تمرین کردن قسمتهای سخت

maryamshafiee

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
وقتی که مشغول تمرین کردن یک قطعه هستید قسمتهای سخت آنرا با مداد علامت گذاری کرده و اکثر زمان تمرین خود را صرف این قسمتها بکنید . در طی جلسه ی تمرین بعدی خود ابتدا روی این قسمتهای سخت کار کرده سپس به تمام قطعه بپردازید . از این پس بهتر است تا تمرین خود را از انتها به جای ابتدای آن شروع کنید. البته شما قرار نیست که قطعه را بر عکس بنوازید بلکه قطعه را به صورت میزان به میزان ، عبارت و یا خط به خط در هر بار بنوازید تا به ابتدای آن برسید . یکی از استراتژیهای مؤثر ،اضافه کردن یک میزان، عبارت، خط در هر مرتبه به صورت زیر است:
خط آخر ، دو خط آخر ، سه خط آخر و به همین ترتیب.

البته شما برای یک سونات پیانویی به این صورت عمل نمیکنید بلکه این روش را برای یک قطعه ی یک یا دو صفحه ای که در آن آشنایی بیشتری با ابتدا نسبت به بخشهای بعدی دارید انجام میدهید که البته این روش هم بسیار مؤثر است. همچنین شما میتوانید با شروع کردن از قسمتهای سخت تمرین خوبی را داشته باشید که این امر به شما کمک کرده تا از آنچه که انگشتانتان قرار است در هر میزان بنوازد آگاهی کامل کسب کرده و تنها به حافظه ی سمعی و ماهیچه ای اتکا نکنید شما احتمالاً با ضرب المثل \\\"تکرار ،مادر یادگیری است\\\" آشنا هستید زمانی که میخواهید مطلبی را برای مدت زمانی طولانی به خاطر بسپارید اغلب تکرار آن در فواصل بلندتر مثلاً روزانه یا هفتگی ضروری به نظر میرسد ، به عبارت دیگر یک اشتباه معمول این است که قسمت سخت یک قطعه را \\\"برای مدت زیاد\\\" به صورت روزانه تمرین کرده و سپس بدون آنکه بر آن تسلط کافی پیدا کنیم این کار را به روز دیگر موکول کنیم . این مطلب اغلب میتواند برای مدت زمان زیادی در آموزشگاه موسیقی در صادقیه به طول بیانجامد بدون آنکه مشکلی را حل کند . اگر میخواستید مقداری آب را برای یک فنجان چای جوش بیاورید چه میکردید؟ آیا آب را هر روز کمی گرم میکردید به امید آنکه فردا شروع به جوشیدن کند؟ احتمالاً نه . پس باید آب را در لحظه ی کوتاهی ویکباره به نقطه ی جوش برسانید با این کار هم در زمان صرفه جویی میشود هم از استیصال جلوگیری میکند! همین روش میتواند برای تمرین پیانو هم به کار گرفته شود . گفته شده است که هنگامی که پیانیست روسی به نام سویه تسلاف ریختر مشغول یادگیری سونات شماره 9 پروکوفیف بود در یک قسمت خاص از موومان سوم دچار اشکال شده بود و تنها راهی که وی توانست بر این چند میزان پیچیده تسلط پیدا کند تنها از طریق تکرار بی وقفه آنها به مدت 2 ساعت بود! همچنین گفته شده است که فرانتس لیست اغلب تمرینهایش را بدین شکل انجام میداده است و حتی کوچکترین قسمتهای سخت را بیش از صدها بار تکرار می کرده است.

تمرین اجرا تحت شرایط استرس زا

هفته ای یکبار یا بیشتر و مهمتر از آن چند روز قبل از اجرا از اجرای قطعات خود در خانه فیلمبرداری کرده و یا صدای آن را ضبط کنید. یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان را به عنوان تماشاگر دعوت کنید و یا با مادر بزرگتان تماس بگیرید و یک \\\"اجرا زنده\\\" از طریق تلفن داشته باشید! به خودتان اجازه ندهید تا یک قطعه را بیش از یکبار اجرا کنید. قطعات لزوماً نباید به آمادگی کامل رسیده باشند بلکه سرعتهایی را انتخاب کنید تا توسط آن بتوانید آنها را به درستی همراه با کنترل تکنیکی کامل و تمام جزئیاتش اجرا کنید. این یک روش بسیار عالی برای تمرین کردن در شرایط سخت میباشد که همه ی ما احتیاج داریم تا به آن عادت کنیم. داشتن استرس در کلاس درس یا شرایط اجرا مسئله ی مهمی نیست اگر بدانید که میتوانید حتی در شرایط استرس زا هم به خوبی بنوازید! همچنین این اجراهای کوچک خانگی به شما کمک کرده تا جلسات تمرین را مؤثر ادامه دهید زیرا برای آماده شدن باید چند روز جلو تر تمرین کنید.
 
بالا