همه چیز در مورد سرویس و نگهداری آسانسور

  • نویسنده موضوع fdiba
  • تاریخ شروع

fdiba

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1.jpg





این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود. اما با این حال، افراد بسیاری در سطح کشور هستند که با وجود این قانون از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نمی‌کنند. در واقع این سرویس باید از نظر قانونی و فنی بصورت ماهیانه و توسط یک سرویسکار آسانسور باتجربه انجام شود. بدین منظور بهتر است برای نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور قرارداد ببندید.

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن را سرویس و نگهداری آسانسور می‌نامند. پس از نصب هر سیستمی، نگهداری و سرویس آن لازم می‌باشد و باعث حفظ ایمنی و عملکرد بهتر دستگاه در حین کار می‌گردد. نکته قابل توجه این است که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب، برای انجام آن وقت گذاشته شود. اگر آسانسور هر ماه توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد، هم می‌توان احتمال خطرات را به حداقل رساند و هم از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر خواهد بود زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض به موقع و سریع آن، سایر قطعات آسیبی نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌های کلی نخواهد شد. به عنوان مثال اگر سیم‌های آسانسور و یا سیم بکسل دچار مشکل شده باشد و به موقع تعمیر نگردد باعث آسیب رساندن به فلک‌های کششی آسانسور می‌شود و در نهایت امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد که صدمات مالی و جانی جبران‌ناپذیری را به وجود خواهد آورد.

برخی از افراد تصور می‌کنند مبلغی که برای سرویس و نگهداری آسانسور پرداخت می‌کنند هزینه‌ای غیرضروری و اضافه است و تنها در صورت خرابی آسانسور باید برای تعمیر آن هزینه کرد. این افراد تنها جهت رفع خرابی آسانسور اقدام می‌کنند و برای سرویس کردن آن اقدامی انجام نمی‌دهند. اما باید بگوییم که سرویس و نگهداری آسانسور به صورت ماهیانه بسیار به‌صرفه‌تر از تعمیرات آسانسور است.

دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها


برای آنکه هر آسانسور بتواند بطور صحیح به فعالیت خود ادامه دهد باید اصول فنی را رعایت کنیم تا در کارایی آسانسور اختلال ایجاد نشود و شاهد بالاترین کیفیت از آن باشیم. این اصول فنی شامل موارد زیر می‌شود:
  • تعیین ظرفیت به ازای هر نفر
  • میزان سرعت
  • مقدار ارتفاع
  • کنترل درب‌ها
  • مکان قرارگیری آسانسور
  • ولتاژ برق و بسیاری موارد دیگر.

مسلما بدون انجام بررسی‌های دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه، نمی‌توان انتظار داشت که تجهیزات بکار رفته در دستگاهی با این عظمت، بدون عیب، منظم و با طول عمر بالا به فعالیت خود ادامه دهند. در واقع باید بگوییم که حتی اگر متریال و تجهیزات بکار رفته در ساخت آسانسورها بسیار باکیفیت باشد، باز هم احتمال از کار افتادن و خرابی آن‌ها وجود دارد و همواره نیاز به حضور افراد باسابقه و متخصص برای ارائه بهترین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور احساس می‌شود.
در ادامه قصد داریم به برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها اشاره کنیم. در صورت بروز هر یک از مشکلات زیر، نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور الزامی می‌باشد.

تغییرات ناگهانی ولتاژ برق

یکی از مواردی که تاثیر نامطلوبی بر کارایی صحیح آسانسورها می‌گذارد، تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌باشد. قطع پی‌در‌پی برق می‌تواند باعث خرابی و از کار افتادگی تجهیزات ساختمان‌ها گردد. افت فشار برق که به دلایل مختلف رخ می‌دهد، عملکرد مثبت را از این سیستم ها صلب می‌کند و گاهی اوقات به حدی می‌رسد که لازم است یک متخصص به منظور عیب‌یابی و رفع این مشکل در محل حضور پیدا کند.

استفاده بیشتر از ظرفیت آسانسورها

استفاده نابه‌جا و بیش از ظرفیت و توان آسانسورها، بخش عمده‌ای از خرابی‌های آسانسور را به خود اختصاص داده است. هر آسانسور بطور دقیق دارای گنجایشی تعریف شده می‌باشد و در صورت بی‌توجهی به آن شاهد خرابی و صرف هزینه‌های اضافی در سرویس و نگهداری آسانسور خواهیم بود. مواردی از این قبیل که نقش بسزایی در خرابی این تجهیزات مهم ساختمانی دارند، شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:
  • حمل لوازم منزل توسط آسانسورهای مخصوص مسافر
  • دست‌کاری سیستم‌های آسانسور توسط افراد نابلد
  • اعمال فشار و یا ضربه به درب‌ها
  • فرسوده شدن تجهیزات
  • کیفیت بد و نامناسب اجناس بکار رفته در ساخت آسانسور و…

رعایت این موارد می‌تواند نیاز تجهیزات را به سرویس و نگهداری آسانسور به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

در ساختمان‌هایی با تعداد واحدهای زیاد که به طبع باعث استفاده فراوانی از آسانسور می‌شود، بیشتر شاهد خرابی‌هایی در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی هستیم. متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور نقش بسزایی در برطرف کردن این مشکل دارند و می‌توانند با تشخیص به موقع باعث بهبود در عملکرد این تجهیزات شوند و از توقف آن جلوگیری کنند.

در کل بیشتر انرژی و تمرکز افراد متخصص در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور صرف پیدا کردن مشکل اصلی از کار افتادن و یا کند کار کردن آسانسور می‌گردد. در واقع عیب‌یابی مهم‌ترین بخش کار است و در صورت تشخیص درست می‌توان امیدوار بود که آسانسور مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مساله‌ای به فعالیت خود ادامه دهد. برطرف کردن معایب تشخیص داده شده نیز دومین بخش مهم در سرویس و نگهداری آسانسور به حساب می‌آید، بطوریکه یک فرد کارآزموده و باتجربه می‌تواند از پس هر مرحله به خوبی برآمده و عملیات عیب‌یابی و برطرف نمودن را با موفقیت به پایان برساند.

تعمیر موردی آسانسور و یا سرویس و نگهداری آسانسور؟


همانطور که می‌دانید بسیاری از وسایل مکانیکی که بطور مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند اتومبیل و… به سرویس دوره‌ای نیاز دارند. این سرویس شامل بازبینی و بازرسی کلیه قطعات دستگاه و مطمئن شدن از عملکرد صحیح قطعات می‌شود. آسانسور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای جلوگیری از خرابی و ایجاد نقص در تجهیزات آن، سرویس و نگهداری آسانسور امری لازم و ضروری تلقی می‌شود. این وسیله به عنوان یک دستگاه پیچیده مکانیکی که مستقیما با جان افراد در ارتباط است، باید قابل اعتماد، ایمن و کارا باشد.



در تمامی وسایل مکانیکی معمولا تعمیر زمانی انجام می‌شود که وسیله بطور کامل از کار افتاده باشد و یا یکی از قطعات دچار نقص شده باشد. در اینجور مواقع شما مجبور به تعویض و یا تعمیر اساسی قطعات، به منظور راه‌اندازی دوباره آن ‌وسیله می‌شوید، که این موضوع علاوه بر اعمال هزینه‌های سنگین و اضافه، باعث تلف شدن زمان شما نیز می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که سرویس مرتب وسایل مکانیکی قبل از خراب شدن و از کار افتادن، مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌باشد. در مورد آسانسور، این دستگاه مکانیکی پراستفاده نیز دو رویکرد داریم، یا باید به فکر سرویس و نگهداری آسانسور بصورت دوره‌ای باشیم و یا منتظر بمانیم تا خراب شود و سپس برای تعمیرش اقدام کنیم. در ادامه به بررسی این سوال که برای آسانسور چه رویکردی مناسب‌تر است، خواهیم پرداخت.

تفاوت سرویس و نگهداری آسانسور بصورت ماهیانه و تعمیر آسانسور از سر ناچاری


در صنع خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری آسانسور بطور دوره‌ای با اصطلاح PM و تعمیر آسانسور با اصطلاح EM از هم تفکیک می‌شوند.PM

طبق قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت آسانسور طرف قرارداد تعهد دارد تا بصورت ماهیانه، سرویسکار آسانسور مجاز و کارآزموده‌ای را به منظور سرویس ماهانه آسانسور به محل طرف قرارداد اعزام کند. وظیفه این سرویسکار بازرسی تمام قطعات آسانسور، برطرف کردن مشکلات جزئی، نظافت آسانسور از نظر صنعتی و تعمیر یا تعویض قطعات قبل از بروز خرابی جدی می‌باشد. موارد گفته شده پس از موافقت مدیر ساختمان انجام می‌شود و تاثیر بسزایی در جلوگیری از صدمه دیدن سایر قطعات دارد که در نهایت باعث طولانی شدن عمر آسانسور خواهد شد.
EM

در صورت خرابی آسانسور و نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، می‌بایست با یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه آسانسور تماس گرفت و یا از یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور کمک گرفت. تماس با سرویسکارهای منفرد به علت نداشتن اطلاعات کافی در مورد سوابق آن‌ها توصیه نمی‌شود. سرویسکار که با نشانه‌های خرابی آسانسور آشنایی دارد، رفع خرابی را بصورت موردی انجام می‌دهد. در واقع این موضوع بدون بررسی کامل آسانسور صورت می‌گیرد و تنها مشکل قطعه خراب رفع خواهد شد. این امر باعث می‌شود تا مشکلات احتمالی در سایر قطعات، بررسی و رفع نگردد و این موضوع ممکن است خرابی دوباره آسانسور و یا آسیب رسیدن به سایر قطعات را به همراه داشته باشد.

کاهش حوادث با سرویس و نگهداری آسانسور

با توجه به نوع، میزان و نحوه استفاده، تمامی وسایل مکانیکی به سرویس و نگهداری نیاز پیدا می‌کنند. آسانسور نیز برای داشتن کارکردی درست به سرویس و نگهداری آسانسور آن هم بصورت ماهانه احتیاج دارد. در هر سرویس ماهانه، سرویسکار اجزا و قطعات مختلف آسانسور را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شود و در صورت نیاز نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات اقدام کند. این امر از برخی خرابی‌های جدی آسانسور جلوگیری خواهد کرد، زیرا نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور در برخی از موارد، خرابی‌های بزرگ و جبران ناپذیری را بوجود می‌آورد که گاهی منجر به حادثه نیز می‌گردد.البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که تنها داشتن یک سرویسکار ماهیانه به منظور سرویس و نگهداری آسانسور، برای اطمینان از عدم وقوع حادثه کافی نیست. زیرا در این میان افراد سودجویی وجود دارند که در ازای سرویس و نگهداری آسانسور مبالغی را دریافت می‌کنند بدون آنکه آسانسور شما را بررسی نمایند. این افراد در برخی موارد برای جلوگیری از خرابی، سیستم ایمنی آسانسور شما را پل می‌کنند که بسیار خطرناک است.در واقع اکثر این افراد از مهارت لازم برخوردار نیستند و تنها یک شماره تلفن از آن‌ها در دسترس شما است که در زمان بروز حادثه کسی جوابگوی آن نخواهد بود. در نتیجه بهتر است از سرویسکاران مجاز برای سرویس و نگهداری آسانسور خود استفاده کنید. این افراد که به استخدام شرکتی معتبر درآمده‌اند در صورت بروز مشکل موظف هستند تا تمامی مشکلات شما را رفع کنند.

پیامدهای استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر می‌کنید و تصور می کنید پرداخت نکردن حق سرویس بصورت ماهیانه کار به‌صرفه‌ای است؟ برای اینگونه افراد باید بگوییم که اگرچه استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور ظاهرا باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه ساختمان می‌گردد اما باید بدانید که در صورت خرابی آسانسور و نیاز به تعمیر آن، باید هزینه‌ای بیشتر از چندین ماه سرویس را برای عیب‌یابی به سرویسکار پرداخت کنید، زیرا به دلیل خرابی‌های پی‌درپی، امکان آسیب‌دیدگی‌های ناگهانی و طولانی در آسانسور وجود دارد. قطعا هیچ‌کسی نمی‌خواهد که یک روز در آسانسور گیر بیفتد و غافلگیر شود، بنابراین سرویس ماهیانه با هزینه‌ای کم می‌تواند بروز اینگونه مشکلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

خرابی آسانسور به دلیل عدم سرویس و نگهداری آسانسور

عدم سرویس مرتب آسانسور می‌تواند باعث خرابی این وسیله مکانیکی پرمصرف گردد. گاهی اوقات با صرف وقت و هزینه‌ای بسیار کم می‌توان نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور را برطرف کرد که این موضوع تنها با بررسی ماهیانه امکان‌پذیر است.در غیر این صورت نقص یک قسمت کوچک خرابی‌هایی را در قسمت‌های اساسی آسانسور باعث می‌شود که برای رفع آن باید هزینه‌ای چند برابر را متحمل شد. در واقع عدم سرویس آسانسور بصورت دوره‌ای و منظم باعث خرابی قطعات اساسی شده و معمولا هزینه‌ای که برای تعمیر و جایگزینی این قطعات صرف می‌شود بیشتر از هزینه سرویس دوره‌ای خواهد بود.

سرویسکار آسانسور


سرویسکار آسانسور شخصی است که می‌تواند سلامت آسانسور شما را در صورت داشتن تجربه و دانش کافی، تضمین کند. بدین منظور بهتر است از سرویسکاران غیرشرکتی استفاده نکنید. خوشبختانه شرکت‌های معتبر بسیاری به منظور سرویس و نگهداری آسانسور آماده عقد قرارداد با شما هستند. در آخر توصیه ما به شما این است که تا جایی که امکان دارد با شرکت‌ها قرارداد ببندید و از تماس با افراد متفرقه در این زمینه جدا خودداری کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید با قراردادی قانونی از خود حمایت کنید.
منبع: سرویس آسانسور تهران
 
آخرین ویرایش:
بالا