کارتون یوگی و دوستان و اهانت به حضرت نوح علیه السلام

دریا

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
پژوهشکده مجازی عفاف: در عصر ارتباطات رسانه ها جزء لاینفک زندگی انسان را تشکیل می دهند، همین امر باعث حساس و خطیر بودن امر اطلاع رسانی می گردد، چرا که نظرات و آراء سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراد یک جامعه برحسب اخباری که از رسانه مطبوعشان دریافت می کنند شکل می گیرد. به لحاظ پیچیده بودن شرایط زندگی در جوامع شهری و همچنین گسترده بودن منابع خبری بخصوص منابع موجود در فضای مجازی افراد راه های کسب خبر خود را به یک یا چند رسانه محدود کرده و اغلب اخبار رسانه های دیگر را بررسی نمی کنند. در این میان کافی است رسانه و یا گروهی از رسانه های همسو با یکدیگر به شکل سهوی و یا کاملا عمدی در انعکاس اخبار دست برده و ذهن مخاطبان خود را از واقعیت منحرف سازند.
با شرایط امروز ایران اسلامی و تعدد آراء و نظرات در همه حوزه ها و همچنین کارشکنی های همیشگی دشمنان انقلاب، رسالت رسانه ای جایگاه ویژه ای پیدا می کند. در این سلسله یادداشت ها قصد داریم با بررسی اشتباهات رسانه ای، لزوم پیگیری و انعکاس صحیح اخبار را برای اربابان رسانه و مخاطبان آن ها یادآور شویم.
***

rj2-10.jpg
rj2-1.jpg

چندی پیش فضای رسانه ای کشور در حوزه رسانه های مجازی تحت تاثیر انیمیشن یوگی قرار گرفت، انیمیشنی که برخی کارشناسان آن را توهین کننده به ساحت حضرت نوح علیه السلام می دانند. اغلب رسانه ها با تمسخر این دیدگاه صرفا به بازنشر خبر چند پایگاه و سایت اینترنتی اکتفا کرده و هیچ جستجوی اضافه ای انجام نداند، درحالیکه در صفحه ویکی این انیمیشن به وضوح از کاراکتری با نام نوح(Noah) نام برده شده است، کاراکتری که بعدها از داستان حذف می گردد. فارغ از نیت واقعی سازندگان اثر که باید آن را در کنار سایر ساخته ها و تولیدات افراد و استودیوی سازنده در نظر گرفت(تام و جری اولین اثر تولیدی سازندگان یوگی است، درحالیکه که موش نماد یهود است.) عجیب است که اصحاب رسانه های مجازی به عنوان خواص جامعه در حوزه اطلاع رسانی علاقه وافری به فوروارد کردن صرف، کپی – پیست و باز نشر اطلاعاتی دارند که خود بر روی آن ها تحقیقی نکرده اند، همانند بسیاری از افراد معمولی جامعه که تنها ایمیل ها و اس ام اس های دیگران را پخش می کنند بدون آنکه بر روی درستی و یا نادرستی آن ها تاملی نمایند. چند نکته قابل تامل که توسط اصحاب رسانه (و حتی برخی رسانه های مطرح) مورد غفلت واقع شد:
1. وجود کاراکتر نوح در ابتدای ساخت داستان یوگی و دوستان:
پس از حذف کاراکتر نوح، کشتی نوح(Noah’s Ark) به کشتی یوگی(Yogi’s Ark) تغییر نام یافت.
rj2-2.jpg

rj2-3.jpg

2. اساسا این انیمیشن مبتنی بر داستان کشتی حضرت نوح علیه السلام ساخته شده است:
سایت “BCDB” بزرگترین بانک اطلاعات کارتون:
rj2-4.jpg

rj2-5.jpg



3. واژه آرک(Ark) صرفا برای کشتی حضرت نوح علیه السلام به کار می رود.
rj2-6.jpg
rj2-7.jpg
*****

نکته دیگری که در پایان باید به آن اشاره کرد تاثیر این غفلت رسانه های داخلی جاهل بر اهانت صورت گرفته به پیامبران الهی و ائمه شیعه در سایت های فارسی زبان ضد اسلامی است، انتشار مغرضانه خبر یک سخنرانی به قصد بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی و بزرگ کردن و دامن زدن به آن در فضای مجازی باعث شد در سایت های ضد نظام و ضد اسلامی نیز این خبر بازتاب چندبرابری داشته و انواع شخصیت های کارتونی و کاراکترهای سینمایی به انبیاء و ائمه نسبت داده شده و اهانت های بیشرمانه ای به این بزرگواران صورت بگیرد.
برای اثبات جهل و ناآگاهی گردانندگان سایت های خبری و پایگاه های به اصطلاح تحلیلی داخلی همین بس که ایشان بدون توجه به کمپین اهانت به امام علی النقی علیه السلام و سایر مواردی از این دست در شبکه های اجتماعی و خروجی های آن ها همانند آهنگ شاهین نجفی و اخیرا محسن نامجو و صرفا به علت بهره برداری های سیاسی مدنظر خود اجازه انتشار انبوه کامنت ها و نظرات خوانندگان ساده اندیش و عامی خود درباره خبر فوق را صادر کرده و با این کار دامنه این قیاس ها را گسترش داده و ضربه جبران ناپذیری بر روان نوجوانان و جوانان مخاطب خود و سایر رسانه های قارسی زبانی که این خبر را از رسانه آن ها برگرفته بودند، وارد ساختند. این لطمه جبران نشدنی همان قباحت زدائی از تمسخر و استهزاء اولیای الهی بود که نزدیک 18 ماه است در دستور کار جنود شیطان قرار دارد.(برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله "دسیسه شیطان" در بخش مقالات اختصاصی مراجعه فرمائید.)
جهل و بی بصیرتی گاه هزینه های سنگینی بر افراد وارد خواهد کرد که نحوه پوشش دهی خبر فوق نیز برای برخی از اصحاب رسانه از آن جمله است.

rj2-10.jpg

 
بالا