راهکارهای جالب برای درمان بیماری خرید کردن

*SAMIRA*

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

تا حالا شده مثل من برید تو خیابون هی هر چی میبینین دوست داشته باشین بخرین؟ها؟اگه اینجوری
بودید این مقاله رو بخونید



راهکارهای جالب برای درمان بیماری خرید کردن:



هنگامی كه با تمایل مقاومت ناپذیر خرید كردن مواجه شدید، خود را با فعالیتی نظیر قدم زدن (بدون همراه بردن كیف پول) یا یك فعالیت دیگر مشغول كنید تا این تمایل شدید بگذرد.
اگر واقعا عاشق خرید كردن هستید، از خود بپرسید: چرا؟ اعتیاد به خرج كردن، مانند تمام اعتیادهای دیگر هیچ حد و مرز اقتصادی - اجتماعی نمیشناسد. این مشكل میتواند افراد ثروتمند، طبقه كمدرآمد و تقریبا تمام كسانی كه بین این دو محدوده درآمد دارند را درگیر خود سازد. اگر شما یا شخصی كه برایتان اهمیت دارد دچار بیماری خرید كردن و خرج كردن هستید، توصیه های زیر میتوانند برایتان مفید واقع شوند:

این پدیده را بشناسید


اكثر افرادی كه دچار خرید بیمارگونه حاد هستند، كالاهایی كه خریدهاند را پنهان كرده یا درباره آنها دروغ میگویند، اگر از كارت اعتباری استفاده كنند، حتما بیش از یك كارت دارند و به شكلی وسواس گونه نگران پول هستند. انبار كردن كالاهایی كه هرگز مورد استفاده قرار نگرفته یا پوشیده نمیشوند، در میان این افراد رایج است و آنها مدام در شرایط بحران مالی به سر میبرند.

خود را بشناسید


اگر واقعا عاشق خرید كردن هستید، از خود بپرسید: چرا؟ آیا به خاطر هیجان جستوجو و یافتن كالاست؟ آیا از اینكه حراجهای عالی پیدا كرده و اجناسی را با قیمت عالی بخرید، لذت میبرید؟ میل شدید به تملك مواردی خاص مانند كفش، البسه یا لوازم الكترونیكی دارید؟ دادن پاسخ مثبت به هریك از پرسشهای فوق لزوما به این معنا نیست كه شما مشكلی دارید، اما اگر شك دارید كه احتمالا خرج كردن شما از كنترل خارج شده است، بسیار مهم است كه وقایع را مورد بررسی قرار دهید.

احساس خود در زمان خرید كردن را با دقت بررسی كنید


آیا بارها در اثر محركهای احساسی خاصی به خرید كردن پرداختهاید؟ برای مثال، آیا هنگامی كه افسرده، خشمگین، نگران یا تنها هستید، به امید خوشحال كردن خود، چیزهایی میخرید؟ با درك احساساتی كه در این امر دخیل هستند میتوانید روشهای دیگری - غیر از خرید كردن - را برای مقابله با آنها بیابید.
به زمانی كه از دست میدهید بیندیشید
احتمالا با اندیشیدن به كل زمانی كه برای گشتن در مغازههای خاص، یافتن اجناس ارزانقیمت در حراجها و ورق زدن كاتالوگها صرف میكنید، وحشتزده خواهید شد و این هشدار بسیار مهمی است. آیا واقعا ترجیح نمیدهید این عمر گرانمایه را برای انجام دادن كارهایی مهمتر و ارزشمندتر صرف كنید؟

كنترل موقعیت را در دست بگیرید


برای اینكه بدانید واقعا چقدر خرج میكنید، از خرید قسطی اجناس غیرضروری و استفاده از كارت اعتباری خودداری كنید. بهای همهچیز را نقد و كامل پرداخت كنید. فقط هنگامی زیر بار وام بروید كه این وام برای خرید كالایی غیرمنقول، مانند زمین یا خانه به مصرف برسد.

همه چیز را یادداشت كنید


یك روش دیگر برای آگاه شدن از ماجرا، نگه داشتن یادداشت روزانه از تمام اقلام خریداری شده و ذكر احساس شما در زمان خرید كردن است. یادداشت كردن اهداف اقتصادی خودتان نیز میتواند بسیار مفید باشد. به این ترتیب بر آنچه واقعا اهمیت دارد، متمركز خواهید شد.

مراقب باشید كه از هر وسوسه ای دوری كنید


اگر مطمئن هستید كه مشكل دارید، سعی كنید كه از حراجیها، فروشگاه های بزرگ و مراكز خرید دوری كنید. اگر نمیتوانید به كلی آنها را نادیده بگیرید، فهرستی تهیه كرده و از آن پیروی كنید و تنها زمانی به گشت زدن و تماشای مغازهها بروید كه همه آنها تعطیل باشند. تمام كاتالوگها و كتابچه های راهنمای مغازهها را دور بریزید و بهخصوص هنگام سفر و سیاحت بسیار مراقب ولخرجی های خود باشید. اگر رفتن شما به مركز خریدی كه برایتان بسیار وسوسه انگیز است، ضرورت دارد، حتما یك دوست قابل اعتماد را با خود همراه كنید و از او بخواهید كه در پیروی از فهرست خرید به شما كمك كند.

جایگزینی سالم برای عادت خرید كردن بیابید


هنگامی كه با تمایل مقاومتناپذیر خرید كردن مواجه شدید، خود را با فعالیتی نظیر قدمزدن (بدون همراه بردن كیف پول) یا یك فعالیت دیگر مشغول كنید تا این تمایل شدید بگذرد.

امكانات خود را گسترش دهید


به جای اینكه تمام وقت خود را به خرید كردن اختصاص دهید، میتوانید به كارهای خیریه داوطلبانه، گذراندن وقت بیشتر با خانواده، تحصیل و مطالعه كتابهایی عالی بپردازید. ورزش كرده و اهداف دیگری كه در زندگی داشتهاید را به سرانجام برسانید. به خصوص یافتن روشهایی برای یاری رساندن به دیگران میتواند بسیار رضایتبخش باشد.

اگر نیازمند كمكی خارجی هستید بلافاصله دست به كار شوید

اگر احساس میكنید كه عادت خرج كردنتان از كنترل خارج شده و شما نمیتوانید به تنهایی با آن مبارزه كنید، بدون اتلافوقت به دنبال كمكهای حرفهای روانشناسان و مشاوران باشید. در گروههای درمانی شركت كنید و اجازه دهید متخصصان به یاری شما بیایند.

منبع:
www.moshavere-ravanshenasi.ir
 
بالا