چه کسانی نباید ترشی بخورند؟

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
[h=1]چه کسانی نباید ترشی بخورند؟[/h]
152427.jpg

یکی از متداولترین توصیهها برای پیشگیری و درمان بیماریهای گوارشی، مصرف موادغذایی مفید و اجتناب از خوردن خوراکیهای مضر است زیرا تغذیه در بروز بسیاری از بیماریها، بهخصوص بیماریهای گوارشی، نقش دارد...

در این میان، برخی افراد هم اصلا نباید ترشی بخورند؛ مثلا كسانی که اسید معدهشان زیاد است و افراد مبتلا به التهاب مری كه معمولا در اثر برگشت اسید معده به مری ایجاد میشود. بیماران دچار ریفلاكس معده كه معمولا احساس ترشكردن و سوزش سر دل دارند، به غیر از ترشی، باید از مصرف هرگونه موادترش مانند مركبات، لواشك و... هم پرهیز كنند زیرا مصرف این خوراكیها باعث تشدید علایم بیماریشان میشود.

گروه دیگری كه بهتر است ترشی نخورند، افراد مبتلا به زخممعده و اثنیعشر هستند. معمولا این بیماران در اثر زخممعده و زخم اثنیعشر دردهای شدیدی دارند. در مبتلایان به زخممعده، مصرف غذا باعث شدت بیماری میشود درحالی كه در بیماران دچار زخم اثنیعشر، غذاخوردن از شدت ناراحتی میكاهد. داروهای تجویزشده برای این بیماران، میزان ترشح اسید را كم میكند تا زخم ترمیم شود و بهبود یابد اما مصرف خوراکیهای اسیدی و ترش مانند انواع ترشی، نهتنها بهبود زخم را به تاخیر میاندازد بلكه بر شدت و علایم بیماری میافزاید.

بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریكپذیر نیز باید از ترشی خوردن اجتناب کنند به این دلیل که بر شدت مشکل آنها میافزاید. در مبتلایان به سوءهاضمه هم اگرچه زخمی در معده وجود ندارد، اما در معده احساس ناراحتی میكنند باید برای تشدید نشدن مشكلات گوارشی از مصرف ترشی پرهیز كنند.


در ضمن، مصرف فلفل هم كه در تهیه ترشی به كار میرود، برای بیماران مبتلا به ناراحتیهای گوارشی میتواند تحریككننده و تشدیدكننده علایم بیماری باشد بنابراین افراد مبتلا به هیچوجه نباید ترشی تند مصرف كنند. از سوی دیگر، نتایج تحقیقها نشان میدهد اگر ترشی، مانده و كهنه باشد، وجود قارچهای درون آن نهتنها برای سلامت مضر است، بلكه میتواند سرطانزا هم باشد بنابراین باید از خوردن ترشیهای چند ساله پرهیز کرد زیرا هرچه از زمان تولید آنها بگذرد، میزان نیتراتشان افزایش پیدا میکند. لازم است یادآور شوم که بررسیها نشان دادهاند در مناطقی که میزان مصرف ترشی بالاست، ابتلا به سرطان مری و معده بیشتر گزارش شده است.


منبع : salamatnews.com






 
بالا