|
[FONT="]*كسى كه نذر كرده در روز عاشورا، به مردم حليم بدهد، آيا مىتواند بجاى[/FONT][FONT="] آن خوراكى ديگرى بدهد؟ يا حليم را[/FONT][FONT="] درروزهاى ديگر به مصرف برساند[/FONT][FONT="]؟[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]همه مراجع عظام: اگر نذر طبق صيغه معتبر شرعى بوده، بايد به همان صورتى كه نذر كرده عمل كند و اگر صيغه نداشته، اختيار با او است.[/FONT][FONT="]/[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]
[SUB][/SUB][/FONT][FONT="][SUB]امام(ره): استفتاءات، ج 2، نذر، س 20 و 26
آيةالله بهجت(ره): توضيحالمسائل، م 2135
آيةالله مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج 2، س 1255 و ج 1، س 1013
آيةالله فاضل(ره): جامعالمسائل، ج 1، س 8326[/SUB][/FONT][SUB][FONT="][/FONT]
[/SUB]
*[FONT="][/FONT][FONT="]تكليف شخصی كه برای امام حسین [/FONT][FONT="]علیه السلام [/FONT][FONT="][/FONT] نذركرده ولي اکنون نمي تواند [FONT="] عمل كند [/FONT]:
[FONT="][/FONT]
[FONT="]چنانچه نذر با صیغه مخصوص بوده صبر کند تا امکان وفا حاصل شود.[/FONT]
[FONT="]ا[SUB]ستفتائات امام خمینی(ره) ج2 ص 472 س42[/SUB][/FONT]
*[FONT="][/FONT][FONT="]حكم باقی مانده اموالی که به عنوان [/FONT][FONT="]هزینه های مراسم عاشورا [/FONT][FONT="] جمع آوری می شود[/FONT]:
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]می توان اموال باقی مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در امور خیریه مصرف کرد یا آنها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت.[/FONT]
[SUP][FONT="] آيةالله [/FONT][FONT="]خامنه اي(مدظله): اجوبة الاستفتائات س367 ص131وس1452 ص325[/FONT]
[/SUP][SUP] [/SUP][SUP]
[/SUP][SUP] [/SUP][SUP] [/SUP]
[SUP][FONT="][/FONT] [/SUP][SUP] [/SUP] |
[FONT="]در این صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است.[/FONT]
[SUB][FONT="]استفتائات امام خمینی(ره) ج2 ص461 س10[/FONT][/SUB]
[FONT="] *بدون اذن شوهرنذر کردم ولی ایشان[/FONT][FONT="] بعداً راضی شد،آیا نذر صحیح است؟ [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدی آنرا تصحیح نمی کند.[/FONT]
[FONT="]ا[SUB]ستفتائات امام خمینی(ره) ج2 ص461[/SUB][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]*حكم قمه زني [/FONT][FONT="]بصورت مخفى[/FONT][FONT="] درحالي كه نذر شده[/FONT]:
[FONT="]آيةالله خامنه اى[/FONT][FONT="](مدظله)[/FONT][FONT="]: قمه زنى علاوه بر اينكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقه اى در عصر ائمه [/FONT][FONT="](عليهم السلام)[/FONT][FONT="] و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شكل خاص يا عام از معصوم [/FONT][FONT="](عليهم السلام)[/FONT][FONT="] در مورد آن نرسيده است در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراين در هيچ حالتى جايز نيست. و چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.[/FONT][FONT="]
[SUP]/[/SUP][/FONT][SUP][FONT="] [/FONT][FONT="]اجوبة الاستفتاءات، س1461[/FONT][/SUP][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]