خواص ماست پروبیوتیک برای تقویت بدن

masterina

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
تحقیقات محققین ثابت کرده است که مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری*ها پیشگیری می*کند و با از بین بردن باکتری*های بیماری*زا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می*شود.

ارزش غذایی ماست*های پروبیوتیک نسبت به ماست*های معمولی بیشتر است و مصرف این نوع ماست موجب افزایش دفاع ایمنی بدن می*شود. چرا که باکتری*های پروبیوتیک مفیدی هستند که در این نوع ماست به وفور یافت می*شوند.

باکتری*های پروبیوتیکی که در این نوع ماست وجود دارد می*تواند حالت اسیدی معده را تحمل کرده و به روده برسد و در روده با باکتری*های بیماری*زا مبارزه کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می*شود.

مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری*ها پیشگیری می*کند چرا که این باکتری*های مفید باکتری*های مضر روده را از بین برده و محیط مناسبی برای رشد باکتری*های ایجاد می*کند. البته همه باکتری*ها مضر نیستند و گاهی بسیاری دیگر از اعضای خانواده باکتری*های مضر برای بدن سودمند است.

ماست پروبیوتیک ماست غنی شده*ای است که ارزش تغذیه*ای آن بیش از ماست معمولی است و اسیدهای آمینه و چرب بدن را تأمین می*کند. این ماست از نظر انواع ویتامین*ها نظیر ویتامین A و C و ریبوفلاوین،* تیامین،* بیوتین، انسولین بسیار غنی*تر از ماست معمولی است.

نتایج بررسی ها نشان داده است که سالمند بیماران بستری در بیمارستان با مصرف نوشیدنی حاوی ماست پروبیوتیک کمتر به اسهال ناشی از مصرف مداوم آنتی بیوتیک دچار شدند.

نتایج مقایسه اثر مصرف ماست معمولی و ماست پروبیوتیک بر سطح کلسترول سرم افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی خفیف تا متوسط انجام شد. نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک در مقایسه با ماست معمولی، موجب کاهش معنی*داری در سطح کلسترول تام سرم می گردد.

مطالعه به روش کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی بر روی ۱۴ فرد ۶۵-۴۰ سال با سطح کلسترول سرم mg/dl 300 – 200 انجام شد. از این افراد خواسته شد به مدت ۲ هفته، از ماست و دوغ استفاده نکنند و روزانه ۳۰۰ گرم شیر به رژیم خود اضافه کنند.

پس از آن، به طور تصادفی به دو گروه برای دریافت روزانه ۳۰۰ گرم ماست مزایا ماست پروبیوتیک (تخمیر شده توسط باکتری*های استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس) یا ماست پروبیوتیک (دارای دو باکتری موجود در ماست معمولی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس) به صورت جایگزین شیر اضافه شده به رژیم، تقسیم شدند.

۶ هفته پس از مصرف این دو نوع ماست، دوره استراحت به مدت ۷ هفته برقرار شد و سپس گروه*ها با هم جابجا شدند و مطالعه، ۶ هفته دیگر ادامه یافت. در شروع (پس از پایان ۲ هفته عدم مصرف ماست) و پایان هر مرحله از مطالعه، اندازه گیری*های تن سنجی، یاد آمد غذایی ۳ روزه و اندازه گیری سطح چربی*های خون انجام شد.

مقایسه وزن، BMI و عوامل مداخله*گر رژیمی در طول دو دوره مصرف ماست معمولی و ماست پروبیوتیک، تفاوت معنی*داری را نشان نداد.

مصرف ماست پروبیوتیک در مقایسه با ماست معمولی، موجب کاهش معنی*داری در سطح کلسترول تام سرم گردید (۰۴۹/۰=P). مقایسه سایر شاخص*های چربی خون، تفاوت معنی داری را بین این دو دوره نشان نداد.پزشکان بدون مرز
 
آخرین ویرایش:
بالا