مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان


احساسات شدید و عمیق نیز میتواند باعث بروز سردرد شود. بسیاری از افرادی که ظاهری خوب و خوشایند دارند در واقع ممکن است نگران بدست آوردن شغلی مناسب باشند یا نسبت به شخص یا چیزی احساس تنفر کنند .
این خشم پنهان ممکن است خود را به عنوان سردرد نشان دهد. بنابراین، نباید احساسات منفی خود را در دل پنهان کنیم، بلکه باید وسایل مناسبی را برای اظهار آن پیدا کنیم.

65.jpg


خستگی چشم علت شایع دیگر بروز سردرد است. در چنین مواردی، باید با یک متخصص چشم مشورت کرد و تحت درمان او قرار گرفت. تمرینات ساده چشمی همچون حرکت چشمها به بالا و پایین یا به اطراف یا چرخاندن سر در حالی که گردن قائم به سمت بالا ایستاده است یا حرکت سر به جلو یا عقب هرکدام سه بار، سپس حرکت سر سه بار در جهت عقربههای ساعت و سه بار در جهت مخالف عقربههای ساعت میتواند خستگی چشم را برطرف کند. فشار بالای خون نیز میتواند باعث بروز سردردهای ضربان دار شود.
این سردرد معمولاً به هنگام بیدار شدن از خواب در آغاز صبح از پشت شروع میشود. شیوه امن درمان این سردرد فرو بردن ماهیچههای ساق پا در وان آب گرم برای مدت ١۵ تا ٢٠ دقیقه است. این کار باعث منحرف شدن خون از سر و رفتن آن به سمت پا میشود که موجبات تسکین
سردرد را برای بیمار به همراه خواهد داشت.


 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

سردرد عصبی و سردرد میگرنی

سردردها تقریباً هر انسانی را در زمانی مبتلا به خود میکنند. بیشتر سردردها کارکردی هستند و توسط اختلالات موقتی به وجود میآیند و با هیچ نوع تغییرات آلی در مغز مرتبط نیستند. سردرد غالباً این هشدار طبیعت است که فرایندی مشکل ساز در جای دیگری در بدن رخ داده است. با این حال، درد واقعی سردرد از تحریک دنبالههای عصبی ماهیچههای شانه، گردن و پوست سر و ماهیچههای نرمی که عروق خونی را در این ناحیه احاطه کردهاند به وجود میآید.

چندین نوع سردرد و راههای گوناگونی نیز برای درمان آنها وجود دارد. مصرف آسپرین یا آرام بخشها میتواند درمان موقتی را برای بیمار به همراه داشته باشد، اما علت اصلی بیماری را از بین نمیبرد. علاوه بر این، استفاده گهگاه از مسکنها باعث ضعف عصبی، تضعیف قلب و به وجود آمدن مشکلات دیگری میشود.
علل شایع بروز سردرد آلرژی، دلایل روحی – روانی، خستگی چشم، فشار بالای خون، خماری، ابتلا به عفونت، قند پایین خون، کمبود مواد مغذی، تنش، وجود مواد سمی در بدن و میگرن میباشد. آلرژیها که غالباً دلیل ناشناخته بروز سردرد میباشند، در افراد گوناگون متفاوت هستند. غذاهایی که برخی افراد به آنها حساسیت دارند و میتوانند باعث بروز سردرد شوند شیر و محصولات شیر، شکلات، جگر، مرغ، پنیر تند میباشد. عطسه کردن و اسهال نشانههای دیگر آلرژی هستند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

 [h=2] تفاوت مرگ مغزی با کما چیست؟[/h]

مغز بهعنوان پیچیدهترین عضو بدن جایگاه احساسات، غرایز، تفکر و بسیاری از واکنشهای آدمی است و کوچکترین آسیب به آن میتواند عوارض جبرانناپذیری به همراه داشته باشد. این روزها عبارت مرگ مغزی را زیاد میشنویم، اما این بیماری که همه از شنیدن نامش متاثر میشوند، چیست و چه ویژگیهایی دارد؟مرگ مغزی بهمعنای از دست دادن تمامی عملکردهای مغز است و در پی توقف کامل جریان خون به این عضو حساس بدن به وجود میآید.
دکتر نورالدین صدرالاسلامی، متخصص مغز و اعصاب در این باره میگوید: در مرگ مغزی، خونرسانی و همچنین اکسیژنرسانی به مغز متوقف میشود و این عضو از بدن کارکرد خود را از دست داده و دچار تخریب غیرقابل برگشت میشود؛ هرچند پس از این عارضه اعضای دیگر بدن، ازجمله قلب، کبد و کلیهها به وسیله دستگاههای کمکی میتوانند به فعالیت حیاتی خود ادامه دهند، اما این روند زیاد به طول نمیانجامد و اگر بیمار از این دستگاهها جدا شود، زندگی مصنوعی او متوقف خواهد شد.وی میافزاید: پس از وقوع مرگ مغزی در فرد، هیچ گونه احساس دردی وجود ندارد و بیمار قادر به صحبت کردن، دیدن و حتی پاسخ به تحریکات خارجی نیست.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

علل مرگ مغزی
تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، خونریزیهای داخلی مغز، سکته مغزی و مسمومیتهای شدید از علل مهم مرگ مغزی به شمار میروند.دکتر صدرالاسلامی میگوید: آسیبهای شدید بافتی که به علل مختلف به مغز وارد میشود، در نهایت منجر به تورم بافتی شده و از آنجا که مغز در فضای بسته بین استخوانهای جمجمه قرار گرفته و امکان افزایش حجم ندارد، بنابراین این تورم بافتی به قسمتهای پایینتر مغز (ساقه مغز) فشار وارده کرده و باعث فتق مغزی و مختل شدن گردش خون به مغز میشود که این خود در نهایت اکسیژنرسانی را مختل و کم میکند و سرانجام موجب مرگ مغزی میشود.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

تشخیص مرگ مغزی
در کشورهای مختلف، معیارهای گوناگونی برای اعلام مرگ مغزی وجود دارد، اما اساس این اعلام، بررسی نشانههای بالینی فقدان کامل اعمال مغز است.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توضیح میدهد: هرچند قرار گرفتن فرد در حالت کمای عمیق، عدم پاسخ به تحریکات دردناک، قطع کامل تنفس و نبود هیچ نشانهای از باز کردن چشمها یا حرکات در سر و تنه از علائم مرگ مغزی هستند، اما با توجه به اهمیت این مساله، در اغلب موارد برای اثبات عدم فعالیت مغز نوار مغزی گرفته و حتی آنژیوگرافی از رگهای مغزی انجام میشود.
دکتر صدرالاسلامی میافزاید: به دلیل اهمیت این موضوع، علاوه بر تمامی موارد گفته شده لازم است یک دوره زمانی نیز بر بیمار بگذرد (مدت نظارت) تا در طول این دوره، بررسی مداوم بیمار توسط تیم پزشکی، عدم تغییر در معیارهای بالینی را به اثبات برساند و بتوان مرگ مغزی را اعلام کرد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اعلام مرگ مغزی در کودکان و افرادی که داروهای آرامبخش قوی و بیهوشکننده مصرف کرده یا مبتلا به بیماریهایی چون کمکاری شدید تیروئید و حتی سرمازدگی شدید ـ که باعث رکود و توقف فعالیت ساقه مغز میگردد ـ شدهاند، تابع شرایط دیگری است.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

شناخت کما
در حالت کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، درصورتی که در مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است. دکتر صدرالاسلامی با بیان اینکه کما یک نوع اختلال در کارکرد مغز بوده که در آن شخص ـ مشابه مرگ مغزی به دلیل کمبود خون و اکسیژن رسانی به مغز ـ دچار کاهش شدید سطح هوشیاری میشود و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش پاسخ نمیدهد، میگوید: در حالت کما شخص ممکن است برای مدت طولانی زنده بماند و زندگی نباتی پیدا کند و حتی افرادی که به کما رفتهاند درصورت سالم بودن ساقه مغز، در اغلب موارد به تنفس غیرارادی خود ادامه داده و ضربان قلب منظمی نیز دارند.وی میافزاید: هوشیاری بیماران در حالت کما بسته به میزان پاسخ آنها به محرکهای گوناگون درجهبندی میشود.
دکتر صدرالاسلامی میافزاید: در جریان مرگ مغزی اعضای دیگر بدن مانند قلب، کلیهها یا کبد تا مدتی زنده و قابل پیوند هستند و این ارگانها درصورت اقدام بهموقع میتوانند در بدن شخص دیگری به وسیله پیوند اعضا استفاده شوند.با این حال، تخریب اعضای بدن به فاصله کمی پس از مرگ مغزی شروع میشود و به همین علت است که فرآیند پیوند اعضا باید هرچه زودتر انجام شود.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد اعصاب و روان

[h=2] چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد[/h]


اگر اين متن راقبلاً خوانده ايد،لطفاً باز هم بخوانيد چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد: زبان هیچ گاه این سه حرف را فراموش نکنید: لحد
 
بالا