چگونه دندانهایی سفید داشته باشیم؟

t.akbari2191

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
سفید کردن دندان (بلیچینگ) چیست؟
بلیچینگ (Bleaching) یا سفید کردن، دندانها را روشن میکند و به برداشت رنگدانه ها و تغییر رنگهای دندان کمک میکند.و به نحو قابل ملاحظه ای ظاهر دندانها را بهبود می بخشد.
در چه مواردی استفاده می شود؟
لایه خارجی دندان مینا نام دارد. رنگ طبیعی دندان توسط بازتاب و انکسار نور از مینا و در ترکیب با رنگ عاج زیرین خود ایجاد میشود. ژنهای شما روی ضخامت و میزان صافی مینا اثر میگذارد. مینای نازکتر باعث بیشتر دیده شدن رنگ زرد عاج زیرین خود می شود. همینطور داشتن مینای صافتر یا خشن تر روی بازپخش نور ودر نتیجه رنگ دندان اثر می گذارد.
علت های شایع که باعث زرد شدن یا جذب رنگدانه دندانها میشود:
– مصرف تنباکو
– مصرف زیاد از حد نوشیدنی های رنگین مثل چای – قهوه و نوشابه
– عدم رعایت بهداشت
– افزایش سن هم به دلیل نازک شدن مینا و عاج باعث تیره تر شدن دندان می شود.
-گاهی رنگدانه ها به داخل دندان نفوذ می کنند، مثل مواردی که دندانهای در حال رشد در معرض مقدار زیادی فلوراید قرار بگیرند. همینطور مصرف تتراسایکلین در زنان باردار و کودکان زیر ۸ سال باعث تیره شدن دندانها می شود.
بلیچینگ عمدتاً روی رنگدانه های خارجی دندان اثر میگذارد.
چگونگی آماده سازی دندانها:
حداقل ۱-۲ روز قبل از بلیچینگ دندانها باید در صورت نیاز جرمگیری و برساژ شوند.
هر گونه پوسیدگی باید قبل از سفید کردن ترمیم شود.
اگر لثه تان تحلیل رفته باشد ریشه عریان به صورت زرد رنگ نمایان می شود ومحصولات سفید کننده آنها را سفیدتر نمی کنند.
در صورت پوسیدگی یا تحلیل لثه، بلیچینگ ممکن است باعث حساسیت دندان شود. سفید کردن روی روکش های سرامیکی یا پرسلنی و یا روی ونیرها اثری ندارد.
انواع روشهای سفید کردن دندان:
محصولات سفید کننده حاوی درصدهای متفاوتی از هیروژن پراکساید هستند. سفید کردن به دو صورت داخل مطب و داخل خانه انجام می شود. در نوع داخل مطب از ژلهای سفید کننده قویتر که با نور یا لیزر فعال می شوند استفاده می شود که باعث تسریع در فرایند سفید شدن می شود. روش داخل مطب حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد.
باید بدانید که بر اساس نوع رنگدانه پاسخ به درمان متفاوت است رنگهای زرد و نارنجی بهترین نتیجه را میگیرند و رنگهای سبز و خاکستری به سختی سفید می شوند. معمولا بلیچینگ فقط از دندان ۵ یک سمت تا دندان ۵ سمت دیگر انجام می گیرد.
فرایند درمان:
در نوع داخل مطب در ابتدا با نوعی ژل خاص لثه ها پوشانده می شود تا به آنها آسیبی وارد نشود و بعد ژل سفید کننده روی دندانها زده میشود و با نور آبی یا لیزر به مدت ۱۵ دقیقه فعال میشود. این کار دو دفعه دیگر انجام می شود. در صورتیکه دندان به رنگ مورد نظر تغییر نکنند ممکن است از شما خواسته شود تا برای چند روز یا هفته دیگر بلیچینگ را در خانه ادامه دهید.
بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب
در روش داخل خانه پس از قالب گیری از فک بالا و پایین شما تری های شفافی که با دندانهایتان کاملا فیت است ساخته میشود. در مکان هر دندان روی تری یک قطره ژل سفید کننده بریزید و روی دندانهایتان قرار دهید و اضافات مایع را از روی لثه هایتان پاک کنید. در صورت حساس شدن دندانها یک بار از ماده بلیچینگ و بعد یکبار ماده ضد حساسیت که در اختیارتان گذاشته می شود استفاده کنید. این کار را دو بار در روز و هر بار به مدت نیم ساعت انجام دهید. درمان معمولا ۱ یا ۲ هفته طول می کشد.
بلیچینگ یا سفید کردن دندان در خانه
محصولاتی که به صورت تجاری در داروخانه ها به فروش می رسد انواع ضعیف تری هستند و ممکن است نیاز به مصرف طولانی تری داشته باشند. از آنجائیکه تری های پیش ساخته آنها کاملا با دندانهای شما فیت نیست ممکن است به بافتهای دهانتان آسیب بزند و چون احتمال قورت دادن آن بالا است ممکن است باعث سوزش گلوی شما بشود.
انواع خمیر دندانهای سفید کننده هم موجود است که حاوی مواد ساینده هستند که می توانند رنگدانه ها یا حتی مینای شما را هم بردارند.
ملاحظات بعد از درمان:
در صورت حساس شدن یا سفید شدن لثه ها به دنانپزشک خود مراجعه کنید.
در صورت سوزش لب یا لثه روی آن پماد ویتامین E بزنید.
سفید کردن دندان یک روش دائمی و همیشگی نیست و رنگدانه ها بر میگردند.
اگر سیگاری هستید یا مواد حاوی رنگدانه ها مثل قهوه یا چای را زیاد مصرف می کنید ممکن است حتی کمتر از یکماه شاهد برگشت رنگ دندان باشید.
اگر از مصرف مواد حاوی رنگدانه اجتناب کنید ممکن است برای ۶ تا ۱۲ ماه نیازی به سفید کردن دندانهای خود نداشته باشید.
خطرات سفید کردن دندان:
سفید کردن به ندرت باعث عوارض جدی خواهد شد، اگرچه ممکن است در بعضی افراد دندانها برای مدت کمی حساس شوند که با ژلها یا خمیر دندانهای ضد حساسیت برطرف خواهد شد. یا ممکن است لثه دچار کمی جراحت شود که در این حالت شستشو با آب نمک کمک کننده است. اگر شدت سوختگی بیشتر بود می توان روی ناحیه قطره روغنی ویتامین E مالید.
زنان حامله نباید در دوران بارداری خود از این محصولات استفاده کنند چون عوارض آن روی لثه ناشناخته است.
منبع : سفید کردن دندان دکتر احرار
 
آخرین ویرایش:

minatehrani

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
همه چیز درباره سفید کردن دندانها
مصرف بی رویه ی نوشیدنی های رنگ دار مانند فهوه و چای ، استعمال دخانیات ، افزایش سن و سایش های دندانی ، جرم های دندانی و پوسیدگی ها و مصرف برخی دارو ها مانند آنتی بیوتیک تتراسایکلین از جمله شایع ترین علل تغییر رنگ های دندانی است .
چگونگی سفید کردن دندانها در تهران:
بسته به علت و عمق تغییر رنگ راه هایی برای درمان آن وجود دارد :
اگر تغییر رنگ به علت جرم باشد باید جرم گیری انجام شود.
بلیچینگ میتواند اغلب تغیر رنگ ها را از بین ببرد
میکرو اروژن و ماکرواروژن در برخی تغییر رنگ هایی که با بلیچینگ برطرف نمی شوند می تواند راهگشا باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
ونیر ها و لمینیت دندان کامپوزیتی یا سرامیکی و روکش ها در مواردی که هیچ کدام از راه های قبلی پاسخ گو نباشند به کار میروند.
( برخی تغییر رنگ ها مانند تغییر رنگ های ناشی از تتراسایکلین ، لکه های مادرزادی ، فلوروزیس و تغییر رنگ دندان های درمان ریشه شده (دندان های عصب کشی شده) معمولا با روش های محافظه کارانه تر مانند جرم گیری و بلیچینگ قابل درمان نیستند اما لمینیت ها میتوانند اصلاح کننده ی این وضعیت باشند.)
بلیچینگ (سفید کردن دندانها) روشی محافظه کارانه برای رفع تغییر رنگ های دندانی است . ماده ی بلیچینگ به درون دندان نفوذ کرده و از طریق واکنش های اکسیداسیون و احیا تغییر رنگ ها را به شکل رادیکال آزاد ، آزادد میکند و از دندان خارج میکند .
در زمان درمان بلیچینگ همان طور که راه برای بیرون آمدن تغییر رنگ های قدیمی باز است ، راه برای ورود تغییر رنگ های جدید هم باز است پس بسیار مهم است که در زول درمان ازمواد غذایی و نوشیدنی های رنگ دار استفاده نشود .
مطالعات نشان داده که قهوه بدترین نوشیدنی برای تغییر رنگ دندان هاست و بعد از آن نوشابه و چای .
نوشابه علاوه بر رنگ دار کردن دندان ، به علت اسید بیکربنات موجود در آن ، سبب سایش های شیمیایی دندان و تخریب ساختار دندان نیز می شود .
دندان ها میتوانند طیف رنگی متفاوتی داشته باشند مانند خاکستری ، زرد ، قرمزو ….
دندان هایی که تغییر رنگ های زرد دارند نسبت به دیگر رنگ ها بهترین پاسخ را به بلیچینگ می دهند . و هرچه دندان به سمت خاکستری رفته باشد دیرتر و کمتر به درمان پاسخ میدهد.
بهترین پاسخ به درمان سفید کردن دندان ها(بلیچینگ) را تغییر رنگ هایی که به علت افزایش سن ایجاد شده اند ،و تغییر رنگ هایی که به علت مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی ایجاد شده اند و تغییر رنگ های ژنتیکی می دهند .
بدترین پاسخ به بلیچینگ را تغییر رنگ های خاکستری به علت مصرف تتراسایکلین می دهند.
ماده ای مورد استفاده در بلیچینگ معمولا هیدروژن پراکساید ، کربنیک پراکساید یا سدیم بورات است .
کار این مواد تبدیل ترکیبات حلقوی ، به ترکیباتی با پیوند دوگانه است . و درواقع ماده ی تغییر رنگ را به صورت الکل یا کتون در می آورند .
اگر بلیچینگ بیش از حد استفاده شود میتواند آسیب زننده باشد چرا که با تولیدCO2 و H2O مینا شروع به تجزیه شدن میکند و سختی مینا کاهش پیدا میکند . در نتیجه بسیار مهم است که بر درمان بر طبق اصول انجام شود .
ضخامت ماده ی قرار گرفته روی دندان تاثیر مستقیم بر روی مقدار ماده و مقدار ماده تاثیر مستقیم دارد بر روی نتیجه ی کار.
حداکثر تا ده درجه افزایش دما میتواند باعث تسریع فرآیند سفید شدن دندان ها شود ولی بیش از ده درجه افزایش دما ممکن است به پالپ دندان آسیب وارد کند .
PH قلیایی بین نه تا یازده ، بهترین PH برای بلیچینگ است .
هنگام بلیچینگ باید لثه را از تماس با مواد بلیچینگ حفظ کنیم چرا که این مواد بسیار سوزاننده بوده و می توانند سبب آسیب و سوختگی لثه شوند .
sefid-300x225.jpg



 
بالا