✿ ✿ جــرجــــان کـجـاســـتــــــــ؟؟؟؟✿ ✿

  • نویسنده موضوع ARKA
  • تاریخ شروع

ARKA

مدیر انجمن صندلی داغ
"بازنشسته"

1726611.jpg

شهر تاریخی جرجان که اکنون در 3 کیلومتری جنوب غربی شهر گنبد کاووس قرارگرفته در زمان آبادی ۱۲۰۰ هکتار را شامل می شده که در قرن اخیر به علت های مختلف چون کاوشهای غیرمجاز، توسعه کشاورزی و ساخت خانه های جدید، از بین رفته و فقط مساحتی در حدود ۲۵۰ هکتار در دوسوی گرگان رود از آن باقی مانده است.
شهر تاریخی جرجان معماری و شهرسازی بسیار پیشرفته ای داشته که با کاوش های انجام گرفته، معلوم شد که بیش از ۱۰۰۰ سال قبل دارای فاضلاب شهری، خیابان هایی با سنگفرش های منقش آجری و سیستم آبرسانی به خانه ها بوده که از طرح شهرسازی و وجود نقشه برای ساخت آن خبر می دهد.

این شهر محل آمد و شد ادبا و فضلا بوده و در پناه دیواری در حدود 200 کیلومتر، مقابل اقوام مهاجم می‌ایستاده. جرجان در کنار میل بالابلند قابوس و امامزاده یحیای محبوب، روزگاری یکی از شهرهای مهم ایران بوده و حالا در همسایگی شهر گنبدکاووس آرام نشسته.

اما
#افول جرجان فرصتی برای شهر گرگان شد تا جای خالی اش را پر کند

یورش غارتگران مغول پایانی بود بر شهرت افسانه‌ای شهر «جرجان»؛ جرجانی که نویسندگان وصف کرده بودند با 1200 هکتار.

شهر جرجان کانال‌هایی با عمق سه"‹ متر و عرض 180سانتی‌متر، خیابان‌هایی پوشیده با آجر سرخ، کوره‌های سفال‌پزی و کارگاه‌های شیشه‌گری و آهنگری و فلزکاری تنها بخشی از تاریخ پربار جرجانند، شهری که 13 دهه از شناسایی اش می‌گذرد و هنوز آجرهایش، آجر خانه‌های نوساز می‌شود و سفال‌هایش زیر پای عابران می‌شکند و حریمش با ساختمان‌های نوساز خدشه‌دار می‌شود.


فنس‌های مداوم دور تا دور بخش‌های زیادی از شهر را گرفته‌اند اما می‌شود از پشت همین فنس‌ها هم روزگار آباد شهر را دید. از بلوار امامزاده"‹یحییعلیه السلام گنبد می‌توانید به این شهر تاریخی برسید.

پ.ن:حالا متوجه شدید جرجان زمین در گنبدکاووس واقع شده و نه در گرگان!
نمیدونم چرا همه فکر میکنند جرجان یعنی همون گرگان امروزی!!شاید بخاطر نزدیکی تلفظش باشه!
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahdi gh

ARKA

مدیر انجمن صندلی داغ
"بازنشسته"
اطلاعاتی دیگر پیرامون جرجان:


این شهر در زمان سامانیان بر روی ویرانه های برجای مانده از شهری ساسانی بنا شد و به صورت چندضلعی نامنظم همانند شهرهای منطقه در قبل از اسلام ساخته شده است. همه معابر اصلی و فرعی شهر با آجر و به صورت نقوش هندسی زیبا سنگفرش و چیده شده و شهر جرجان مانند همه شهرهای آباد منطقه، دیوارهایی برای حصارهای داخلی، خارجی و خندقی بین دو دیوار داشته که اهالی شهر را از گزند دشمنان مهاجم حفظ می کرد.

از ویژگی های جالب این شهر، کانال فاضلاب سراسری بوده که این مساله اهمیت فراوانی در بهداشت شهر داشته است. خیابان ها و گذرهای شهر جرجان طرح شبکه بندی داشته و از شمال به جنوب و از شرق به غرب امتداد یافته و تقریباً همه شهر را در برمی گرفته است که می توان آن را نهایت ذوق و استادی معماران و شهرسازان جرجان دانست.

صنعت شیشه و سفال گری از معروف ترین صنایع شهر تاریخی جرجان است که نمونه هایی از آن هم اکنون در موزه های معروف داخلی و خارجی نگهداری می شود و یکی از بزرگترین گنجینه های یافت شده از شهرهای اسلامی زمان قدیم است. آبگینه ها و سفال های ارزشمند به دست آمده از دفینه های شهر نیز گویای این مطلب است که این شهر یکی از مراکز صنعت آبگینه و سفال در دوره های بعد از اسلام یعنی سده های ۵ و ۶ هجری شمسی بوده است.

هرچند شهر تاریخی جرجان در حملات مغول به سال ۶۱۷ هجری قمری از بین رفت اما از خرابه های به جای مانده این شهر هنوز شکوه و عظمت آن آشکاراست و تنها نماد برجای مانده از این شهر تاریخی یعنی «برج گنبد قابوس» گواهی براین مدعاست.

شهر تاریخی جرجان یکی از پر ارزش ترین آثار برجای مانده از دوران اسلامی با شماره ۴۰ در فهرست آثار باستانی در سال ۱۳۱۷ به ثبت رسیده است.

نام شهر در” قابوس نامه ” گرگان بوده است و این شهر پس از تصرف یزید بن ملهب به خاطر عدم تلفظ اعراب به جرجان تغییر نام یافت.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahdi gh

ARKA

مدیر انجمن صندلی داغ
"بازنشسته"
hotnews.png
پایان فصل هفتم کاوش شهر باستانی جرجان و کشف گور دسته جمعی



گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس در شرق گلستان از کشف یک گور دسته جمعی و شناسایی هشت اسکلت در نتیجه انجام فصل هفتم کاوش های باستان شناسی در شهر باستانی جرجان در این شهرستان خبر د


امیرعلی گلچشمه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فصل هفتم کاوش های شهر باستانی جرجان که از یک ماه قبل توسط یک گروه باستان شناسی به مدیریت دکتر محمد مرتضایی آغاز شده بود، پایان یافت.

وی افزود: دراین مرحله از کاوش علاوه بر این گور دسته جمعی، بقایای دو کارگاه سفالگری به همراه مواد مصرفی در این کارگاه ها نیز پیدا شده است.گلچشمه بابیان اینکه گور دسته جمعی بر فراز این دو کارگاه کشف شده است، اضافه کرد: احتمال اینکه این افراد بر اثر حمله مغول یا بیماری سل فوت کرده باشند، زیاد است و البته مطالعات انسان شناسی و ژنتیک نیز انجام و نتایج آن اعلام می شود.
وی تصریح کرد: مرحله هشتم کاوش های شهر تاریخی جرجان قرار است سال آینده برگزار شود و احتمال دارد یک گروه فرانسوی نیز برای انجام تحقیقات به این شهر سفر نمایند.
به گزارش ایرنا، شهر باستانی جرجان که در جنوب غربی شهر امروزی گنبدکاووس قرار دارد، یکی از بلاد معتبر در دوره های سامانیان، آل زیار و سلجوقیان بوده که بر اثر حمله مغول در 617 هجری قمری از بین رفته است.این شهر بر روی ویرانه شهری از دوران پارتی و ساسانی با وسعتی در حدود 1500 هکتار ساخته شده و از لحاظ معماری شهرسازی بسیار پیشرفته بوده است؛ وجود کارگاه های سفالگری و شیشه سازی، سیستم فاضلاب شهری و بازار تجارتی از دیگر شاخصه های این شهر می باشد که تاکنون در کاوش های باستانی شناسی کشف شده است.وسعت باقی مانده شهر باستانی جرجان هم اکنون حدود 250 هکتار است که توسط یک تیم از میراث فرهنگی حفاظت می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

منبع:خبربان
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahdi gh
بالا