**اثبات وجود امام زمان(عج) از نظر قرآن**

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
1- ازسوره قدربه خوبي استفاده مي شود که ملائکه هرسال در شب قدر به جهت کاري برزمينفرود مي آيند ماقرآن رادرشب قدرنازل نموديم.وتوچه مي داني شب قدر چيست شب قدربهترازهزارماه استفرشتگان وروح درآن شب به اذن پروردگارشان براي تقديرهرکاري نازل مي شوند(

سوال اين است که ملائکه وروح که هرسال درشب قدربرزمين فرود مي آيند بعد از رسول خدا(ص)برچه کسي وارد مي شوند باکمي دقت متوجه مي شويم که درهرزمان باید امامي معصوم باشد تا ملائکه براونازل شوند .اين سوره ازجمله سوره هاي است که اشاره به وجو د امام در هرزماني را دارد تا آنجا که امام باقر(ع)درباره اين سوره فرموده اند:اي جماعت شيعه،با دشمن خودباسوره انا انزلنا محاجه کنيد که پيروز خواهيد شد(موعود شناسي ص ۲۸۸)


2- دراينجا برخي ازآياتي که اشاره به وجود امام درهرزماني رادارد آورده ايم:
الف)خداوند متعال خطاب به پيامبرش فرموده است :همانا تو بيم دهند ه اي وبراي هر قوميهدايت گري است(سوره رعد/آيه ۷)ازاين آيه به طور روشن استفاده مي شود که براي هرقوم ي
ودرهرزمان ،هدايت کنند ه اي است امام باقر(ع)درتفسيراين آيه مي فرمايد:براي هرزماني اما م( وهادي است که مردم رابه آنچه پيامبرخدا(ص)فرموده دعوت مي کند(موعود شناسي ص ۲۱۹

ب)برخي ازآيات قرآن دلالت براين دارد که،خداوندشخصي راشاهد اعمال قرارداده است تاروزقيامت شاهدوگواه برآنان باشد.براي نمونه خداونددرسوره نحل ايه ۸۴ فرموده اند:
{به خاطربياوريدروزي راکه ازهرامتي گواهي برآنان برمي انگيزيم}توجه به اين نکته مهم است که کوه وزمين واعضاي بدن و...براعمالي که انجام مي دهيم درروز قيام ت
شهادت مي دهنداما منظورخداوندازشاهد وگواه دراين آيه اينها نيست چراکه خداوند دراين آيه.فرموده اند:به خاطر بياوريد روزي راکه ازهرامتي گواهي برآنان برمي انگيزيم.
آري درروز قيامت براي هرامتي يک گواه وجود دارد مثلا گواه مردم زمان پيامبر(ص)خودپيامبر(ص)مي باشند وگواه مردم اين زمان حضر ت مهدي(عج).وامايكي دلايل مابراي اينکه مي گوئيم امام مهدي (ع)گواه براعمال مردم هستند آيه143 سوره بقره مي باشدخداونددراين آيه فرمود ه اند:
وبه دين گونه ماشمارايک امت معتدل وميانه قرار داديم تاشاهدبرمردم باشيدورسول خدا(ص)هم شاهدبرشما باشد.


با توجه به اينکه همه افراد امت اسلامي عدالت وآگاهي لازم براي شهادت دادن راندارند بنابراي نمرادازامت درآيه بعضي افراد مي باشد نه همه مردم .همان گونه که مدح قرآن درباره کساني که با پيامبرند{اشداعلي الکفار}شامل همه نمي شود زيرامنافقان نيزباپيامبربوده اندعلاوه برآنکه بسياري ازافرادامت اسلامي کساني هستندکه به خاطر گناه وخطاهايشان گواهي دادن آنها حتي در دادگاه هاي دنيا مورد قبول نمي باشد حال چگونه مي توانيم بگوئيم همه ي افرادلياقت شهادت وگواهي دادن درروزقيامت رادارند.
امام باقر(ع)درتفسيراين آيه فرموده اند :مرادازامت وسط که شاهد هستند تنها ما ائمه هستيم.


avazak.ir_Java_line_Avazak.ir_Line2.gif


 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : **اثبات وجود امام زمان(عج) از نظر قرآن**

3- زمين هيچگاه خالي ازحجت نيست:

با نگاهي به آيات زير آدمي به اين نکته مهم مي رسد که هيچگاه زمين خالي ازحجت نبوده است:

الف) نحل/ ۳۶ :مادرهرامتي رسولي برانگيختيم که خداي يکتا رابپرستيد
ب) يونس/ ۷۴ :آنگاه بعد ازنوح پيغمبراني رابه امامتشان فرستاديم
پ) يونس/ ۷۵ :آنگاه بعدازآن رسولان موسي وهارون را
ث) توبه/ ۱۱۹ :اي مومنين تقواپيشه کنيد وهمراه با صادقين باشيد
امام رضا(ع)درباره کلمه صادقين دراين آيه فرموده اند:صادقين همان ائمه اند.

ج) نسا/ ۵۹ :(اطيعوالله واطيعوالرسول واولي الامرمنکم)خداورسول وصاحبان امري راکه ازميان خو د شماست اطاعت کنيد....از اين آيه به خوبي استفاده مي شود که درهرزماني بايد معصومی باشد تا او را اطاعت کنند.

خ) يونس / ۴۷ :وبراي هرامتي رسولي است
ح) انعام/ ۱۳۰ :آنگاه خداگويد اي گروه جن وانس،مگربراي هدايت شماازجنس خودشمارسولاني نيامدکه آيات مرابراي شمابخوانند وشماراازمواجه شدن بااين روز سخت بترسانند
د) فاطر/ ۲۴ :هيچ امتي نيست مگرآنکه درميان آنان پيامبري براي هشدارآمده است.

و يکي ازدلايل فرستادن اين رسولان رامي توان گفت اتمام حجت است چنانچه درآيه زيربه آن اشار ه شده است:

طه/ ۱۳۴ :اگرماقبل ازپيام انبيا مردم راهلاک کنيم زبان به اعتراض گشوده مي گويند :
اي خداي ما ، توکه ازراه ما راضي نبودي چراپيامبرورسولي براي ما نفرستادي تاماراقبل ازآنکه به ذلت وبدبختي برسيم هدايت کند پس خداوند حداقل براي اتمام حجت هم که شده دراين چند قرن بايدامامي روي زمين گذاشته باشد.

ذ) انعام/ ۳۸ :وهيچ جنبنده اي درزمين وهيچ پرنده ايکه با دو بال خويش پرواز مي کند نيست،مگراينکه آنهانيزگروهاي هستندمانند شما
بنا به گفته ي دانشمندان تمامي جانداران داراي رهبر هستندتمام دسته هاي گوزنها،شيرها،زنبورهاو....و...و..داراي رهبرند اگربه پروازدسته جمعي پرندگان توجه کرده باشيد متوجه
شده ايد که يکي ازآنها درجلوي همه آنها پرواز مي کند طبق اين آيه حيوانات گروهاي مانندما هستند پس ازآنجائي که حيوانات داراي رهبرند پس انسانها نيزبا يد درهرزمان داراي امام وهداي ت
کننده اي باشند.

تغابن/ ۸:پس به خدا ايمان آريد وبه رسول وبه نوري که فرو فرستاده ايم.

امام باقر(ع)فرموده اند:سوگند به خداآن نور ،نورامامان ازآل محمد(ص)تاروزقيامت مي باشد.
ز) خداونددرسوره انفال آيه ۳۳ خطاب به حضرت محمد(ص)فرموده اند:{تا تو درميان مردم هستی مردم راعذاب نخواهم نمود}خب پيامبر که ازدنيارفته اند پس چراعذابي نازل نشده است؟؟
جواب اين سوال ساده است حتما بعدازفوت پيامبر(ص)شخصي بوده است که همچون پيامبرصاحب کمال بوده است براي درک بهتراين جواب توجه به اين حديث مهم است که پيامبر(ص)فرموده اند:ستارگان امان اهل آسمان هستندواهل بيت من امان اهل زمينند. پس طبق اين آيه وروايت بايد فردي ازاهل بيت پيامبر(ص) روي زمين باشد تامردم ازعذا ب خداوند درامان باشند.
ل) قصص/ ۵۹ :وپروردگارت قريه ها رانابود نمي کند مگراينکه درميان آنها پيامبري برانگيزد که آيا ت مارابرآنان تلاوت کند وماهيچ آبادي راهلاک ننموديم مگرآنکه اهل آن ظالم بودند.


خلاصه وجود اما م آنقدرمهم است که وقتي حضرت موسي براي مدتي کوتاه براي مناجات به کوه طوررفت برادرش هارون رابه عنوان جانشين خود گذاشت.


avazak.ir_Java_line_Avazak.ir_Line8.gif


 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
اثبات وجود امام زمان ع از منظر قران *************************




اثبات وجود امام زمان ع از منظر قران
*************************
آيه ي 55 سوره نور :
* وَعَدَ اللهُ الَّذينَ آمَنوا مِنْكُم و عَمِلُوا الصّالحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنّهُم في لْاَرضِ كَماسْتَخْلَفَ الّذيَنَ مِن قَبْلهِم ولَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الّذي ارْتَضي لَهُم و لَيُبَدَّ لَنَّهُمُ مِن بَعِد خَوفِهِم أمْنآً يَعْبُدونَني لا يُشِركونَ بي شَيْئاً ... *

خدا به كساني از شما كه ايمان آورده اند و اعمال شايسته انجام داده اند، وعده داده است كه آنان را در روي زمين جانشين ديگران كند. جانشين آن هايي كه قبل از اين روي زمين بودند، همان گونه كه مردمي كه پيش از اين بودند را جانشين ديگران كرد. و استوار مي كند برای ايشان، آن ديني را كه دوست دارند (دين اسلام) و ترسشان را به امنيت تبديل مي كند تا اين كه من را بپرستيد و براي من هيچ چيزي را شريك نگيرند.
***********************************************
همان طور كه از آيه برداشت مي شود، وعده ي خدا بر اين است كه انسان هاي مؤمن و درست كار را در زمين عزيزگرداند و به آنها مكنت عطا فرمايد و دين اسلام را در ميان آنها چنان گسترش دهد كه هيچ مشرك يا كافري در ميان آنها حضور نداشته باشد و همان طور كه مي دانيم تا كنون چنين حكومتي بر روي زمين تشكيل نشده است.

در آيه لفظ <<ارض= زمین>> به طور مطلق آمده است و طبق نظر مفسران به همه ی کره ی زمین اطلاق می شود نه بر جزئی از آن و با کمی فکر و تعقل روشن می شود که با وجود چندین میلیارد انسان غیر مسلمان و مخصوصاً انسان های کمونیسم و لاییک و ... که تعدادشان کم هم نیست امکان ندارد که خود به خود دین اسلام سراسر گیتی را فرا گیرد مگر توسط امامی که وعده داده شده است به مسلمین.در این فرصت به سراغ روایات ائمه (علیه السلام) می رویم: از چهارمین امام نور حضرت زین العابدین (علیه السلام) روایت شده است که ایشان آیه ی 55 سوره ی نور را تلاوت کردند و سپس فرمودند: به خدا سوگندکه این مومنان شایسته کردار، شیعیان ما اهل بیت هستند و خداوند این نوید و وعده شکوه بار را بدست بزرگ مردی از ما تحقق خواهد بخشید. او مهدی این امت است و کسی است که پیامبر در مورد او فرمود:

(اگر یک روز از عمر دنیا باقی باشد خداوند آن روز را آن قدر طولانی خواهد کرد تا مردی از عترت من که نامش نام من است، بر جهان حکومت کند و زمین را همان گونه که به هنگامه ظهور او لبریز از ظلم و جور است، مالامال از عدل و داد سازد). (مجمع البیان ج 7 ص 405)

همچنین از امام باقر و امام صادق (علیه السلام) نیز روایتی شبیه روایت بالا وارد شده است(کتاب امام مهدی از ولایت تا ظهور اثر محمد کاظم قزوینی ص 89)
همچنین مرحوم طبرسی در تفسیر گران سنگ خویش در ذیل تفسیر این آیه می فرمایند: این آیه در بر دارنده نوید حکومت عادلانه و جهانی اهل بیت است که خدا با ظهور حضرت مهدی (عج) وحشت و هراس را از سراسر گیتی بر خواهد چید.(تفسیر مجمع البیان ج 7 ص 405 الی 406)








> به طور مطلق آمده است و طبق نظر مفسران به همه ی کره ی زمین اطلاق می شود نه بر جزئی از آن و با کمی فکر و تعقل روشن می شود که با وجود چندین میلیارد انسان غیر مسلمان و مخصوصاً انسان های کمونیسم و لاییک و ... که تعدادشان کم هم نیست امکان ندارد که خود به خود دین اسلام سراسر گیتی را فرا گیرد مگر توسط امامی که وعده داده شده است به مسلمین.در این فرصت به سراغ روایات ائمه (علیه السلام) می رویم: از چهارمین امام نور حضرت زین العابدین (علیه السلام) روایت شده است که ایشان آیه ی 55 سوره ی نور را تلاوت کردند و سپس فرمودند: به خدا سوگندکه این مومنان شایسته کردار، شیعیان ما اهل بیت هستند و خداوند این نوید و وعده شکوه بار را بدست بزرگ مردی از ما تحقق خواهد بخشید. او مهدی این امت است و کسی است که پیامبر در مورد او فرمود: (اگر یک روز از عمر دنیا باقی باشد خداوند آن روز را آن قدر طولانی خواهد کرد تا مردی از عترت من که نامش نام من است، بر جهان حکومت کند و زمین را همان گونه که به هنگامه ظهور او لبریز از ظلم و جور است، مالامال از عدل و داد سازد). (مجمع البیان ج 7 ص 405) همچنین از امام باقر و امام صادق (علیه السلام) نیز روایتی شبیه روایت بالا وارد شده است(کتاب امام مهدی از ولایت تا ظهور اثر محمد کاظم قزوینی ص 89) همچنین مرحوم طبرسی در تفسیر گران سنگ خویش در ذیل تفسیر این آیه می فرمایند: این آیه در بر دارنده نوید حکومت عادلانه و جهانی اهل بیت است که خدا با ظهور حضرت مهدی (عج) وحشت و هراس را از سراسر گیتی بر خواهد چید.(تفسیر مجمع البیان ج 7 ص 405 الی 406)‎" height="378" width="539">













 
بالا