سبک تفکر اجرایی ( تحقق بخش )

jafarhashemlou

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
افراد با سبك تفكر اجرايي ( تحقق بخش ) مايلند از مقررات پيروي كرده و كارهايي را به عهده بگيرند كه از قبل طرح ريزي و سازمان دهي شده است ، افراد اجرايي دوست دارند در سازمان هايي كار كنند كه قوانين و خط مشي هاي آن كاملا مشخص است. اين افراد سازمان هاي بروكراتيك را مي پذيرند و به راحتي به ايفاي نقش خود مي پردازند. علاقه دارند قوانين و مقررات خودشان و يا ديگري را تحميل كنند، به دنبال پيروي از قوانين هستند. آنها سرنخ را گرفته و دنبال مي كنند تا به هدف برسند. قوانين موجود را دوست دارند و آنچنان در چارچوب فرو مي روند كه تغيير را نمي توانند بپذيرند ، برخلاف افراد دارای سبک های دیگر تفکر ، کسانی که دارای سبک تفکر اجرایی هستند ، مراحل پیچیدة انجام کارهای اداری و مقررات سفت و سخت را می پسندند ، بنا به گفتة استرنبرگ : « افراد دارای سبک تفکر اجرایی مسائلی را ترجیح می دهند که دیگران در اختیارشان قرار می دهند یا برایشان سازمان می دهند » ( سیف ، 1380 ). افرادی که این سبک را دارند ، دوست دارند از قوانین و روش های موجود پیروی کنند ، تمایل دارند شکاف های ساختارهای موجود را پر کنند ، نه اینکه خود ساختارهایی ایجاد کنند ، فعالیت های از پیش تعریف شده را ترجیح می دهند ، نظیر حل مسائل ریاضی ، استفاده از قواعدی برای حل مسائل و گفتگو دربارة نظریات دیگران ( امامی پور و شمس اسفندآباد ، 1389 ) . افراد دارای تفکر اجرایی دوست دارند در مورد اینکه چه کاری بکنند یا اینکه چگونه آن را انجام دهند ، راهنمایی و هدایت شوند ( نریمانی و همکاران ، 1385 ) ، بنابر این دوست دارند که به وسیلة دیگران هدایت بشوند ( سیف ، 1380 ).

افراد با سبك تفكر اجرايي در انجام كارها هيچ خلاقيتي از خود نشان نمي دهند. آنها دوست دارند از قوانين پيروي كنند و در انجام كارها از روش هاي موجود استفاده كنند . آنها مسائل از پيش سازمان يافته را ترجيح مي دهند و دوست دارند شكاف هاي بين ساختارهاي موجود را تكميل كنند ، نه اينكه خودشان ساختارهاي نو ايجاد كنند. افراد اجرايي دوست دارند در مورد اينكه چه كار كنند راهنمايي شوند ( نظری فر و همکاران ، 1389 ) .

از جمله کارهایی که افراد سبک اجرایی دوست دارند انجام دهند عبارت است از : نوشتن مقالاتی که دیدگاه دیگران به ویژه معلم را منعکس می کند ، حفظ کردن داستان ها و شعرهای دیگران ، حل کردن مسائل طرح شده به وسیلة دیگران ، و پیروی از دستورات دیگران در انجام امورات زندگی ( سیف ، 1380 ). این افراد به اصطلاح مرد عمل هستند و عموماً دوست دارند قوانین را به اجرا درآورند ( هم قوانین خودشان و هم قوانین دیگران ) ( سیف ، 1389 ) .


نقل از : http://jafarhashemlou.blogfa.com
 
بالا