معرفی غارهای ایران

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار آهکی علویجه، اصفهان

غار آهکی علویجه در شمال غربی اصفهان واقع گردیده و مساحت آن 100 متر مربع است . این غار دارای استالاگمیت و استالاکتیت های بسیار زیبایی است .
335232d5-9439-4290-8abb-ec04c90471b9.jpg


65177ed1-dedd-4355-9a11-4fba73fd6559.jpg

3def155c-e11a-4083-a15d-279aa2992d91.jpg


f10ae769-efc1-4664-aa16-8d86386c591e.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار اسپهبد خورشید، سوادکوه

اين غار، در ارتفاعات و تنگة تلاقي دو رود «دوآب» واقع شده و به وسيلة غارشناسان ايراني در سال 1335 کشف گرديده است. غار به شکل تالاري ساده و دايرهاي شکل است که 75/19 متر درازا، 35/14 متر پهنا و 15 متر بلندي دارد. اين غار طاقي با 80 متر پهنا و 80 متر بلندي دارد که از جمله طاقهاي معروف جهان به شمار ميرود. این غار بر سینه خطیرکوه قرار داشته و در متون تاریخی به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نیز خوانده شدهاست. در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام لاپ کمر معروف است. همچنین مردم روستای خطیرکوه و روستاهای اطراف این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «غار دیو» می شناسند.
در کنار غار، قلعه و برج مخروبهاي وجود دارد که به سبکي بسيار زيبا و با سنگ و ساروج ساخته شده و روي آن نيز با گچ ظريف کاري شده است. نام ديگر اين غار «دژ افسانهاي» است و ظاهراً از مراکز دفاعي اسپهبدان مازندران در دوران گذشته بوده است.
قوس دهانه غار، یکی از عظیمترین دهانههای غار طبیعی دنیا است. طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار چهل متر بوده و درون غار بصورت تالاری بیضی شکل به درازای ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است. در برابر غار دیواری با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد. بنای این دیوار به دوره ساسانیان باز میگردد. در مقابل غار پرتگاه مهیبی قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل میسازد. به دلیل وجود آب آشامیدنی در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولانی در آن وجود داشتهاست. داخل غار دارای اتاقهایی است که قدمت ساخت آنها به دوره ساسانیان باز میگردد. این غار در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و برای ثبت جهانی آن نیز پروندهای تشکیل گردیدهاست. با این وجود تمرینات نظامی و معدن ماسه فعال در مجاورت آن، در حال لطمه زدن به آن میباشد. این غار به عنوان دژی طبیعی، همواره مورد استفاده اسپهبدان طبرستان بودهاست. در صدر اسلام و همزمان با شورش مردم طبرستان، این غار مامن ونداد هرمز بود. در سال ۷۶۱ میلادی، اسپهبد خورشید، نوهٔ اسپهبد فرخان بزرگ از خاندان گاوبارگان، بر منطقه مازندران حکومت میکرد. همزمان، مهدی پسر منصور عباسی حاکم ری شد و تصمیم گرفت پس از سالها مازندران را به تسخیر اعراب درآورد. مهدی با نیرنگ از در دوستی با اسپهبد خورشید درآمد و ضمن ارسال هدایایی، از او خواست تا اجازه دهد قسمتی از لشکریانش از تنگه رود طالار گذشته و از راه دریا به خراسان بروند. اسپهبد خورشید فریب این نیرنگ را خورد و اجازه عبور را صادر نمود. مهدی، دو سپاه را از گرگان و شاهکوه روانه نمود و آمل را تصرف نمود. اسپهبد خورشید که غافلگیر شده بود، همسر و ثروتش را در این غار گذاشت و برای تهیه سپاه به دیلمستان رفت. سپاه اعراب به مدت سه ماه در پایین غار بودند و به فکر چاره برای نفوذ به این غار بودند. سرانجام با مسموم کردن سرچشمههای آب غار موفق شدند «بانو نیکلا» همسر اسپهبد خورشید را به همراه دخترانش به قتل برسانند. اسپهبد خورشید در بازگشت با پنجاه هزار سپاهی، هنگامی که شایعه اسارت همسر و فرزندانش را شنید، خودکشی کرد. در باره وجه تسمیه «طاق عایشه گرگیلی دژ» چنین نقل شدهاست که در دوره اسلامی زنی به نام عایشه در این دژ متحصن شده بود و جمعی از دزدان و راهزنان را به دور خود جمع کرده بود و کرکیل (غارت) میکردند از این جهت آن را عایشه کرکیل دژ گفتهاند. همچنین در نزدیکی این غار بقایای قلعهای قرار دارد که به قلعه باجیگران معروف است.
d1552b6f-bdcb-490c-89a2-50a3c6f33ba3.jpg

6e3ce2ed-117c-4422-81ba-f69063bcb3e9.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار اسکندر، تبریز


غار اسکندر به فاصلة 30 کيلومتري تبريز در روستاي «سعيد آباد» واقع شده و دسترسي به آن از طريق جادة ترانزيتي تبريز - تهران ميسر است. عرض دهانة اين غار حدود 5 متر و ديوارههاي داخل آن داراي استالاکتيتهاي جالب توجهي است. برای رسیدن به غار بهترین راه از سه راهی اهر به طرف اهر حرکت کنید و بعد از شش کیلومتر در سمت راست تابلوی روستای طویقون را سمت روستای سعید آبادادامه دهید. پس از گذشتن از روستاهای گوار و ملکیان - نرسیده به روستای اسکندر یک جاده فرعی از جاده اصلی به سمت چپ که راه ماسه شویی است منشعب می شود. از این جاده حدود یک کیلومتر جلوتر راه خاکی به سمت راست وجود دارد که از دور کانکس سفید رنگ یک شرکت معدنی به چشم می خورد. درون غار تالاری نسبتا" بزرگ وجود دارد. اطراف غار را جویندگان اشیا عتیقه کنده اند و در انتهای غار دالانی تاریک وجود دارد که بوی گاز گوگرد از نزدیکی آن قابل استشمام است.

43437c5c-0b01-4721-97d6-210a00a2b08b.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار اشکفت گاوی، مرودشت

غار «اشکفت گاوي» در دامنه شمالي کوه سبز و در فاصله پنج کيلومتري جنوب غرب شهرستان مرودشت در استان فارس قرارگرفته است. اين غار روبروي روستاي دهويه رونيز عليا قرار گرفته است. اين غار که از آثار با ارزش دشت مرودشت در دوره پيش از تاريخ است. از "غار اشکفت گاوي" يافته هاي باستاني متنوعي به دست آمده است که مي توان به تدفين انساني متعلق به انسان هوشمند (هوموساپينس)، ابزارهاي سنگي و ابزار استخواني اشاره کرد. در ميان بقاياي مزبور تعدادي استخوان انساني نيز کشف شده بود که به آمريکا منتقل شده است. بقاياي انساني شامل ده قطعه از بخشهاي مختلف جمجمه و ديگر اعضا انساني بوده است.

ايندرحالي است که آزمايش کربن 14 انجام گرفته بريافته هاي به دست آمده از غار، تقسيم بندي فرهنگي و گاهنگاري غار را به دوره پارينه سنگي جديد دوره زبرين نسبت مي دهد که تاريخ آن بين سالهاي 27هزار تا 16 هزار سال پيش را نشان مي دهد. همچنين ارتفاع غار از سطح دشت حدود 30 متر است و دهانه غار به سمت رودخانه کر و در فاصله 100متري آن قرار دارد. اين مکان باستاني در سال 1969 ميلادي (1348خورشيدي) توسط ويليام سامنر و در طرح "بررسي باستان شناختي حوزه رودخانه کر" شناسايي و در سال 1978ميلادي (1357خورشيدي) توسط مايکل روزنبرگ کاوش شد.

693f9010-6958-4e83-8022-888df06cca6e.JPG
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار انفجاری ایوان، ایلام


اين غار در بالا دست روستاي «کلهجو» شهرستان ايوان، در ميان صخرههاي سخت ديواره غربي کوهستان «بانکول» قرار دارد. ورودي غار تا عمق 5/1 متري، دالاني قوسي شکل و صعبالعبور است و گذر از آن بطور سينهخيز امکانپذير است.
پس از عبور از اين مسير و ورود به تالاري بزرگ، غار به دو شاخه تقسيم ميشود. يکي از تالارها مانند دالاني است که 5 متر ارتفاع و 10 متر عرض دارد و عمق آن تا حدود 40 متر از صخرههاي سنگي آهکي با استالاکتيت يا چکندههاي مخروطي پوشيده شده است.
پس از آن يک سراشيبي عميق و تند از شاخة غربي شروع ميشود که عمق آن هنوز شناسايي نشده است. لايههاي سنگي آهکي سقف غار که به علت رطوبت و دماي داخل غار بر سنگها تأثير ميگذارد، باعث جدا شدن و سقوط آنها از سقف ميگردد. به همين دليل نيز نام غار به انفجاري معروف شده است. احتمال ميرود در عمق زيرين اين غار منابع غني آب به صورت حوضچهها و انبارهاي بزرگ ذخيره شده باشد.

4b301dd2-40be-486a-bf71-d3812732334e.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار ایوب، شهر بابک


موقعیت
در استان کرمان از شهر اَنار بعد از طی 50 کیلومتر و از شهر بابک به سوی انار پس از مسافت 57 کیلومتر به روستای جَوَزم می​رسیم. از جوزم با طی 27 کیلومتر وارد روستا/ شهر دِهَج واقع شده است. معرفی غار ایوب درون کوه ایوب به ارتفاع 3400 متر از سطح دریا زایش یافته و فاصله دهانه آن از سطح دریا 2800 متر است. این غار درون کانی​های آتش فشانی و بر اثر فرسایش پدیده آمده است. ساختمان دهانه غار به شکل نیمه بیضی به قطر 80 متر و ارتفاع 60 متر است. فاصله دهانه غار تا انتهای آن، که جای پایی کنده شده در سنگ قرار دارد، حدود 200 متر است. کف غار با شیبی حدود 60 درجه به سوی بالا به انتها می​رسد. درون غار و در سمت راست به فاصله 100 متر از دهانه چشمه آب گوارایی قرار دارد که اهالی دهج، روی آن را بسته و آب را با لوله به بیرون غار و یک انبار هدایت کرده​اند. به باور اهالی دهج، ایوب پیغمبر، که از بیماری مهلک پوستی رنج می​برد، همین که آب داخل غار را یافت و در آن آبتنی کرد درمان شد و به همین سبب مردم دهج به علت سفر ایوب به آن غار، نام آن حضرت را بر غار نهاده​اند. ویژگی غار به سبب پدید آمدنش در یک منطقه با کانی​های آتش فشانی فاقد هر نوع غارسنگ است. اما به جبران این کمبود، فرسایش بر سطح صخره​های اطراف غار چنان عمل کرده که زیباترین نقش​های فرسایشی را روی دیواره​ها پدید آورده است. دیگر ویژگی غار برخورداری از وسیع​ترین دهانه و بلندترین سقف در بین غارهای شناخته شده ایران است. از دیگر ویژگی​های آن تراوش یک ماده آلی است که به آن مومیایی گفته می​شود. این ماده در سقف و بعضی از دیوارهای غار دیده می​شود و مانند چکنده از سقف آویزان است. در روزگار باستان این ماده ارزنده مانند طلا در مالکیت انحصاری شاهان بوده و از آن برای بهبود شکستگی استخوان​ها و بعضی دیگر از درمان​ها استفاده می​کرده​اند.

8166b785-c6c9-4eb1-8861-5dd2eaeb3b94.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار بابا جابر، دلیجان


موقعیت
غار باباجابر در استان اصفهان، در 53 کیلومتری جنوب غربی شهر دلیجان، و یک کیلومتری روستای جودان واقع است. معرفی غار بابا جابر در دامنه شمالی کوه باباجابر قرار گرفته و رودخانه لعل بار، از شاخه​های اصلی قم رود، از پایین آن می​گذرد. ساختمان غار دارای دو دهانه و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریاست. دهانه شرقی، بالای یک پرتگاه 6 متری قرار دارد و ورود از این دهانه به غار مشکل است. دهانه غربی بر بالای یک پرتگاه 3 متری قرار دارد و برای ورود به آن باید سنگ نوردی کنیم. به علت حفاری دهانه غار و رها کردن آوارهای حاصل از حفاری، 10 متر نخستِ دالانِ ورودی از خاک​های نرم رسی پوشیده شده و عبور از آن با لغزیدن و گرد و خاک فراوان همراه است. دالان ورودی پس از 10 متر فاصله از دهانه، حالت طبیعی پیدا می​کند و با شیب 45 درجه ادامه می​یابد. این دالان شیب دار با عرض 3 تا 10 متر و ارتفاع 2 تا 5 متر، به طول 100 متر امتداد دارد. در این مسیر، فرایند غارسنگ​سازی صورت نگرفته و مسیر فاقد غارسنگ است. در سه بخش این دالان ایوان​هایی برای سکونت به صورت سنگ چین ساخته شده​اند. انتهای دالان 100 متری، دهلیزی تنگ به شکل افقی قرار گرفته که از سنگ​های ریزشی پوشیده شده است. این دهلیز چند پرتگاه دارد و از مشکل​ترین معبرهای غار است. در دهلیز ریزشی یاد شده، فعالیت​های غارسنگ​سازی صورت گرفته و سنگ​های ریزشی آن پوشیده از چکیده​های نخودی و میخ مانند هستند. احتمالاً ریزش در زمان​های بسیار دور صورت گرفته است زیرا با وجود کمبود کانی​های کربناتی در سقف، حجم تشکیلات آهکی، که به صورت چکیده بر روی سنگ​های، ایجاد شده​اند، قابل ملاحظه است. بخش اصلی غار، تالاری دایره​ای به قطر 35 متر و ارتفاع حداکثر 20 متر است که بعد از دهلیز قرار دارد و 100 متر از دهانه غار پایین​تر است. سقف وسط تالار ریزش کرده، سکویی بزرگ به وجود آورده، و چکیده​ای بزرگ روی سکو به وجود آمده است. جلوی چکیده یک گودی کاملاً صیقلی وجود دارد که احتمالاً محل اجرای مراسم آیینی بوده است. دیواره​های تالار پوشیده از چکنده​ها گل کلمی هستند. به این تالار تعدادی دهلیز متصل است که چندان طولانی نیستند.
ویژگی
با توجه به وجود چند ایوان در دلان اول، که محل سکونت انسان​ها بوده، و وجود سفال​های شکسته، به ویژه پیه سوز در تالار انتهای غار، قرار دادن دو نردبان برای سهولت عبور از دو پرتگاه دالان برای رسیدن به انتهای آن، وجود چاله سنگ صیقلی روی سکو و نزدیک چکیده بزرگ و کهنِ تالار، می​توانیم نتیجه بگیریم که احتمالاً تالار غار در روزگار باستان از مکان​های مقدس بوده و مراسمی در آن اجرا می​شده است.
3a32b5eb-f1fd-4e44-b88c-85ba3e9981b6.jpg
5d0a75e8-b9bf-42a7-8a3c-d18f2051582f.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار بزج، طالقان


اين غاردر طالقان در 120 کيلومتري شهر تهران واقع است. در گذشته از اين غار به صورت پناهگاه استفاده مي شد؛ اين امر از دروازه، ديدگاه و نيز محل نشيمن و استراحتگاهي که در غار وجود دارد، مشهود است. طول غار 25 متر است. بـِزَج روستايي در دهستان بالاطالقان و يکي از مرتفعترين روستاهاي طالقان است که در جوار دره «شلبان بزج» و آبشار «شلبان بزج» واقع است. اين غار در 10 کيلومتري شمال شرق شهرک قرار دارد و در فاصله 120 کيلومتري غرب تهران و در منطقه طالقان واقع شده است.
1223db64-3a60-40c2-9bfc-d190f4dbd9ed.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار بزنگان، سرخس


اين غار که در جنوب غربي «دهکدة بزنگان» سرخس واقع شده است، به دوره پيش از ميلاد مسيح مربوط ميباشد و به لحاظ قدمت تاريخي، تحت شماره 659 در زمره آثار تاريخي به ثبت رسيده است. قدمت این غار به دوره پیش از میلاد مسیح میرسد. از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران، به شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است.
این غار دارای دهانه کوچکی است به قطر حدود 70 سانتیمتر و رو به اسمان است درون این غار بکر و دور افتاده خبری از استلاکتیت و استلاگمیت های شکسته ویادگاریهای نوشته شده با اسپری و نخ و ریسمانهای راهنما اثری نیست .
در داخل این غار یک مسیر ساده و کوتاه 4 متری وجود دارد که با گرفتن طناب در دست می توان براحتی ان را فرود و صعود کرد . بیشتر مسیر نیز با شیبی ملایم رو به طرف پایین میرود . این غاربر خلاف غار قدیمی بزنگان تقریبا خشک است و و از اب و گل اثری نیست .
فعاليتهاي باستان شناسي گذشته در خراسان نشان می دهد که به لحاظ غناي فرهنگي خراسان هر اقدامي مواجه با كشفي بزرگ و تعيين كننده در تاريخ خراسان گرديده از جمله در سال 1328 كه غارهاي بزنگان و خونيك مورد بررسي قرار گرفتند. در اين سال ديرينشناس آمريكا كارلتون س. كان غارهاي بزنگان در شمال شرق مشهد و خونيك در جنوب قائن را بررسي كرد و ساكنان اين غارها را متعلق به دوران موسترين در حدود 45 هزار سال پيش دانست كه گروهي شكار گر بودند.
3a700266-dba1-49f1-a4f9-d492068a5aec.JPG
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی غارهای ایران

غار بنوو، لار

غار باستانی بنوو در جنوب روستای عمادده مرکز بخش صحرای باغ از بخشهای لارستان فارس قرار دارد. این غار که از شگفتی های طبیعت در این قسمت از کشور پهناور ایران میباشد که با وسعتی قریب به 3000 متر مربع و با ارتفاعی نزدیک به 50 متر در دل کوه گاوبست از رشته کوههای زاگرس جنوبی واقع شده است.
در خصوص نام این غار شگفت انگیز اقوال مختلفی وجود دارد از آن جمله عده ای بر این عقیده اند که نام اصلی آن داد بنیاد ( محلی که برای دادخواهی) می باشد و گروهی دیگرنیز نام آن را بن وو که رشه لغوی آن در زبان محلی تقریبا" شیبه داد بنیاد هست می دانند. بهر روی آثار به جای مانده در این محل حکایت از آن دارد که این غار قرنها پیش از ورود اسلام، محل سکونت قبایلی بوده است که با آمدن اسلام به جاهای دیگر خارج از ایران کوچ نموده اند.در این غار بیش از 24 حوض جهت جمع آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره های ممتد میچکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده است که در حال حاضر تقریبا" 15 عدد آن سالم مانده و به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آبهای جمع آوری شده استفاده های فراوان می برند.
از عجایب دیگر این غار این که چشمه آب به غایت شیرین آن در تمام فصول سال چه در سالهای پرباران و چه در خشکسالی جاری است.
نوشته های برجای مانده بر سنگها حاکی از آن است که این محل روزگاری محل سکونت افرادی بوده است که زبان سانسکریت داشته اند و البته سمبلهايی در بنوو حكايت از وجود دين شيوا برستي در عمادده و بخصوص در غار بنوو دارد. شيوا يا خداي درهم كوبنده هنكامي كه خشم ميكيرد نماد نابودي ظلم و ستم ميباشد. معمولا بيروان شيوا دوست دارند در انزوا زندگي كنند و با رياضت هاي فراوان و گاها جند ساله خود را براي كارهاي عجيب و غريب اماده كنند. بسياري از كارهاي مرتاضان هندي ريشه در شيوابرستي دارد
هم چنین سنگ نوشته ها و آثار حجاری شده در دل کوه و بر روی سنگها و همچنین منزلگاهها در جاهای مختلف و پراکنده در کوه گاوبست حکایت ازآن دارد که این قبیله نسبتا" بزرگ در جاهای مختلف این کوه زندگی میکرده اند که آثاری را مانند برستو(در زبان محلی) یا بارانستان، قلعه قلات، گورستانهای قدیمی که تا چندی پیش اثر آنها قابل مشاهده بود از خود به جای گذاشته اند.

8a8e391d-27b7-46fa-81e0-9bf9c87c6ec0.JPG


c57e6242-28b9-403a-b599-98008301a47f.JPG
 
بالا