ماهواره ی رفتگر در فضا

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
محققان سوئیسی در حال کار بر روی ماهواره روباتیک زباله جمعکن برای تمیز کردن فضا از زبالههای فضایی هستند.


zimg_001_3-%2Bmahvare%2Broftegar.jpg

بیش از نیم میلیون زباله فضایی از بقایای یک موشک در اندازه اتوبوس تا قطرات ریز رنگ، میتواند برای ساکنان ایستگاه فضایی بینالمللی و ماهوارههای موجود در مدار خطرآفرین باشد.

دانشمندان و مهندسان سوئیسی برای حل این مشکل و جمعآوری زبالههای فضایی، در حال ساخت ماهواره رفتگر موسوم به CleanSpace One هستند.

ماهواره رفتگر احتمالا طی سه تا پنج سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد و قرار است یکی از دو زباله موجود در فضا شامل بقایای ماهواره پیکو یا ماهواره TIsat در ابعاد هزار سانتی متر مکعب را جمعآوری کند.

زمانی که ماهواره رفتگر به دو هدف مورد نظر می رسد، بازوی قلاب دار ماهواره دراز شده و زباله فضایی را می گیرد و ماهواره به سمت جو زمین حرکت میکند و در حرارت جو از بین میرود.

ماهواره رفتگر CleanSpace One در مرکز تحقیقات فضایی در لوزان سوئیس طراحی و ساخته میشود. در این ماهواره از سیستم نیروی محرکه میکرو و برق برای انداختن قلاب به سمت زباله فضایی استفاده میشود. مشکل اصلی پیش روی محققان طراحی بازوی قلابدار برای به دام انداختن دقیق هدف عنوان شده است.

در سال 2009 میلادی ماهواره Iridium آمریکا با بقایای ماهواره روس برخورد کرد که باعث نابود شدن ماهواره ای به ارزش 55 میلیون دلار شد و بیش از دو هزار قطعه زباله فضایی ایجاد شد که لزوم طراحی و ساخت ماهواره های رفتگر را نشان میدهد.
 
بالا