**بقيت اللّهی بودن یعنی چی؟**

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
معني بقيت اللّهي بودن


شخصي از حضرت صادقعلیه السلام پرسيد آيا ميتوان به حضرت قائم(عج) با عنوان اميرالمؤمنين سلام داد؟ حضرت فرمودند: «لَا ذَلِكَ اسْمٌ سَمَّاهُ اللَّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَايُسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قَالَ فَكَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ قَالَ ثُمَّ قَرَأَ جَعْفَرٌعلیه السلام بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين‏»[1] نه، اين اسمي است که خداوند به «اميرالمؤمنين» (علیعلیه السلام) داده است و هيچکس به آن اسم ناميده نشده - چه در قبل و چه در بعد- مگر آن که کافر است. پرسيد به هنگام سلام به او چه بگوئيم؟ حضرت فرمودند: بگوييد «اَلسَّلامُ عَلَيکَ يا بَقِيةَ اللّه» سپس حضرت اين آيه را خواندند «بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»[2] آنچه از خدا باقي است براي شما بهتر است.

قرآن در آيه ي 86 سورهي هودعلیه السلام از قول حضرت شعيبعلیه السلام آورده که حضرت به مردم ميفرمودند: يك بقيتاللّهي هست كه همهي شما بايد آن را داشته باشيد و آن براي شما بهتر است از اينكه به منافع غير شرعي دل ببنديد. به يک معني حضرت شعيب به مردم فرمودند: بايد حالِ شما حالِ بقيت اللّهي شود. آن حال داراي يك حقيقت متعالي است که همان مقام صاحب الأمر يا انسان كامل است كه جانِ جانِ همهي انسانها است.

حضرت شعيبعلیه السلام به مردم فرمودند: چرا گران ميفروشيد؟ چرا ظلم ميكنيد؟ «وَلا تَعْثَو فِي الْاَرضِ» در روي زمين سر كشي نكنيد، «بَقِيَّةُ الله خَيْرٌ لَكُم» آنچه از خدا باقي است براي شما بهتر است، کافي است در امور خود نظر به خدا داشته باشيد تا بقيت الله نصيب شما شود که آن بهتر است از سودي که در ازاء گرانفروشي ميبريد. جمله ي «بَقِيَّةُ الله خَيْرٌ لَكُم» خبر از آن ميدهد که در کليه ي امور ميتوان متوجه حقيقتي شد که آن بقيت الله است و ارتباط با آن بهترين نتيجه را براي انسان در بر خواهد داشت. «بقيت الله» را بايد به معني چيزي گرفت که خداوند در هر امر الهي براي انسان نگه ميدارد و از اين جهت بر حضرت صاحب الأمر(عج) اطلاق ميشود که خداوند او را نگه داشته تا امر هدايت بشريت را به انتهايِ بلوغ خود برساند.


1. بحار الأنوار ، ج‏52، ص 373.

2. سوره ي هود، آيهي 86 .




susawebtools.ir_img_gallery_linepic_336.gif
 
آخرین ویرایش:

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


حضرت صادقعلیه السلام در رابطه با قيام حضرت قائم(عج) ميفرمايند:

حضرت مهدي(عج) در هنگام قيام پشت خود را به كعبه ميگذارد و 313 نفر ياران مخصوصش پيرامون او اجتماع ميكنند پس در اولين سخن اين آيه را ميخواند که: «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». سپس می گوید: من بقيت الله و خليفه و حجت او در ميان شما هستم، در اين هنگام مسلمين بر وى به عنوان «بقيت الله» سلام خواهند كرد، چون ده هزار نفر گرد وى اجتماع كنند (پرچم خود را بلند ميكند و دعوت خود را علنى مينمايد)، پس در روى زمين هيچ بتي نميماند مگر اينکه در آن آتش ميافتد و ميسوزد، و اين خروج بعد از غيبتي‏ طولانى خواهد بود تا خداوند بندگان خود را در ايمان به غيبت آزمايش كند.

با دقت در اين روايات و روايت ديگري که مصداق بقيت الله را حضرت مهدي(عج) ميداند روشن ميشود که ظاهر معني سخن حضرت شعيبعلیه السلام اين است كه ماوراء طلب دنيا و سودجويي دنيايي، بقيت الله و آن چيزي که خداوند براي شما باقي گذارده بهتر است، ولي باطن اين آيه معارف عميقي را در بر دارد حاکي از آن که بقيتاللّهي در عالم هست كه خداوند او را براي شما نگه داشته و او براي شما بهتر است از اينکه به چيز ديگري فکر کنيد، توجه خود را به بقاي الهي بيندازيد كه فوق دنيا و دنياطلبي است. براي اهل دنيا اگر هم چيزي بماند در حدّ دنيا است، ولي يك حال و بقايي هست که فوق حالِ دنياداري است. آن حال، حالِ باقيبودن با حق است. ميفرمايد: حال باقي بودن با حق که خداوند براي شما نگه داشته براي شما بهتر است از باقيبودن با نان و آب و شهوت.

با دقت در آيه ي مورد بحث که حضرت شعيبعلیه السلام بيان فرمودهاند معلوم ميشود هر كدام از ما يك حال و مقام بقيت اللّهي داريم که فساد و حبّ دنيا و تجاوز به مردم، آن عالَم را از ما گرفته و بايد به سراغش برويم و آن محقق نميشود مگر آنکه از چيزهايي كه از آن «حال» و «مقام» محروممان كرده فاصله بگيريم. ابتدا بايد متوجه باشيم چنين عالَمي در ما هست وگرنه حضرت شعيبعلیه السلام نميفرمودند: «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ»[3] آن چيزي که خدا برايتان نگه داشته براي شما بهتر است.

پس اگر بتوانيم نظر خود را به آن بيندازيم آن را مييابيم. براي اينكه آن حال را در خود پيدا كنيم، بايد ابتدا خود را و حقيقت انساني خود را بيابيم، در آن حال متوجه ميشويم مقام بقيت اللّهي كه در ما هست يك جنبه ي مطلق دارد كه مقام حضرت صاحب الأمر(عج) است و همهي احوالات بقيت اللّهي ما به او برميگردد و اوست که در واقع به طور کامل در مقام بقاءِ به حق است.




3. سوره ي هود، آيهي 86.





susawebtools.ir_img_gallery_linepic_342.gif
 
آخرین ویرایش:

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
«بقيت الله» را بايد به معني چيزي گرفت که خداوند در هر امر الهي براي انسان نگه ميدارد و از اين جهت بر حضرت صاحب الأمر(عج) اطلاق ميشود که خداوند او را نگه داشته تا امر هدايت بشريت را به انتهايِ بلوغ خود برساند.


بسیار عالی
سپاس بی کران بانو گمنام
:gol:
 
بالا