فناوری نوین در خودروهای پلیس

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
www.persianpersia.com_images_mimage_52_10376.jpg


تقریباً از همان ابتدای ساخت خودروها توسط بشر، این مهمان های تازه از راه رسیده، جدا از این که جای خود را در میان عامه مردم و به عنوان یک وسیله نقلیه باز کردند، مورد توجه اهداف خاص نیز قرار گرفتند و قدمت خودروهای خاص نظیر ماشین های پلیس، آمبولانس ها و ... تقریباً به اندازه عمر صنعت خودروسازی است. در این نوشته، نگاهی گذرا خواهیم داشت به فناوری های نوینی که در آینده نزدیک در اختیار خودروهای پلیس قرار خواهد گرفت تا بتوانند ضمن افزایش دقت و کاهش زمان عملیات مختلف، نسبت به تأمین امنیت و سلامت جامعه به بهترین شکل ممکن اقدام کنند . با همه گیر شدن این فناوری های نوین در خودروهای پلیس، دیگر فرار از دست مأموران قانون، به کاری بسیار دشوار و گاه غیرممکن تبدیل خواهد شد.



فناوری تشخیص خودکار شماره پلاک

این فناوری با بهره گیری از چندین دوربین در جلوی خودرو و با کمک امواج مادون قرمز، قادر به تشخیص شماره پلاک خودروها و مقایسه آن ها با بانک داده های تهیه شده و استخراج اطلاعات خودرو و راننده آن است. این دوربین ها می توانند در هر نوبت بیش از ده هزار خودرو را شناسایی کنند و حتی اگر اختلاف سرعت خودروی متخلف با خودروی پلیس حدود ۱۳۰ مایل بر ساعت نیز باشد، می تواند در زمانی کمتر از یک ثانیه، اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و در اختیار سرنشینان خودروی پلیس قرار دهد.

● نظارت همزمان از مرکز
در آینده نزدیک، وقتی که پلیس متخلفی را متوقف می کند، به کمک دوربین های تعبیه شده در خودرو و با بهره گیری از پهنای باند ۴ گیگابایتی، تمامی تصاویر به صورت زنده به مرکز پلیس نیز منتقل خواهند شد. در این حالت به غیر از پلیسی که در محل حضور دارد، مأموران دیگر نیز می توانند ناظر اتفاقات باشند و در صورت لزوم، دخالت کنند.

"در آینده، وقتی که پلیس متخلفی را متوقف می کند، به کمک دوربین های تعبیه شده در خودرو و با بهره گیری از پهنای باند ۴ گیگابایتی، تمامی تصاویر به صورت زنده به مرکز پلیس نیز منتقل خواهند شد."


● دوربین های هوشمند تشخیص حرکت
باز هم با بهره گیری از دوربین های نسل جدید، پلیس ها می توانند نگران موقعیت هایی که باعث کاهش دیدشان می شود، نباشند. در این حالت و در مواقعی مانند تعقیب و گریز در شب، گشت زنی های شبانه، شرایط جوی نامناسب و ...، دوربین های هوشمند تعبیه شده در خودرو پلیس، می توانند هر گونه تغییر وضعیت، به عنوان مثال حرکت در صندوق عقب خودروی جلویی یا حرکت های مظنونین در تاریکی را تشخیص داده و با شبیه سازی به راننده انتقال دهند.



● سیستم تشخیص صدای پیشرفته

پروژه ای که از آن تحت عنوان Project۵۴ یاد می شود و متخصصان دانشگاه نیوهمپشایر مشغول کار روی آن هستند، پایه گذار سیستم تشخیص صدای هوشمند و پیشرفته ای است که در آینده نزدیک در خودروهای پلیس به کار خواهد رفت. این نرم افزار در انطباق کامل با خودروهای پلیس، می تواند نسبت به انجام اعمال مختلفی برای کاهش زمان و افزایش سرعت انجام کار، اقدام کند. قابلیت کنترل رادیوی خودرو، روشن و خاموش کردن خودرو، فعال کردن چراغ ها و آژیر و حتی ارائه اطلاعات یک شماره پلاک خاص به راننده خودروی پلیس از جمله امکانات این پروژه است. در این حالت به عنوان مثال اگر پلیس به خودرویی مشکوک شود، می تواند بدون آن که نیاز باشد چشم از خودرو بردارد، شماره پلاک را به نرم افزار اعلام کند تا اطلاعات لازم را دریافت کند. سپس با صدور فرمان «تعقیب »، خودرو در حالت تعریف شده تعقیب قرار گرفته و اطلاعات لازم را به راننده منتقل می کند.


● مکان یاب های نسل جدید
یکی دیگر از فناوری هایی که در آینده نزدیک در خودروهای پلیس مورد بهره برداری قرار می گیرد، استفاده از مکان یاب هایی است که به سمت خودروی مشکوک شلیک می شوند. این مکان یاب ها، به دستور راننده، می توانند با استفاده از یک لوله شلیک لیزری، برچسبی را به ماشین مورد نظر شلیک کنند که هر لحظه موقعیت آن را روی صفحه نمایش در اختیار راننده خودرو پلیس قرار دهد. یکی از مهم ترین فواید این کار، پرهیز از تعقیب و گریزهای پرسرعت و خطرناک است و از طرفی شانس دستگیری راننده متخلف تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

"یکی دیگر از فناوری هایی که در آینده نزدیک در خودروهای پلیس مورد بهره برداری قرار می گیرد، استفاده از مکان یاب هایی است که به سمت خودروی مشکوک شلیک می شوند."
بدون تردید با همه گیر شدن این فناوری های نوین انجام کارهای خلاف قانون و فرار از دست مأموران قانون روز به روز برای خلافکاران سخت تر خواهد شد . فناوری های نوینی که با بهره گیری از امکانات پیشرفته کامپیوتری می توانند جدای از افزایش سرعت در پی گیری جرائم و دستگیری مجرمان ، به طرز چشم گیری منجر به کاهش صدمات و حوادث ناشی از تعقیب و گریزهای سنتی یا روش های قدیمی مورد استفاده نیروهای پلیس شوند . اما همیشه باید به روی دیگر سکه نیز نگاه کرد. شاید این فناوری ها مانند نمونه های قبلی منجر به افزایش خلاقیت سارقان و خلافکاران شده و باعث شوند که باز هم چندی دیگر مأموران پلیس مجبور به استفاده از فناوری های جدیدتری شوند و این چرخه تا ابد ادامه یابد.



شهاب حبیبی
گردآوری و تنظیم:گروه علم و فن آوری پرشین پرشیا

ماهنامه شبکه ( www.shabakeh mag.com ) :منبع
 
بالا