تاریخچه ی طراحی لباس

pinesite

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
تاریخچه ی طراحی لباس :


۱- تاریخچه ی طراحی لباس را بیان کند .

۲- تاثیر عوامل اقلیمی بر روی لباس را توضیح دهد .

۳- تاثیر عوامل سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی بر روی لباس را توضیح دهد .

۴- تاریخچه ی تغییر و تحول لباس را بیان کند .


۱- تاریخچه ی طراحی لباس :

لباس زنانه

بشر از زمان های بسیار دور برای رفع نیاز خود به پوشش ، به فکر استفاده از امکانات محیط افتاد و پس از شناخت محیط افتاد و پس از شناخت محیط و نحوه ی استفاده از امکانات ان به تدریج در نوع پوشش خود تغییراتی به وجود آورد تا این که پس از گذشت سالیان متمادی ، لباس به معنای امروزی و با فرم های مناسب ابداع شد .

در طول تاریخ تقریبا طو لانی ابداع لباس ، عوامل متعددی در تحول آن دخالت داشته است که به طور خلاصه به شرح زیر است .

دوره اول : دراپه ( drope) یا لابس های مواج که از پیچیدن پارچه به دور بدن تشکیل میشد ، لباس های شانتی (shenti) مصری که به صورت لنگ به دور کمر می پیچیدند ، هیماسیون (himaticn ) یونانی که به صورت چادر شب استفاده می شد . و پارئیو ( poreo ) تاهیتی نیز که یک تکه پارچه به صورت لنگ بود ، نمونه ی لباس های این دوره هستند .

آویستا

دوره ی دوم : لباسهای دوخته یک پارچه از یک تکه پوست یا پارچه تشکیل می شد که این نوع لباس در وسط به صورت یک حلقه ی باز شده و از یک طرف بدن گذشته و بر روی شانه در طرف دیگر بدن قرار می گرفت. مانند :پانچو (poncho) . این نوع لباس ها به دو دسته تقسیم می شدند ، یک دسته لباس دوخته ی بسته که از چندین عرض چارچه ی نازک تشکیل شده و به دور بازوان پیچیده می شد .

دسته ی دیگر لباس های دوخته ی باز بود که از طول پارچه استفاده می شد . بدین طریق که پارچه را از طول روی هم جمع می کردند و بر روی لباس های دیگر می پوشیدند و لباس در قسمت جلو به صورت ضربدر روی هم قرار می گرفت . مانند کفتان (caftan ) اسپانیایی .

دوره ی سوم : در این دوره لباس های پوستی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت و به این صورت بود که این لباس به وسیله ی یک بند یا نوار چرمی به پاها وصل می شد . این لباس در طول زمان تغییرات بسیاری کرد و به شلوار چادر نشینان و اسب سواران صحرا نشین ، چابک سواران ، لباس های پوستی اسکیموها تبدیل شد .

لباس اسلامی

دوران جدید :

لباس های این دوره از ترکیب لباس های ۳ دوره ی قبل به وجود آمد . به طوری که لباس های این سه دوره هیچ کدام جانشین دیگری نبوده و در طول زمان برهم منطبق نشدند . ولی در نقاط مختلف جهان از قدیمی ترین روزگاران به وسیله ی افراد مختلف شباهت هایی در آنها به وجود آمده است .
 

merdas1990

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
معرفی جین

بلو جین به عنوان یکی از مهم ترین تولیدات صنعت پوشاک آمریکا در سال 1873 توسط ژاکوب دیویس (Jacob Davis) و لوی استراوس (Levi Strauss) اختراع شد. این دو مهاجر با استفاده از پارچه کتانی، قیطان و نوعی پرچ فلزی، مردمی ترین محصول پوشاک را ساختند. اولین لباس های جین ساخته شده ، لباس کار نامیده می شد. لغت جین در سال 1960 وقتی نسل جوان نام“بلو جین” را بر روی شلوارهای مورد علاقه اش گذاشت، رایج شد . اولین شلوارهای جین دو مدل بودند، شلوارهای آبی – نیلی رنگ و شلوارهای کتان قهوه ای شسته شده. شلوارهای کتان چون نرم و راحت نبود به تدریج از دور خارج شد. هر چند سال های سال به عنوان لباس کار استفاده می .شد سال 1980 و پس از آن جین به لباس مد روز تبدیل شد. طراحان معروف لباس شروع به طراحی مدل های مختلف جین با مارکهای اختصاصی خود کردند. فروش جین دائما رو به افزایش بود. امروزه شلوارهای جین از پارچه های پنبه خالص تولید می شوند و با استفاده از رنگزاهای خمی و آزوئیک رنگ می شوند

قسمت برش تولیدی شلوار لی:
این قسمت شامل تهیه الگو، پهن کردن پارچه روی میز برش علامت گذاری و برش میباشد. الگوهای لازم براساس طرح مورد نظر و سایز آن را کاغذ تهیه و سپس این الگوهای کاغذی بسته به تعداد دفعات استفاده از مقوا یا صفحات فلزی به صورت شابلون های تعیین شده برای قطعات دوخت شلوار ساخته میشوند. بعد از آن شابلون های فوق را روی لایه هایی از پارچه که با توجه به راه بافت و سایر ویژگیهای پارچه روی همدیگر قرار گرفته اند به صورتیکه کمترین ضایعات و دم قیچی را ایجاد نماید با دقت به اینکه اصطلاحاً بیراه نباشد علامتگذاری و سپس توسط قیچی دوار بریده میشوند. انجام عملیات برش تولیدی شلوار لی به دقت و مهارت بسیار زیادی احتیاج دارد. که به همین منظور برای این قسمت از کارگران بسیار ماهر و با تجربه در تولیدی شلوار لی استفاده خواهد گردید .

قسمت دوخت تولیدی شلوار لی:
عملیات دوخت تولیدی شلوار لی در این واحد به صورت سری کاری میباشد و معمولاً هر کارگر تنها یک کار را به صورت ثابت تکرار مینماید بهعنوان مثال یک کارگر فقط جیب شلوار را نصب میکند و الی آخر به این ترتیب تا تکمیل دوخت شلوار ایستگاه های مختلفی برای انجام دوخت اصلی، تزئینی، مارک چرمی و زیپ و دگمه وجود خواهد داشت که بسته به طرح شلوار تولیدی شلوار لی بایستی یک روال منطقی برای ترتیب عملیات برای مدلهای مختلف متفاوت خواهد بود. نوع ماشین دوخت، نخ مصرفی و سوزن مورد نیاز بسته به قطعه مورد نظر متفاوت و بایستی با دقت انتخاب گردد. شکل 2 تصویر چند چرخ خیاطی مورد استفاده جهت دوخت شلوار جین را نشان می دهد.

قسمت عملیات تکمیلی تولیدی شلوار لی:
عملیات تکمیلی در واحد تولیدی شلوار لی شامل تمیزکاری، شستشو، کنترل نهایی و بسته بندی خواهد بود. تمیزکاری به انجام عملیاتی همچون گرفتن سرنخهای اضافی از انتهای دوختها و باز کردن جادگمه ها و غیره اطلاق می شود. بعد از این مرحله عمل شستشو و سنگشور کردن برای برخی از تولیدات انجام میگیرد که این امر به دلیل پسند مشتریان از اینگونه شلوارها خواهد بود در حین عمل شستشو انجام اعمالی نظیر ضد چروک کردن، نرم کردن و ضد جرقه کردن با مواد شیمیایی مربوطه انجام گیرد. در نهایت محصولات توسط باد در فشار هوای گرم خشک شده، پس از کنترل نهایی بسته به نوع سفارش و پسند بازار بسته بندی میگردند

تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در فرآیند تولیدی شلوار لی :
سه فاکتور مهم در تولید شلوار جین مناسب و با کیفیت مطلوب استفاده از پارچه مرغوب، نیروی متخصص وماشین آلات به روز دنیا می باشد. در کشور ما تمامی این شرایط جهت تولید یک محصول با کیفیت بالا فراهم می باشد. از این رو با رعایت تمامی شرایط ذکر شده در تولیدی شلوار لی، شلوار تولید شده از کیفیت مناسب بر خوردار می باشد و امکان عرضه آن به کشورهای دیگر نیز فرآهم می باشد . ذکر این نکته نیز ضروری است که در برخی از اوقات استفاده از مواد اولیه نامرغوب و عدم تولید کالای بدون کیفیت سبب می شود که کیفیت کالای تولیدی در داخل کشور به نسبت کالای خارجی از کیفیت پایین تری برخوردار گردد.
 
بالا