چهل حديث درباره امام دوازدهم عج

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چهل حديث درباره امام دوازدهم عج

jazzaab.ir_upload_4_0.021900001341925162_jazzaab_ir.gif



حديث35- بعد از مهدى زندگى بى فائده است :
عبدالله بن مسعود مى گويد پيامبر اكرم (ص) فرمود :
لولم يبق من الدنيا الا ليلة لطول الله تلك الليلة حتى يملك رجل من اهل بيتى يواطى اسمه اسمى و اسم ابيه اسم ابى يملاء ها قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماًً و جوراً و يقسم المال بالسوية و يجعل الله الغنى فى قلوب هذه الامة فيملك سبعاً او تسعاً لاخير فى العيش بعد المهدى .
اگر از عمر دنيا جز يك شب نماند، خداوند آن شب را چندان دراز گرداند تا مردى از اهل بيت من به سلطنت رسد كه نامش نام من و نام پدرش نام پدر من مى باشد . و او زمين را پر از عدل و داد كند چنان كه پر از ظلم و جور شده باشد، اموال را بالسويه ميان مردم تقسيم كند، و خداوند دلهاى امت مرا بى نياز گرداند، هفت سال يا نه سال سلطنت نمايد سپس بعد از مهدى زندگى فائده ندارد.




حديث36- قسطنطنيه به دست مهدى (ع) فتح شود:
ابوهريره از پيغمبر (ص) روايت كرده كه فرمود:
لا تقوم الساعة حتى يملك رجل من اهل بيتى يفتح القسطنطنية و جبل الديلم و لو لم يبق الا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يفتحها.
پيش از آنكه قيامت شود و مردى از اهل بيت من به سلطنت رسد و قسططنطنيه و جبال ديلم (2) را فتح كند اگر يك روز از عمر دنيا باقى باشد خداوند آن روز را چندان دراز گرداند تا آنجا را فتح كند.

 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چهل حديث درباره امام دوازدهم عج

jazzaab.ir_upload_4_0.694662001341925163_jazzaab_ir.gif


حديث37- مهدى (ع) پس از پادشاهان ستمگر:
قيس بن جابر از پدرش و او از جدش ، از رسول خدا (ص) روايت نموده كه فرمود:
سيكون بعدى خلفاء و من بعد الخلفاء امراء و من بعد الامراء ملوك جبابرة ثم يخرج رجل من اهل بيتى يملاء الارض عدلاً كما ملئت جوراً .
بعد ا ز من خلفاء خواهند بود و بعد ازخلفاء امراء و بعد از امراء پادشاهان ستمگر بيايند آنگاه مردى از اهل بيت من خواهد آمد كه زمين را از عدل و داد پركند چنانكه پراز ظلم باشد.




حديث38-عيسى (ع) مأموم مهدى (ع) :
ابوسعيد از پيغمبر (ص) نقل كرده كه فرمود:
منا الذى يصلى عيسى ابن مريم (ع) خلفه .
آن كس كه عيسى بن مريم پشت سر او نماز مى گذارد ، از ما است .

 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چهل حديث درباره امام دوازدهم عج

jazzaab.ir_upload_4_0.033839001341925164_jazzaab_ir.gif



حديث39- مهدى با عيسى بن مريم سخن مى گويد:
جابر بن عبدالله انصارى از آن حضرت روايت نموده كه فرمود:
ينزل عيسى بن مريم (ع) فيقول امير هم المهدى تعال صل بنا فيقول : الا ان بعضكم على بعض امراء تكرمة من الله عزوجل لهذه الامة.
چون اصحاب مهدى قيام كنند، عيسى بن مريم از آسمان فرود آيد، امير قيام كنندگان به عيسى مى گويد بيا تا با تو نماز بگذاريم عيسى مى گويد: شما خود از جانب خدا برخى بر برخى ديگر امير هستيد و اين لطف خدا نسبت به اين امت است .




حديث40- مهدى (ع) حافظ امنيت :
عبدالله بن عباس از پيغمبر اكرم (ص) روايت كرده كه فرمود:
لن تهلك امة انا فى اولها و عيسى بن مريم فى آخرها و المهدى فى وسطها .(3)


امتى كه من در اول آنها و عيسى بن مريم در آخر آنها و مهدى در وسط آنها باشيم، هرگز هلاك نمى شوند.
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چهل حديث درباره امام دوازدهم عج

همه اين چهل حديثى كه ابونعيم از ميان انبوه احاديث حضرت مهدى جهت كتاب خود برگزيده ، در ساير كتب حديث اهل تسنن نيز نقل شده است و اين احاديث بعضى از آن احاديثى است كه علماى اهل سنت در كتابهاى خود نوشته اند .
يكى از علماى شيعه كتابى تأليف كرده و نام آن را كشف المخفى فى مناقب المهدى ناميده است. (4) و در اين كتاب 110حديث از طريق رجال عامه روايت كرده كه به خاطر اختصار و رعايت حال از نقل آن نيز خوددارى نموديم ، زيرا برخى از روايات گذشته كه نقل كرديم خواننده را از تفضيل بيشتر بى نياز مى كند و همانها براى اهل انصاف و دارنده عقل سليم كافى بود و در اينجا فقط اسامى كسانى كه اين يكصدو ده حديث را در كتابهاى خود آورده اند، ذكر مى كنيم تا اهل توفيق با تحقيق ازمضامين آن مستحضر گردند:

مؤلف
نام كتاب:
احاديث
بخارى
صحيح
3 حديث
مسلم
صحيح
11 حديث
حميدى
جمع بين الصحيحين
2 حديث
زيد بن معاويه عبدرى
بين صحاح سته
11 حديث
عبدالعزيز عكبرى
فصال الصحابة
7 حديث
ثعلبى
تفسير
5 حديث
ابن قتيبه
غريب الحديث
6 حديث
ابن شيرويه ديلمى
الفردوس
4 حديث
حافظ ابوالحسن دار قطنى
مسند فاطمه (س)
6 حديث
حافظ ابوالحسن دار قطنى
مسند علي (ع)
3 حديث
كسائى
المبتداء
2 حديث
حسن بن مسعود فراء
المصابيح
5 حديث
ابوالحسن منارى
الملاحم
36 حديث
حافظ بن مطيق
از كتاب وى
3 حديث
محمد بن اسماعيل فرغانى
الرعاية لا هل الرواية
3 حديث
حميدى (نامبرده )
در خبر سطيح
2 حديث
يوسف بن عبدالبر نميرى
استيعاب
2 حديث
مرحوم سيد بن طاوس مى نويسد : جلد دوم سنن ابن ماجه قزوينى را كه تاريخ كتابت آن سال 300هجرى يعنى زمان مؤلف است، به دست آورديم ، در كتاب نامبرده روايات بسيارى درباره ملاحم (پيشگوئيها ) از جمله هفت حديث در باب ظهور مهدى با سلسله سند نقل كرده است كه وى از فرزندان فاطمه است و زمين را پر از عدل مى كند چنان كه پر از ظلم شده باشد .همچنين وى مى گويد : كتابى ديگر به نام المقنص على محدث الاعوام لنبأ ملاحم عابر الايام تلخيص ابوالحسن احمد بن جعفر بن محمد منارى به دست آوردم كه در زمان مؤلفش نوشته شده ، در آخر آن نسخه نوشته شده بود: در سنه 330از تأليف آن فراغت حاصل شد، در آن كتاب ، هيجده روايت با سند از پيغمبر درباره قيام و ظهور حتمى مهدى (ع) و اوصاف آن حضرت و اين كه او از اولاد فاطمه زهرا (س) دختر پيغمبر است و زمين را پر از عدل مى كند ، نقل كرده است .
سپس مرحوم سيد ابن طاوس چهل حديثى را كه حافظ ابونعيم اصفهانى در توصيف مهدى موعود جمع آورى نموده، آورده ، آنگاه نتيجه گرفته است كه احاديث راجع به مهدى كه دانشمندان اهل تسنن روايت كرده اند، يكصدو پنجاه و شش حديث است، و آنچه شيعه در اين باره نقل كرده اند بايد در چندين جلد تدوين شود. (5)

آرى در كتابهاى اهل تسنن كه روايات حضرت مهدى آمده است ، به نقل روايات كلى اكتفاء نگرديده بلكه از اوصاف و خصوصيات آن نيز سخن رفته است .فرقه زيديه جاروديه نيز احاديث بسيارى درباره امام زمان (عج) از پيامبر اكرم (ص) و امام باقر (ع) روايت مى كنند، از علماى بزرگ آنان در كوفه و ابوسعيد عبادبن يعقوب رواجينى عصفرى (متوفى 250هـ ) بود، او كتابى تحت عنوان اخبارالمهدى نوشت. (6)ذهبى نقل مى كند كه عباد مبلغى رافضى بود، قيام مهدى را در آينده نزديك انتظار مى كشيد، او شمشيرى را با خود حمل مى كرد و مى گفت كه آن را براى جنگ در راه مهدى آماده نگه مى دارد . (7)


ذكر اين نكته جالب است كه او اين عقيده را قبل از غيبت امام دوازدهم در سال 260هجرى داشت زيرا وى در سال 250 درگذشت .
 
بالا