آشنایی با ورزش هندبال

arghavan

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
آشنایی با ورزش هندبال:
هندبال ورزشی با آهنگ تند می باشد، که در آن بازیکنان دو تیم هفت نفره شرکت دارند. این بازیکنان از یک توپ کوچک برای پاس، پرتاب و دریبل استفاده می کنند و تلاش می کنند که بیشتر از تیم روبرو امتیاز بدست آورند. تیمی که گل های بیشتری زده است برنده است.


دوره های زمانی بازی هندبال:

یک بازی استاندارد برای افراد بالای 16 سال، در دو نیمه 30 دقیقه ای و یک زمان استراحت 10 دقیقه ای میان این دو نیمه برگزار می شود.
برای افراد 12 تا 16 سال، در دو نیمه 25 دقیقه ای و یک زمان استراحت 10 دقیقه ای میان این دو نیمه برگزار می شود.
برای افراد 8 تا 12 سال، در دو نیمه 20 دقیقه ای و یک زمان استراحت 10 دقیقه ای میان این دو نیمه برگزار می شود.



اندازه توپ هندبال:

سایز iii : در بازی مردان، بزرگتر از 16 سال: محیط توپ هندبال 58 تا 60 سانتیمتر و وزن آن 425 تا 475 گرم است.
سایز ii : در بازی زنان، پسران نوجوان بین 12 تا 16 سال و دختران بزرگتر از 14 سال : محیط توپ هندبال 54 تا 56 سانتیمتر و وزن آن 325 تا 375 گرم است.
سایز i :
خردسالان بزرگتر از 8 سال: محیط توپ 290 تا 330 و وزن توپ 50 تا 52 گرم است
 

arghavan

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : آشنایی با ورزش هندبال

هندبال داخل سالن

زمین بازی هندبال

زمین بازی یک مستطیل در اندازه 40 متر در 30 متر است. منطقه ایمنی پیرامون زمین دست کم 1 متر از خط های طولی زمین فاصله دارد و در قسمت خط گل نیز 2 متر دورتر از خط گل می باشد. پهنای خط کشی زمین بازی، در هندبال 5 سانتیمتر می باشد اما خط کشی میان دو تیر یک دروازه 8 سانتیمتر پهنا دار.


دروازه ها:

دروازه ها در مرکز خط پایانی زمین ( خط عرضی) قرار دارند و بخوبی به زمین یا دیوار پشت خود وصل شده اند. طول دروازه ( طول بین دو تیرک دروازه) برابر با 3 متر و بلندی (زمین تا سقف دروازه)
برابر با 2 متر است. تیرک های دروازه هندبال دقیقا بر روی خط پایانی زمین (خط عرضی) نصب می شوند.


منطقه دروازه:

منطقه دروازه (گل) یک منطقه نیم دایره ای می باشد که در جلوی دروازه وجود دارد. این قسمت در واقع از یک مستطیل 3 متر در 6 متر در مقابل تیرک دروازه تشکیل شده که در دو طرف آن دو ربع دایره قرار دارند که شعاع هر ربع دایره 6 متر است. برای خط کشی، مرکز هر ربع دایره را تیرک کناری دروازه در نظر می گیریم و ربع دایره را در دنباله مستطیل فرضی می کشیم تا در پایان شکلی شبیه نیم دایره داشته باشم. در واقع تنها خط های نیم دایره و مستطیل را از قسمت بیرونی میکشیم تا یک شکل شبیه نیم دایره پدید آید.


خط کشی:

پهنای همه خط کشی های زمین، 5 سانتیمتر است، بجز خط کشی بین دو تیرک دروازه، که 8 سانتیمتر پهنا دارد.


خط چین پرتاب آزاد: (خط 9 متری)

این خط چین موازی و هم مرکز با خط کشی منطقه دروازه می باشد، اما شعاع آن 3 متر بزرگتر است و در پیرامون آن قرار می گیرد. خط چین پرتاب آزاد، از تکه فاصله ها و خط های کوچک 15 سانتیمتری ساخته شده است.


خط هفت متر:

خطی با فاصه 7 متر از خط عرضی زمین ( خط پایانی زمین) می باشد که دقیقا در مقابل دروازه قرار می گیرد و با خط عرضی موازی می باشد. این خط یک 1 طول دارد.


خط مهار کننده دروازه بان (4متر):

خطی با فاصه 4 متر از خط عرضی زمین ( خط پایانی زمین) می باشد که دقیقا در مقابل دروازه قرار می گیرد و با خط عرضی زمین موازی می باشد. این خط یک 15 سانتیمتر طول دارد.


خط مرکزی زمین:

خطی که در وسط زمین و موازی با خط های عرضی زمین کشیده می شود. این خط طول زمین 40 متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند.


خط جانشینی ( تعویض):

این خط در کنار زمین و بیرون از منطقه بازی قرار دارد. طول این خط 9 متر است که موازی با خط طولی زمین قرار دارد. اگر خط مرکزی زمین را بصورت فرضی تا خط جانشینی ادامه دهیم آن را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند. در دو قسمت پایانی این خط 9 متری دو خط عمود بر آن قرار میگیرد.
 

arghavan

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : آشنایی با ورزش هندبال

هندبال ساحلی

زمین بازی هندبال:

مستطیلی به درازای 27 متر و پهنای 12 متر می باشد، که دو دروازه نیز در آن وجود دارد. کفپوش زمین بازی ماسه ای است که دست کم 40 سانتیمتر ژرفا دارد. 3 متر از پیرامون زمین بازی را برای ایمنی در نظر می گیریم.


منطقه اجرای بازی:

15 متر طول و 12 متر عرض دارد. خط کشی های مرزی با پلاستیک، نوارها یا طنابهای رنگی ساخته می شوند که 8 سانتیمتر بلندتر از زمین قرار دارند.


دروازه های هندبال ساحلی:

3 متر درازا و 2 متر بلندی دارند. این دروازه باید به خوبی در شن و ماسه قرار بگیرد. دروازه ها باید دارای تور باشند. منطقه دروازه بوسیله یک بند یا نوار مشخص می گردد. این بند موازی با خط عرضی پایانی زمین (خط دروازه) و به فاصه 6 متر جلوتر از آن قرار می گیرد.


منطقه جانشینی (تعویض):

15 متر طول و 3 متر عرض دارد و در بیرون و دو طرف زمین و موازی با خط های طولی زمین قرار دارند.


مینی هندبال:

مینی هندبال ورزشی هماهنگ سازی شده برای کودکان با سن بالای 8 یا 9 سال است. کودکان در منطقه کوچکتری بازی می کنند و دروازه های کوچکتری دارند. قوانین نیز برای کودکان ساده سازی شده است. قوانین بازی هندبال معمولی، هماهنگ با مینی هندبال است، اما قوانین فنی و خطاها بر پایه سن کودکان و نوع بازی آنها تعیین می گردد.
 
بالا