیدغیر استاندارد و تاریخ گذشته و همه این ها را بر دوش مصرف کننده ایرانی انداخته اید!آیا این بخش از سخنان شما، توجیهی برای همه این اقدامات است یا درخواستی که احیاناًبرای آینده از دولت حامی دارید؟؟؟
سوم: در بند چهارم جوابیه آورده اید که قیمت مواد اولیه 100 تا 300 درصد افزایش یافتهپس قیمت خودرو باید افزایش یابد. منطق حرف شما بر این مبنا است که اکنون تولیدخودرو با قیمت ها سابق مزیت ندارد. منطق ما و مصرف کنندگان و کارشناسان هم این استکه خرید خودروهایی با استانداردهای فعلی و با این قیمت ها مزیت ندارد. در نتیجهصنعت خودرو در کشور مزیت ندارد (نه نسبی و نه مطلق) سؤال ما از شما این است: چراصنعتی که نه از نظر کارشناسی و نه از نظر عرفی مزیت ندارد باید این همه هزینه برایکشور رقم بزند تا سرپا نگه داشته شود؟
چهارم: در بند پنجم جوابیه با «ضرس قاطع» اعلام کرده ایدکه طی چند سال گذشته صنعت خودرو پیشرفت های فراوانی داشته است. ضمن تشکر از زحماتشما و همکارانتان، با فرض قبول ادعای شما، متأسفانه باید عنوان کرد که این پیشرفت هاییکه شما در صنعت خودرو حاصل کرده اید و استانداردهایی که اکنون به آن ها رسیده اید،اغلب استانداردها و پیشرفت هایی است که طی دهه های گذشته صنایع بزرگ خودروسازی بهکار می برده اند. نمونه آن ایربگ و ای بی اس که اکنون با هزار منت و بی میلی در خودروهایخود استفاده می کنید. مطمئن هستیم شما به عنوان دبیر انجمن خودروسازان بهتر از ما تاریخچهاستفاده این استانداردها در صنعت خودروی جهان را میدانید. در مورد خدمات پس ازفروش نیز البته سخن گفته اید که جواب شما را به نظر بینندگان می سپاریم.
پنجم: ما مسلماً پیگیر آزادی واردات خودرو باتعرفه پایین برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان هستیم و خواهیم بود. در جایی که دولتبا حمایت های بی دریغ از شما و همکارانتان بی هیچ توجهی به حقوق مصرف کنندگان سعیدر نادیده گرفتن جفایی دارد که این روزها بر مصرف کننده وارد می شود، آزادی وارداتخودرو و حداقل درخواست آن و فریاد زدن این درخواست کمترین کاری است که از دسترسانه بری پیگیری حقوق مصرف کننده بر می آید.
شخص شما نیز چندی پیش در جوابیه ای که برای ماارسال کردید، از واردات خودرو حمایت کرده بودید و دلیل آن را آزادی واردات قطعاتبا تعرفه پایین خوانده بودید. خواهشمندیم در اینجا نیز حمایت خود را صادقانه ازواردات خودرو و قطعات اعلام کنید و با ما هم صدا شوید.
و یک نکته دیگر: راستی چند درصد از قطعاتخودروهای داخلی وارداتی است که شما هم از آزادی واردات حمایت کردید؟!
ششم: در پایان جوابیه خود، انتقادات تابناک بهخودروسازان را عوامانه و غیر کارشناسانه خوانده اید. پیش از این نیز در یک جوابیهبا الفاظ مشابه نگارندگان تابناک و انتقادات ایشان را مورد خطاب قرار دادید. اگراز نظر شما تخصص و کارشناسی در تکرار مکررات چندین ماهه، مبنی بر گرانی مواداولیه، ارز بری، تعریف جدید از خودروی ملی و مهندسی بازار برای فشار بر پایین وچانه زنی با دولت در بالا است، و اگر نمود بارز و عینی تخصص و کارشناسی شما وهمکارانتان تولید خودروهایی همچون پراید با این استاندارد است و عدم عوام فریبی ازدید شما ثبت نام برای خودرو با قیمت نا مشخص و بعد از آن دریافت دو برابر مبلغقرار داد شده به بهانه افزایش قیمت است، ما قبول داریم که جزو عوام و غیرکارشناسان هستیم.
منبع:
http://bahsazad.ir/t176/#post268

 
بالا