چیکار کنیم مولامون زودتر بیان؟

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]راز سرعت بخشيدن به ظهور[/h]


آيا ميتوان گفت ظهور حضرت مهدي(عج)، به جهت اعمال و عقايد شيعيان عقب و جلو ميافتد، اگر اينطور است چگونه ما ميتوانيم در نزديک شدن ظهور آن حضرت اقدام کنيم؟

بله؛ حضرت صاحب الامر(عج) براي شيخ مفيد مينويسند: «وَ لَوْ اَنَّ اَشْياعَنا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلي اِجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلي حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكْرَهُهُ، وَ لا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ، وَاللهُ الْمُسْتَعان»
[1] اگرشيعيان ما، که خداوند به طاعت خودش، موفقشان کند، قلبهايشان در وفاي بر توجّه به ما و توجّه به عهد با ما همدل بود، برکتِ همراه با ملاقات ما، از آنها به تأخير نميافتاد و سعادت ديدار همراه با حقِّ معرفت و صحيحبودن آن به سوي آنها ميشتافت، پس ما را از آنها پوشيده نميدارد مگر همان چيزهايي كه از آنها به ما ميرسد كه ما آن كارها را دوست نداريم و چنين اعمالي را از شيعيانمان نميپسنديم، و خدا مدد كننده است.


حضرت مهدي(عج) منتظر آمادگي ما ميباشند، منتظر اينكه دلهاي ما از پردهي غيب در آيد. اين نكتهي بسيار مهمي است که در عين حتمي بودن ظهور، زمان ظهور بستگي به شخصيت افراد جامعهي اسلامي دارد. همينطور که در عين حتميبودن اجل مُسمّي، امکان تقدم و تأخر آن به اعمال ما بستگي دارد، هر اندازه انسانها به ورع نزديک شوند و نظرها به آن امام معصوم معطوف گردد، امکان تسريع در ظهور بيشتر ميشود. اگر سطح فرهنگ انتظار را پائين بياوريم و انتظارِ خود را از باطنيترين بُعد هستي به چراغاني و شربت و شيريني تقليل دهيم، ظهور حضرت را عقب مياندازيم. با سطحي شدن انتظار عملاً از حضرت ميخواهيم تشريف بياورند و همين كارهايي را که ما ميکنيم بپذيرند و اين موجب ميشود جلوي ظهور گرفته شود.

حضرت صادق(ع) ميفرمايند: قائم در ميان کمتر از «فئه» خروج نخواهد کرد و فئه ده هزار کمتر نيست.[2] از آن طرف داريم كه ياران حضرت، سيصد و سيزده نفرند. به اين معني است که آن ده هزار نفر صاحب بيرق نيستند ولي سيصد و سيزده نفر صاحب بيرق و از تئوريسينهاي آن مكتب ميباشند که حرف حضرت صاحب الامر(عج) را ميفهمند و تا زمينهي پرورش و نفوذ چنين افرادي فراهم نشود چگونه حضرت ميتوانند در عالم مديريت کنند؟ اگر ما نتوانيم زمانه را آماده كنيم كه عدهاي از مردم زبان امام و زبان آن سيصد و سيزده نفر را بفهمند، امام باز منتظر ميمانند. البته بحمدالله احساس ميشود آن انديشههاي نوراني در حال شکلگيري است.



[1] - بحارالأنوار، ج 53 ، ص 177.

[2] - اثبات الهداة، ج 3، ص 548.





susawebtools.ir_img_gallery_linepic_415.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : چیکار کنیم مولامون زودتر بیان؟


بايد تلاش کرد از عمق فرهنگ انتظار کاسته نشود تا زبان امام(عج) بسته نگردد. سعي کنيم در کنار ارادت صادقانه و عواطف پاک، تفقّهِ در دين نيز به ميان آيد. زمانهاي را كه امام ميطلبند تشريح کنيم، همانطور که اگر روح اُموي و عباسي براي مردم به خوبي روشن ميشد، حاکميت امامان معصوم خيلي زودتر برپا ميگشت به طوري که حضرت صادق(ع) در این رابطه ميفرمايند: «كَانَ هَذَا الْأَمْرُ فِيَّ فَأَخَّرَهُ اللَّهُ وَ يَفْعَلُ بَعْدُ فِي ذُرِّيَّتِي مَا يَشَاء»
[1] اين امر يعني ظهور دولت آل محمد را خداوند در من قرار داده بود، ولى آن را به تأخير انداخت و بعد از من هر طور صلاح بداند، در بارهي ذريه‏ام عملى ميسازد.

يا حضرت امام باقر(ع) ميفرمايند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى كَانَ وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِي السَّبْعِينَ فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ فَأَخَّرَهُ إِلَى أَرْبَعِينَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ فَحَدَّثْنَاكُمْ فَأَذَعْتُمُ الْحَدِيثَ وَ كَشَفْتُمْ قِنَاعَ السِّتْرِ فَأَخَّرَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ وَقْتاً عِنْدَنَا وَ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ قَالَ أَبُو حَمْزَةَ وَ قُلْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) فَقَالَ قَدْ كَانَ ذَاك‏»[2]

خداوند مدت ناراحتى را تا هفتاد سال قرار داده بود ولى چون امام حسين(ع) كشته شد، غضب الهى بر مردم روى زمين شدت يافت وآن مدت را تا سال صد و چهل به تأخير انداخت. ما اين مطلب را بشما گفتيم و شما اين راز را آشكار نموديد، خداوند هم آن مدت را يعني صد و چهل سال را هم به تأخير انداخت. و ديگر وقتى براى آن تعيين نكرد. «يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ» خداوند آنچه را بخواهد از ميان ميبرد و آنچه را بخواهد باقى ميگذارد و اُمّ كتاب در نزد اوست.


هيچ وقت آرزوي حكيمان الهي، آرزوي لغوي كه بيمصداق باشد نيست، آرزوي معني دار است.

بايد روي اين موضوعات فكر كنيم كه:

اولاً: بهترين چيز و بهترين هديه ي خدا ظهور امام زمان(عج) است.

ثانياً: سرعت ظهور حضرت به همّت ما بستگي دارد و اينکه سعي کنيم جهت زندگي خود را در جهت ظهور حضرت تنظيم کنيم، در آن صورت اگر قبل از ظهور هم بميريم به مقصد خود خواهيم رسيد، اصل اين است كه اين ارتباط برقرار شود.



[1] - بحارالانوار، ج‏52، ص 106.

[2] - بحارالانوار، ج‏52، ص 105.





susawebtools.ir_img_gallery_linepic_415.gif
 
بالا