آموزش پرورش خیار در خانه

zerafatcom

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
در این گزارش قصد داریم که نحوه صحیح و اصولی کاشت انواع بذر خیار را در گلدان و در فضای خانه و آپارتمان به شما آموزش دهیم. کاشت بذر خیار در گلدان و پرورش آن در منزل دارای مراحلی است که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

کاشت خیار در گلدان، جعبه و یا ظروف سفالی در منزل
کاشت بذر خیار در گلدان‌های بزرگ، جعبه‌ها و ظروف دیگر انجام می‌شود. خیار گیاهی علفی و دارای ریشه‌هایی سطحی، اما گسترده است. ساقه‌های خیار بسیار انعطاف پذیر است و به هر سمتی کشیده می‌شود. استفاده از قیم مناسب برای خیار بهتر است، چراکه ساقه‌ها را به سمت بالا هدایت می‌کند. گل‌های نر و ماده در خیار روی یک پایه قرار گرفته‌اند. در صورت استفاده از بذرهای هیبریدی گیاه نیازی به بذرافشانی برای تولید گل و میوه ندارد. خیار برای رشد به آب‌وهوای نسبتاً گرم نیاز دارد.

%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C.jpg


مراحل کاشت خیار
مرحله اول: ابتدا باید بذر خیاری را برای کشت در گلدان انتخاب کرد که هیبرید باشد. دارای ساقه‌های کوتاه‌تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

مرحله دوم: گلدانی مناسب را انتخاب و آن را با خاک برگ، کمپوست و خاک باغچه پر کنید. کف گلدان را مقداری سنگ ریزه بریزید تا گلدان زهکش خوبی داشته باشد. گلدان مناسب برای کاشت بذر خیار گلدانی است که قطر و ارتفاع آن حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد.

مرحله سوم: هر گلدان برای ۵ تا ۶ بذر خیار مناسب است. حال زمان کاشت بذرها است. بذرها را در عمق یک تا دو سانتی‌متری خاک بکارید. فاصله بین بذرها حداقل باید ۲ سانتی‌متر باشد.

بعد از کاشت بذر خیارها خاک را در چند مرحله آبیاری کنید. دقت کنید که خاک خیلی آبدار نشود. برای رشد بهتر باید گلدان را به مدت ۶ ساعت در نور مستقیم آفتاب نگهداری کرد.

بعد از چند روز بذر خیار شروع به جوانه‌زنی می‌کند و تا زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به ۷ سانتی‌متر برسد، باید صبر کنید. حال دو جوانه که قوی‌تر از بقیه هستند را انتخاب کنید و بقیه را به آرامی از خاک بیرون بکشید. حال دو شانس برای داشتن بوته‌های قوی و پر میوه خواهید داشت. صبر کنید تا گیاه رشد طبیعی خود را داشته باشد. وقتی ارتفاع دو بوته به حدود ۲۵ سانتی‌متر رسید، بوته قوی‌تر را انتخاب کنید و دیگری را به آرامی از خاک بیرون بکشید.

پس از این بوته خیار به‌طور متوسط روزی ۲ سانتی‌متر رشد می‌کند. برای اینکه گیاه خوب محصول دهد، باید ریشه‌ها به‌خوبی آب بخورند، به همین منظور به هنگام آبیاری دقت کنید که آب از پایین گلدان خارج شده باشد.

نکات لازم برای آبیاری بوته خیار
آبیاری زیاد قبل از گلدهی باعث تأخیر در گل دادن می‌شود و آبیاری بعد از گلدهی نیز باعث تسریع رشد میوه و افزایش میوه‌ها می‌شود. کاشت بذر خیار در گلدان و پرورش خیار در آپارتمان‌ها به راحتی امکان‌پذیر است و با رعایت همین نکات ساده می‌توانید برداشت خوبی داشته باشید. بوته‌های خیار را بعد از ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کشت می‌توان برداشت کرد.

%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C.jpg


سرویس سبک زندگی فردا
طعم خیار پرورشی در خانه با خیارهایی که از بیرون تهیه می‌شوند مانند بسیاری از میوه‌ها، از زمین تا آسمان متفاوت است. این میوه خوشمزه را می‌توانید در گلدانی در حیاط یا بالکن پرورش دهید. پرورش بذر خیار در گلدان بی‌نهایت آسان است و محصول فراوانی هم به شما می‌دهد، اما بهتر است قبل از شروع به نقل از فوت‌وفن این مقاله را بخوانید.

انتخاب گلدان

مانند بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌ها، هر چه گلدان انتخابی‌تان بزرگ‌تر باشد بهتر است. گلدان بزرگ‌تر به معنی داشتن خاک بیشتر است که باعث می‌شود آب مدت بیشتری در اختیار گیاه بماند. پرورش خیارهای خوب بستگی به آبیاری زیاد دارد، پس شما باید مطمئن شوید گیاهتان همیشه مقداری رطوبت در اطراف ریشه‌اش دارد. برای آبیاری مجدد گیاه انگشتتان را مقداری در خاک فروکنید، اگر خاک به نظرتان خشک آمد گیاه را تا زمانی آبیاری کنید که آب از سوراخ‌های زهکش گلدان بیرون بزند.

آفتاب

گلدان‌های خیارتان به حداقل ۶ تا ۸ ساعت آفتاب کامل و مستقیم در روز نیاز دارند. پس قبل از تصمیم به کاشت خیارهایتان مطمئن شوید که منطقه شما به مقداری کافی نور خورشید دارد.

خاک

از مخلوط خاکی یا غیرخاکی یا خاک گلدانی با کیفیت خوب استفاده کنید. استفاده از خاک‌های ارگانیک هم ایده خوبی است. اگر خاکی که تهیه کرده‌اید از قبل کود دهی شده پس دیگر نیازی به این کار ندارید، اما اگر خاک معمولی تهیه کرده‌اید، قبل از کاشت بذر خیار در خاک، ابتدا خاک‌تان را به‌وسیله کودهای مخلوطی که حاوی تمام عناصر موردنیاز گیاه باشند، کود دهی کنید.

کود دهی

گیاه خیار به کود دهی زیادی احتیاج دارد. می‌توانید قبل از کاشت بذر خیار در خاک، مقداری از کودهایی که عناصر را به‌تدریج آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند (مانند کود‌های گرانولی) به خاک اضافه کنید و سپس در طول فصل رشد هر دو هفته یک بار گیاه را با کودهای مخلوط تغذیه کنید. همچنین می‌توانید از کودهای ارگانیک هم استفاده کنید تا محصولی که به دست می‌آورید سالم‌تر باشد و به محیط زیست‌تان هم آسیب نرسد.

دما

خیار برای رشد و نمو به خاکی گرم نیاز دارد. در نتیجه قبل از کاشت بذر خیار در گلدان باید صبر کنید تا دمای خاک گلدان بالاتر بیاید و گرم‌تر شود. ممکن است لازم باشد دو هفته بعد از سپری شدن آخرین موج سرما صبر کنید تا دمای خاک و گلدان بالا برود، البته این مقدار بستگی به جنس گلدان‌تان هم دارد.

%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C.jpg


کاشت خیار از بذر

بذر خیار درشت است. پس باید آن را در حدود عمق ۲، ۳ و ۵ سانتی‌متری خاک بکارید. اگر ابتدا دانه‌ها را در داخل خانه کاشته‌اید و حالا می‌خواهید به بیرون انتقال‌شان دهید مواظب باشید، چرا که گیاه خیار به تغییر دما حساس است. در هر ۱۰ سانتی‌متر از خاک گلدان‌تان یک یا دو بذر خیار بکارید. بهتر است ابتدا خیار‌ها را نشا کنید و سپس نشا‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید، اما اگر فکر می‌کنید این کار برایتان سخت است، می‌توانید از اول در گلدان اصلی کشت‌شان کنید.

برداشت

خیار به طرز شگفت‌آوری سریع رشد می‌کند. بذر خیار می‌تواند تنها در عرض چند روز از میوه کوچکی به یک خیار غول‌آسا تبدیل شود. تقریباً اکثر خیارها در صورتی که زیاد برسند، پر از بذر خیار و تلخ مزه می‌شوند. پس آن‌ها را وقتی که کوچک‌تر هستند، برداشت کنید و می‌بینید که بسیار خوشمزه‌تر از خیارهای بزرگ‌ هستند. همچنین می‌توانید برای اطمینان از زمان برداشت برچسب روی بسته بذر را مطالعه کنید. برای برداشت حتماً از یک قیچی تیز استفاده کنید تا به گیاه‌تان آسیب نرسد. هر چقدر خیار بیشتری برداشت کنید، گیاه‌تان میوه‌های جدید بیشتری می‌دهد و محصول زیادتری دارید. میوه‌های بیمار، خراب شده و آسیب دیده را به سرعت از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه را هدر ندهند.
 
بالا