html چیست

djhamid22

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
تاریخچه html


html مخفف Hyper Text Mark up Language که اصطلاحاً به آن زبان نشانه گذاری می گویند، زبانی است که می توان با آن اسکلت یک صفحه وب را طراحی کرد.

در اینجا نمی خواهم توضیح زیادی از تاریخچه زبان html بیان کنم، بلکه یک اشاره مختصری به آن خواهم کرد تا بدانید این زبان چگونه به وجودآمده است.

زبان html در تاریخ ۱۹۹۱ توسط برنرز لی در اینترنت قرار گرفت و از ۱۸ عناصر اولیه توصیف شده بود در آن زمان به آن html tag می گفتند. تاکنون ۵ نسخه از این زبان منتشر شده است.


زبان نشانه‌گذاری چه تفاوتی با زبان برنامه نویسی دارد؟

زبان برنامه نویسی ابزاری قدرتمند است که به وسیله آن می توانیم با کامپیوترها حرف بزنیم. زبان‌های برنامه نویسی به کمک دستورالعمل‌هایی که برای کامپیوتر قابل فهم هستند با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و به طور عمده از ساختارهای کنترلی و شرطی استفاده می‌کنند. سخت افزار برای این که درست کار کند نیاز به یک سری دستورالعمل دارد. این دستورالعمل‌ها توسط برنامه نویس و زبانی که برای کامپیوتر قابل فهم باشد، به سخت افزار داده می‌شود.

انواع مختلفی از زبان نشانه گذاری وجود دارد که معروف‌ترین آن HTML است. اگر به اسم زبان نشانه گذاری دقت کنید، متوجه مفهوم آن خواهید شد. در زبان های نشانه گذاری خبری از ساختارهای رایج برنامه‌نویسی مثل شرط، حلقه، تکرار و غیره وجود ندارد و شما داخل متن خود از یک سری نشانه استفاده می‌کنید. در حقیقت در این زبان ها شما به کمک این نشانه‌ها متن را از سایر عناصر صفحه جدا می کنید تا به کمک آن ها المان‌های مختلف را داخل یک صفحه وب قرار داده و ساختار صفحه را مشخص کنید.

html چیست


قبل از اینکه دنبال این سوال باشید که آموزش html چیست؟ توصیه می کنیم یک نگاهی به صفحات وب بکنید. در یک صفحه وب ممکن است یک متن ببنید دکمه تکست باکس و… که همه اینها توسط یک تگی در صفحه ایجاد شده اند.

حال اگر یک ساختمان را در نظر بگیرید اولین کاری که باید برای ساخت آن انجام دهید، اسکلت آن است.

وقتی شما یک صفحه وبی طراحی می کنید باید اول اسکلت آن را طراحی کنید و این با زبان HTML امکان پذیر است.

اینکه به چه گونه ای به صفحات وب استایل می دهند تا تمامی input ها زیبایی خاصی داشته باشند از زبان css قدرت می گیرند.

ما در دنیای وب دو نوع زبان داریم زبان های سمت سرور و زبان های سمت کلاینت به زبان هایی مانند html زبان سمت کلاینت می گویند. در ادامه تفاوت زبان های سمت سرور و کلاینت را خواهید دانست. هرچند که نتیجه تمامی زبان های سمت سرور درنهایت به زبان html کامپایل شده و توسط سرور به مرورگر فرستاده می شود.



HTML5 چیست؟


قصد داریم در این بخش به این موضوع بپردازیم که HTML5 چیست و چه فرقی با HTML دارد. تا سال 2008 بازار HTML4 داغ بود و به طور گسترده استفاده می‌شد. اما مشخص بود که این نسخه از HTML ضعف‌هایی دارد و باید بروزرسانی شود. به همین دلیل کمپانی WHATWG توسعه این زبان را در دست گرفت و استانداردهای آن را ارتقا داد. ضعف اصلی که باید روی آن کار می‌شد مربوط به چندرسانه‌ای (multimedia) و گرافیک بود.

HTML5 در سال 2014 یک آپدیت مهم و اساسی را تجربه کرد. در این آپدیت تگ های HTML جدیدی اضافه شدند که تاثیر بسیار مثبتی در بالا بردن کیفیت و بهبود تجربه کاربران داشتند. پس از این آپدیت طراحی سایت ها ساختار منظمی پیدا کرد و مفاهیم قدیمی (مانند استفاده از table در بدنه اصلی صفحات) کنار گذاشته شدند.

تفاوت زبان های سمت سرور و کلاینت

به زبان هایی که سمت کاربر مورد پردازش قرار می گیرند زبان های سمت کلاینت گفته می شود. بفرض مثال وقتی وارد یک سایتی می شوید قسمت های نوشته با زبان html,css که خود css یک زبان سمت کاربر است در سیستم کاربر درخواست کننده پردازش می شوند.

به زبان هایی که در سرور مورد پردازش قرار گرفته و کامپایل شده ی آن، در قالب html به کاربر فرستاده می شود زبان های سمت سرور می گویند.

در حقیقت این زبان های سمت سرور هستند که یک رویدادی را به نتیجه می رسانند.

اصطلاحاً زبان های سمت سرور یک سری عملیات را روی صفحات وب انجام می دهند. مثلاً وقتی که شما در صفحه ی وبی ثبت نام می کنید به محض کلیک روی دکمه ثبت نام عملیات ارسال آن به سرور و ذخیره آن در پایگاه داده توسط زبان های سمت سرور انجام می شوند.

به زبان هایی همچون php, C#.net, Java زبان های سمت سرور می گویند.



مزایا و معایب زبان HTML چیست؟


HTML در کنار css و js هسته اصلی وب را تشکیل می‌دهد و یک زبان بسیار مهم در دنیای وب حساب می‌شود. این زبان مزیت‌ها و محدودیت‌هایی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم و میبینیم دلیل اصلی ماندگاری HTML چیست و چرا این زبان با تمام مشکلاتش هنوز زبان شماره یک وب به حساب می آید. برخی از مهمترین مزایا و معایب این زبان عبارتند از:

مزایای HTML :

یادگیری آسان و لذت‌بخش

قابلیت اجرا در تمام مرورگرها

متن باز و رایگان بودن

ادغام آسان با زبان‌های سمت سرور مثل php

معایب HTML:

استاتیک بودن و وابستگی به زبان‌های سمت سرور برای تعامل با کاربر

ضعف در پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی

نیاز به طراحی جداگانه هر صفحه به دلیل نبود قواعد منطقی برنامه نویسی



HTML چه رابطه‌ای با زبان‌ های css و javascript دارد؟


فرانت اند (Front End) به چه معناست؟


HTML یکی از پرکاربردترین زبان ها در زمینه طراحی فرانت اند است. به مجموعه تکنولوژی هایی که روی ظاهر و گرافیک سایت تاثیر گذاشته و هیچ ارتباطی با عملکرد آن ندارند فرانت اند گفته می‌شود. در فرانت اند فقط با عناصر بصری سایت کار می‌کنیم و هر تغییری که ایجاد می‌کنیم در چهره سایت مشخص می‌شود.

تا اینجا درباره HTML و CSS و JavaScript صحبت کردیم. این زبان‌ها اصلی‌ترین عناصر فرانت اند هستند و برای یادگیری آن‌ها برای فرانت اند کار شدن ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را بخوانید تا دید بهتری نسبت به فرانت اند پیدا کنید.

کمتر پیش می‌آید که از HTML صحبت کنیم و ذهنمان به سمت زبان‌های css و JavaScript کشیده نشود. تا اینجای کار فهمیدیم HTML چیست و چرا در طراحی سایت به آن نیاز خواهیم داشت. اما به این نکته توجه داشته باشید که امروزه HTML به تنهایی کاربرد زیادی ندارد.


چون فقط ساختار صفحه را شکل داده و اجازه اضافه کردن جذابیت‌های ظاهری را نمی‌دهد. صفحات HTML به تنهایی ارزشی برای انتشار ندارند اما زمانی که در کنار css و JavaScript قرار می‌گیرند، زیبایی واقعی خود را در طراحی وب نشان می‌دهند.

پیشنهاد

به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از این‌که دانستید آموزش برنامه نویسی HTML چیست و به خوبی آن را تمرین کردید، سراغ css و جاوا اسکریپت بروید.


کاربرد html چیست؟


فکر کنم من دیگر چیزی برای گفتن نداشته باشم چون ممکن است تا به حال به پاسخ این سوال پی برده باشید. حال که دانستید زبان html چیست و چه زمانی بوجود آمده است می خواهیم یک اشاره ای به کاربرد آن بکنیم. html برای طراحی صفحات وب در کنار زبان سی اس اس و جاوا اسکریپت کاربرد دارد.
 
بالا