انواع آرماتورهای فولادی و میزان مقاومت آن چیست؟!

hossein.milani

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
فولاد آرماتور یکی از عناصر اساسی در ساخت و ساز و ساخت و ساز است زیرا انسجام و انسجام ساختمان را حفظ می کند. آرماتورها به دو نوع اصلی تقسیم می شوند که به همراه دو ضمیمه یا ابزار از همان سنگ معدن فولادی برای اتصال به یکدیگر استفاده می شود. سیخ های آن آهن در این مبحث به انواع میلگرد و درجه مقاومت آنها می پردازیم.

1- آرماتور فولادی با مقاومت بالا:

آرماتورهای فولادی با استحکام بالا به دو نوع یا به طور دقیق تر به دو گرید به شرح زیر تقسیم می شوند:

الف) میلگرد با استحکام بالا (60):

این نوع میلگرد بسیار مستحکم است و به همین دلیل معمولاً از آن در ساخت ساختمان های غول پیکر و سنگین استفاده می شود، زیرا برای بتن های قوی که مقاومت آن از 200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تجاوز نمی کند کاملاً مناسب است، این نوع میلگرد با این نام شناخته می شود. نام رایج فولاد 60 با توجه به مقاومت کششی آن که 60 کیلوگرم بر میلی متر مربع تخمین زده می شود. آهن آرمه 60 سیخ های آن دندانه دار است و معایب آن این است که فقط یک بار فرم می گیرد.

ب) میلگرد با استحکام بالا (52):

نوع دیگری از آرماتورهای فولادی با استحکام بالا که می تواند برای بسیاری از مصارف ساختمانی استفاده شود، همانطور که در مثال قبل، این نوع آهن نام خود را از درجه مقاومت آن گرفته است، به این معنی که درجه مقاومت آن آهن 52 برآورد شده است. کیلوگرم بر میلی متر مربع

انواع میلگرد

2- میلگرد فولادی صاف:

ضعیف ترین نوع در بین انواع فولادهای تقویت کننده و همچنین پر بهره برداری ترین نوع است زیرا ضعف آن نسبت به دو نوع دیگر نقصی در آن محسوب نمی شود. از آهن صاف در ساخت ساختمان های متوسط که مقاومت فشاری آنها پس از 28 روز بتن ریزی از 180 کیلوگرم بر سانتی متر مربع بیشتر نشود استفاده می شود.

این نوع آرماتورهای فولادی چکش خوار بوده و به صورت رول های حلزونی، تشک های تقویت شده یا سیخ های جوش داده شده از پیش ساخته به فروش می رسد.

آهن صاف

3- مش سیمی کشیده:

این توری همچنین به عنوان یک نوع فولاد تقویت کننده طبقه بندی می شود حتی اگر صرفاً یک لوازم جانبی یا یک وسیله تقویت کننده باشد. همانطور که از نام آن مشخص است تورهای آهنی جامد هستند که اغلب مجهز به پانل به فروش می رسند.این پانل های توری از مجموعه ای از سیم های فولادی طولی و مقطعی ساخته شده اند که توسط برق به یکدیگر جوش داده شده و مربع هایی را به هم می سازند. و توری سیمی منبسط شده در دو اندازه 100*200 و 200*200 میلیمتر موجود است.

مش سیم کشیده

4- سیم های بند کشی تخمیر شده:

این نیز یک نوع میلگرد محسوب نمی شود، بلکه ابزار دیگری است که برای اتصال و اتصال سیخ های آهنی استفاده می شود.این سیم ها دارای استحکام و همچنین انعطاف پذیری و سهولت کنترل با دست هستند. سه اندازه مختلف سیم کشی 16، 18 و 22 سانتی متری موجود است، اما در اینجا باید توجه داشت که هر اندازه کاربرد خاصی دارد و افزایش ضخامت مزیتی ندارد و نشان دهنده استحکام سیم نیست، اما افزایش ضخامت با کاهش انعطاف پذیری جبران می شود و بنابراین فرآیند کنترل آن دشوار است.
 
بالا