در آیه فوق مى خوانیم(ما رویائى را که به تو نشان دادیم تنها به عنوان آزمایش مردم بود)؛
«وَ ما جَعَلْنَا الرُّوْیَا الَّتِی اَرَیْناکَ اِلاّ فِتْنَهً لِلنّاسِ».
در تفسیر این «رویا» میان مفسران گفتگو بسیار است:
الف: جمعى از مفسران گفته اند: «رویا» در اینجا به معنى خواب نیست، بلکه مشاهده واقعى با چشم است و آن را اشاره به داستان «معراج» دانسته اند.
قرآن طبق این تفسیر، مى گوید: ماجراى معراج آزمایشى براى مردم از این جهت بود که صبحگاهان که پیامبر داستان معراج را بیان کرد، سر و صدا پیرامون آن برخاست، دشمنان آن را به باد مسخره گرفتند افراد ضعیف الایمان با شک و تردید به آن نگریستند و مومنان راستین آن را به طور کامل پذیرفتند، چرا که در برابر قدرت خدا همه این مسائل، سهل است.
تنها ایراد مهمى که به این تفسیر متوجه مى شود این است که: رویا معمولاً به معنى خواب است نه مشاهده در بیدارى.
«وَ ما جَعَلْنَا الرُّوْیَا الَّتِی اَرَیْناکَ اِلاّ فِتْنَهً لِلنّاسِ».
در تفسیر این «رویا» میان مفسران گفتگو بسیار است:
الف: جمعى از مفسران گفته اند: «رویا» در اینجا به معنى خواب نیست، بلکه مشاهده واقعى با چشم است و آن را اشاره به داستان «معراج» دانسته اند.
قرآن طبق این تفسیر، مى گوید: ماجراى معراج آزمایشى براى مردم از این جهت بود که صبحگاهان که پیامبر داستان معراج را بیان کرد، سر و صدا پیرامون آن برخاست، دشمنان آن را به باد مسخره گرفتند افراد ضعیف الایمان با شک و تردید به آن نگریستند و مومنان راستین آن را به طور کامل پذیرفتند، چرا که در برابر قدرت خدا همه این مسائل، سهل است.
تنها ایراد مهمى که به این تفسیر متوجه مى شود این است که: رویا معمولاً به معنى خواب است نه مشاهده در بیدارى.