آشنایی با خواص دارویی و درمانی گیاه کاکتوس

sadeghi-m

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
آشنایی با خواص دارویی و درمانی گیاه کاکتوس

wb3YnP8-1024x640.jpg


کاکتوس چیست؟

کاکتوس در ابتدا تنها در شمال، جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده است. این گیاه مقدار زیادی آب در خود ذخیره می کند و در زیستگاه های بسیار خشک به حیاتش ادامه می دهد. بیشتر کاکتوسها ریشه های عمیق و ساقه ی شبکه مانندی دارند که به عنوان منبع ذخیره ی آب عمل می کنند. ساقه ی آن توسط تیغ هایی محافظت می شود و برگ های خیلی کوچکی داشته و یا اصلاً برگ ندارند. این گیاه از جمله جذابترین و متنوع ترین گیاهان خانگی است. بیشتر آنها حتی در دست یک صاحب تازه کار، به راحتی رشد میکنند. هرچند کاکتوسها در تمام مدت سال در گل فروشیها، فروشگاهها و حتی سوپرمارکت ها به فروش میرسند، اما بهترین فصل تهیه ی آنها تابستان است.

هنگامی که اسم گیاه کاکتوس شنیده می شود تصور گیاهی بد بو، خاردار و بیابانی در ذهن شکل می گیرد با وجود اینکه اغلب آنها خاردار و گوشتی هستند اما نکته قابل توجه این است که این گیاهِ سخت و خشن سرشار از ویتامین های طبیعی بوده و در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی غذایی سالم و کم هزینه محسوب می شود. حدود 2000 گونه ی مختلف کاکتوس وجود دارد که از نظر اندازه ، شکل ، رنگ و نوع زیستگاه با هم متفاوت هستند. عمر کاکتوس ها بر اساس گونه ی آنها از 15 تا 300 سال است.



شرایط رشد گیاه کاکتوس
یکی از معیارهای تعیین‌کننده ی خاک مناسب برای کاکتوس‌ها، آب‌وهوا می‌باشد. به گونه‌ای که در آب‌وهوای گرم نیاز به خاک قابل نفوذ و سبک و در آب‌وهوای سرد نیاز به آبیاری چندانی ندارند و به خاکی سنگین‌تر نیاز دارند.کاکتوس ها به حد متوسط گرما در فصل بهار تا پاییز و شب‌های خنک و هوای خنک در زمستان نیاز دارند. میزان تابش نور و روشنایی محیط نگهداری آنها در شکل ظاهری، رنگ گل، تعداد گل‌ها، ساقه‌ها و شکل غنچه‌های گل اهمیت فراوانی دارد. اما به‌طور کلی، به نور زیاد (نزدیک پنجره‌های شرقی و غربی) و نور خیلی زیاد (نزدیک پنجره‌های جنوبی) نیاز دارند چنانچه نور محیط کم باشد طراوت و زیبایی خود را از دست می‌دهند، و در مورد کاکتوس‌هایی که گل دارند، توانایی گل دهی خود را از دست می‌دهند. آنها بعد از مدتی در نور کم ازبین می‌روند البته نور زیاد در تابستان باعث آفتاب سوختگی می‌شود. آب‌وهوای گیاه کاکتوس باید تقریباً گرم یا کوهستانی باشد.



488665056.jpg




با خواص و فواید آب کاکتوس آشنا هستید؟
آب کاکتوس از ارزش تغذیه ای مناسبی برخوردار است و همچنین خواصی از جمله داشتن روده سالم، رفع مشکلات پوستی و جلوگیری از سرطان را به همراه دارد. در ادامه به معرفی خواص آن میپردازیم.



1. آب کاکتوس التهاب مفصلی را تسکین می دهد
آب کاکتوس یک دوز مناسب برای تغذیه همه افراد را فراهم می کند. همواره سرشار از پتاسیم، کلسیم، منگنز، مس، آهن، و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای آمینه و بتا کاروتن ویتامین A و B2 و C است که برای افرادی که مبتلا به التهاب مفصل هستند بسیار مفید است. خواص ضد التهابی آن برای از بین بردن درد و مبارزه با التهاب مفید و همچنین سفتی و درد ناشی از التهاب مفصل را کاهش می دهد. مصرف ۵ -۷ لیوان از آب برگ‌های آن سبب بروز نشاط و شادابی به افراد می‌شود و این نوشیدنی التهاب عضلانی بدن را کاهش می‌دهد.


جهت مطالعه بیشتر اینجا کلیک نمایید .
 
بالا