کتابخوانی همراه با تمرکز و تفکراز بروز آلزایمر جلوگیری می کند

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
مدیرعامل انجمن صرع ایران گفت: کتابخوانی که با تفکر و تمرکز کافی همراه باشد و شکل روخوانی نداشته باشد، می تواند از بروز آلزایمر تا حدود زیادی پیشگیری کند و یا زمان ابتلای به این بیماری را به تعویق بیاندازد.

www.arshnews.ir_images_docs_000016_n00016412_b.jpg




به گزارش عرش نیوز ˈحمیده مصطفاییˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا اظهار داشت: برخی تصور می کنند که خواندن کتاب به شیوه روخوانی می تواند در جلوگیری ازآلزایمرموثر باشد، این طرز فکر اشتباه است. برای موثر بودن کتابخوانی در این زمینه، فرد باید در مورد مطالب کتاب تفکر و اظهارنظر کند و موافقت و مخالفت خود را با بخش های مختلف آن ابراز دارد.

وی افزود : به این روش، کتابخوانی فعال گفته می شود. در این صورت است که می توان گفت کتابخوانی همراه با درک مطالب کتاب و همچنین در مورد کتاب های شعر حفظ کردن اشعار، می تواند در پیشگیری از بروز آلزایمر در افراد موثر باشد.

مصطفایی یادگیری علوم مختلف مانند موسیقی و رشته های هنری و پرداختن به آنها را نیز در زمینه جلوگیری از بروز آلزایمردانست .

مدیرعامل انجمن صرع ایران تغییردرشیوه زندگی افراد را یکی دیگر ازراه های پیشگیری از آلزایمرعنوان کرد و گفت:رعایت بهداشت هیجانی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، ورزش و انجام فعالیت های بدنی مستمر باید در زندگی روزمره افراد مورد توجه قرار گیرد.

مصطفایی در مورد عوامل ایجاد آلزایمر در افراد گفت: چربی خون بالا، بیماری های قلبی، سابقه ضربه های مغزی، انتقال ژنی و ریزفاکتورهایی مانند سن بالا ازعوامل موثر در بروز آلزایمر در افراد است .

وی در مورد این که چرا فراموشی در بین جوانان به خصوص در کشور ما روبه افزایش است، اظهار داشت: نباید فراموشی را با آلزایمر یکی بدانیم .عواملی مانند نبود تمرکز کافی در مورد امور روزانه زندگی، مشغولیت فکری زیاد، استرس ها، نبود مهارت های ارتباطی و بهداشت هیجانی از عوامل فراموشی هستند که می توان با برنامه ریزی بهتر در زندگی از آن جلوگیری کرد.

مصطفایی آلودگی هوا، تغذیه ناسالم و عدم فعالیت های کافی بدنی را در زندگی شهری کنونی از دیگر عوامل موثر در بروز فراموشی در افراد عنوان کرد.

آلزایمرنوعی اختلال مغزی است که فرد مبتلا را به فراموشی دچار می کند. در این بیماری، سلول های مغز به تدریج تخریب و فرد دچار فراموشی می شود، به طوری که دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد و یا رویدادهای جدید را در مغز خود شکل دهد.

در صورت پیشرفت بیماری، حافظه دراز مدت هم تحت تاثیر قرارمی گیرد و در نهایت منجر به فوت می شود.
 
بالا