6 درمان خانگی برای رهایی از تبخال

sadeghi-m

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
6 درمان خانگی برای رهایی از تبخال


IMG_CT-sc-health-0810-ph_2_1_BL9VEDC8-1.jpg


تبخال چیست ؟

تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس(Herpes Simplex Virus) است، و می‌تواند به سایر نقاط بدن یا سایرافراد سرایت کند. همچنین می‌تواند بسیارآزاردهنده باشد، اما آن را می‌توان درمان کرد. این عفونت در وهله اول به صورت یک نوع زخم صورت است که روى لب‌ها یا پوست صورت، نزدیک منطقه ی دهان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل ظاهرى ناخوشایند را براى فرد مبتلا پدید می‌آورد. تبخال اغلب در گوشه و کنار لبها در محل جدایی بافت پوست صورت ولبها به وجود می آید. این بیماری در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد. برای تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد آن از بین می‌رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود. ویروس تبخال می‌تواند مدت‌ها به‌ صورت پنهان در بدن زنده بماند و به‌ صورت دوره‌ای سبب ایجاد تاول‌هایی بشود که می‌ترکند و تبدیل به زخم‌های سرباز می‌شوند.

علائم تبخال
  1. یک تاول کوچک و دردناک پر از مایع، روی یک نقطه سرخ و دردناک پوست بروز می کند که معمولا روی لب ها و نواحی داخلی دهان است.
  2. درد شدید و احساس مورمور شدن (ذوق ذوق ناگهانی) که اغلب یکى دو روز قبل یا بعد از بروز تاول‌ها است، که این علامت بسیار مهمی ‌است.
  3. زخم، تاول، زخم زبان و دهان
  4. سردرد و سوزش دهان یا زبان
  5. تورم لب
  6. مشکلات بلع
  7. گلودرد
  8. تورم غدد
  9. درجه حرارت بالا بدن
  10. کم‌آبی بدن
  11. حالت تهوع
  12. سردرد
علت بروز تبخال
  1. اولین و مهم ترین دلیل آن وارد شدن ویروس هرپس سیمپلکس
  2. به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و گاهی اوقات رژیم غذایی نامناسب، فشارهای روحی و روانی
  3. صدمات به لب و یا جراحی روی نواحی دهان و لب
  4. هوای سرد
  5. از طریق تماس مستقیم با ناقل ویروس
  6. استفاده مشترك از ظروف غذا، تیغ و حوله
  7. استرس، تب، آنفولانزا، سرماخوردگی، آلرژی، آفتاب‌سوختگی و قاعدگی


Herpes_labialis_-_opryszczka_wargowa.jpg




پیشگیری از بروز تبخال
افرادی که به علل اکتسابی یا ارثی از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردارند، تبخال در دهان، حلق و کام دیده می شود. رعایت چند نکته در درمان شایعترین نوع تبخال یعنی تبخال ناحیه اطراف لبها که اغلب هنگام بیماری یا اضطراب بروز می دهد، موثر است .
دراین حالت مسواکی نو برای شستشوی دندانها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.

توصیه می‌کنم از تماس با ترشحات بزاقی یا بوسیدن فردی که تبخال زده خودداری کنید تا شما هم تبخال نزنید.

ورزش، تمدد اعصاب، دورکردن افکارمنفی و کاهش فشارعصبی در درمان و پیشگیری از تبخال موثرند.

دستهایتان را همواره تمیز نگه دارید. وقتی تبخال زده اید دستها را به دقت قبل از تماس با افراد دیگر بشویید. در هنگام تماس با سایر نقاط بدن دقت کنید.

چشمها و آلت تناسلی مناطقی هستند که مستعد پذیرش و گسترش ویروس می باشند. از عوامل خطر ساز بپرهیزید. ازموقعیت هایی که باعث بروز تبخال می شوند دوری کنید مانند قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آفتاب. به لبها و صورت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب چه تابستان و چه زمستان، ضد آفتاب بزنید، تا دچار تبخال نشوید.

درمان های خانگی تبخال
استفاده از کرم ها
کرم هاى معمولى که بدون نسخه پزشک به فروش مى رسند ممکن است راحتی شما را فراهم کنند، اما انتظار نداشته باشید که بهبودی را تسریع کنند.

نوشیدن سکنجبین و خاکشیر
ترکیب شربت خاکشیر و سکنجبین از عود تبخال جلوگیری می کند. در استفاده از این دو، چندان محدودیتی وجود ندارد ولی افراد مبتلا به دیابت بهتر است درمورد سکنجبین حواسشان باشد.



جهت مطالعه بیشتر اینجا کلیک نمایید.
 
بالا