فلز طلا از کجا به زمین رسیده؟

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"


در طي تشكيل زمين، آهن گداخته به سوي مركز زمين حركت كرد و هسته را همراه با بيشتر فلزات با ارزش از جمله طلا و پلاتين ساخت.

ارزيابيها نشان مي دهد كه در هسته زمين به اندازه اي فلزات سنگين وجود دارد كه مي توانند سراسر سطح سياره را با لايه اي به قطر چهار متر بپوشانند.


به سبب اين فرايند، بخش خارجي زمين بايد خالي از فلزات سنگين باشد. براي توضيح اينكه فلزاتي چون طلا و پلاتين چگونه به سطح زمين رسيده اند فرضيه اي وجود دارد كه نشان مي دهد اين فلزات به همراه شهاب سنگها آمده اند.
image.php


براي بررسي اين فرضيه، دانشمندان پريستول سنگهايي كه از گرينلند به دست آمده اند و در حدود 4 ميليارد سال قدمت دارند را مورد بررسي قرار دادند.

اين سنگهاي قديمي اطلاعات با ارزشي جديدي را درباره تركيبات سياره ما در كمي پس از تشكيل هسته ارائه مي كنند.

اين محققان تركيبات ايزوتوپي فلز تنگستن را در اين سنگها مشخص كردند. همانند طلا و ساير عناصر سنگين، تنگستن نيز كه بسيار نادر است بايد در عصر تشكيل هسته به سمت آن رفته باشد
همانند بسياري از عناصر، تنگستن از ايزوتوپهاي مختلفي تشكيل شده است، بنابراين بررسي فراواني ايزوتوپهاي مختلف مي تواند قدمت منشاي عناصر را نشان دهد.


به اين ترتيب، اين دانشمندان يك كاهش 15 قسمت بر ميليون را براي فراواني ايزوتوپ 182W در ميان سنگهاي گرينلند و سنگهاي جديدتر مشاهده كردند.
اين تغيير كوچك اما حائز اهميت با پيش بيني هاي فرضيه بمباران زمين توسط شهاب سنگها همخواني دارد.

دانشمندان انگليسي در اين خصوص توضيح داد: "كار ما نشان مي دهد كه بيشتر فلزات با ارزشي كه اقتصاد و بسياري از فرايندهاي صنعتي ما برپايه آنها قرار دارد همراه با حدود 20 ميليارد ميليارد تن از موادي كه از سياركها جدا شده اند و زمين را در حدود 200 ميليون سال پس از تشكيل هسته بمباران كرده اند به ما رسيده اند."
 
بالا