جاذبه های شهر یزد

nsptours

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
شهر یزد

Yazd160113.gif
یزد با وسعت 2397 کیلومتر مربع اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است. این شهرستان به دلیل وجود جاذبه های شغلی، رفاهی و تمرکز اداری، پرجمعیت ترین شهرستان این استان به شمار می رود.
یزد به شهر بادگیرها معروف است. به «شهر دوچرخه‌ها» و «شهر شیرینی» نیز شهرت دارد. یزد از شهرهای قدیمی ایران و از بهترین نمونه های شهرهای کویر به شمار میرود. در این شهر همه چیز حکایت از حرکت و زنده بودن محیط اجتماعی دارد. نام یزد معمولاً یادآور آثار هنری و اصیل است. تولیدات صنایع دستی یزد تا قبل از دوره ماشینی شدن صنایع، به دلیل کیفیت و برخورداری از اصالت هنری دارای شهرت جهانی و هنوز هم به طور نسبی از کیفیت خوبی برخوردار است. ظرافت های به کار رفته در ساخت آثار هنری و معماری این منطقه در نوع خود بی نظیر بوده و از همین جهت دارای ارزش هنری فراوانی می باشد.





مسجد جامع کبیر
masjedjaame160113.gif
این مسجد که در خیابان امام خمینی و در خیابان مسجد جامع قرارگرفته است، یکی از با ارزش ترین میراث هنری و گنجینه ای از معماری اسلامی است. بانی ساختمان اصلی مسجد را علاءالدوله گرشاسب آل بویه – قرن ششم هجری- می دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تیموریان قرن هشتم و نهم هجری است.
از امتیازات هنری و معماری این مسجد می توان قدرت و استواری کاشیکاری های نفیس و جالب، سر در بلند، دو کتیبه نفیس یکی به خط کوفی و دیگری به خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سر در باشکوه، دو مناره زیبا و تزئینات کاشیکاری شده، دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج گنبد را نام برد. ارتفاع مناره های آن حدود 48 متر و ارتفاع سر در آن در حدود 24 متر می باشد.

امیر چخماق
amir-chakhmagh-160113.gif
امیر جلال الدین چخماق از سرداران و امرا شاهرخ تیموری و حاکم یزد با همکاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی یزد مجموعه ای شامل تکیه، میدان،حمام، کاروانسرا، خانقاه، قناد خانه، چاه آب سرد و از همه مهمتر مسجد امیر چخماق را بنیان نهادند.
سنگ نصب شده در کریاس مسجد به طرف میدان و نقروقفنامه بر آن به خط نسخ، شبکه های ظریف از کاشی های معرق دور خارجی گنبد محراب صفحه اصلی با طاقنمای مقرنس کاری و... این مسجد را از نظر مرتبه زیبایی بعد از مسجد جامع قرار داده است. این بنا مسجد جامع نو نیز نامیده و در قرن هشتم هجری قمری بنا نهاده شده است.



خانه لاریها
Lariha_House160113.gif
این خانه در سال 1286 قمری ساخته شده است و مالک آن حاج ابراهیم لاری بوده است، در قدیم به عنوان خانقاه نعمت الهی از آن استفاده می شده است. مساحت آن حدود 1700 متر و زیر بنایی معادل 1200 متر مربع را داراست. درها، پنجره ها، ارسی ها . اتاقهای آینه کاری و نقاشی شده آن از یکی از نمونه های زیبا و عالی خانه های اعیانی قرن سیزدهم است.




دخمه زرتشتیان

dakhma160113.gif
دخمه در فرهنگ فارسی به معنای گور خانه زرتشتیان می باشد. این دخمه در انتهای جنوبی شهر یزد در حوالی منطقه صفائیه در بالای تپه ای نسبتاً مرتفع وجود دارد که یکی قدیمی تر بنام هانجکی هاتریا (زرتشتی هندی الاصل) و دیگری که جدید تر است به نام گلستان معروف است. در وسط این دو دخمه چاله ای سنگی وجود دارد که زرتشتیان مردگان خود را در آن می انداختند. این اثر مربوط به دوره قاجار می باشد.



آتشکده زرتشتیان
Yazd_fire_temple160113.gif
یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان آتشکده آنها است. این بنا در خیابان آیت ا... کاشانی واقع گردیده و شامل ساختمان و باغ مشجری است که در قرن اخیر ساخته شده است. در این محل آتش مقدس که برای زرتشتیان محترم می باشد و دارای قدمتی چند ساله بوده و باید همیشه روشن نگه داشته شود، نگهداری می شود. شایان ذکر است که قدمت آتشکده به 1500 سال می رسد. ساختمان اصلی در وسط حیاط و بر بلندی قرار دارد و آنرا درختانی همیشه سبز احاطه کرده اند. حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است. آتش در محفظه ای بلند تر از سطح زمین در اتاقی نسبتاً وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاقهایی برای مراسم نیایش پیرامون آن طراحی شده است.

بازارخان

BazarKhanYazd160113.gif
ساخت این بازار به زمان ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد. ساختار متفاوت و عرض متباین آن حکایت از ساخت تدریجی آن دارد. 258 متر طول دارد و ارتفاع بازار 4 تا 6 متر متغییر است. در بخش شمالی-جنوبی 53 مغازه و در بخش شرقی-غربی 100 مغازه وجود دارد.




زندان اسکندر (مدرسه ضیائیه)

alexander_prison_yazd160113.gif
این ساختمان در خیابان فهادان واقع و به زندان اسکندر مشهور می باشد و متعلق به قرن 631 هجری قمری است و بانی آن شرف الدین علی رضی است. این مدرسه در محله فهادان و در مجاورت بقعه دوازده امام قرار دارد.





خانه عربها
مجموعه ای است از دو خانه بزرگ و کوچک واقع در سر قدمگاه محله فهادان نزدیک مسجد چهل محراب و به حاج میرزا احمد عرب تعلق دارد. تزئینات داخلی خانه بزرگ شامل سر در های مقرنس پنج دری، راهرو و درها و همچنین گچ بری رفها و جا سازی در آنها است. تزئینات داخلی خانه کوچک شامل اتاق آینه کاری، نقاشی رنگی دیوارها، درهای ابزار سازی گچ بری بدنه دیوارهای حیاط و... است. تاریخ نقاشی یکی از اتاقها سال 1281 هجری است. خانه کوچک این مجموعه در سال 1298 هجری ساخته شده است.

بقعه شیخ احمد فهادان

SheikhAhmadFahdan160113.gif
این بقعه مدفون شیخ احمد و برادرش از اهالی اسفنجرد است. این دو از عرفای زمان خویش بودند که به یزد آمدند و در محله فهادان سکنی گزیدند. از بنای اصلی آن تنها گنبدی آجری با بادگیرهای کاشی کاری مربع شکل و محراب کاشی کاری شده معرق باقی مانده است.




باغ دولت آباد

garden-dolatabad-az-160113.gif
باغ دولت آباد یکی از باغهای معروف ایرانی است که در زمان محمد تقی خان (دوره زندیه) طراحی و ساخته شده است. این باغ از قناتی به همین نام مشروب می شود و جریان آب در باغ استخوان بندی طراحی آنرا تشکیل می دهد. عناصر متشکله مجموعه چنین است: عمارت سر در جنوبی، شتر خان و اصطبل ها، عمارت حرمسرا و عمارت هشتی بادگیر، آشپزخانه، عمارت بهشت آئین، عمارت تالار آئینه سر در اصلی و آب انبار دو دهانه. جالب ترین بنای مجموعه را عمارت هشتی و بادگیر تشکیل می دهد که تلفیق جریان آب و هوا به زیباترین شکل صورت گرفته است. بادگیر باغ دولت آباد با 33 متر بلندی از سطح زمین شاه کار مهندسی و نبوغ معماران یزدی است.

شهر میبد
Meybod160113.gif
میبد شهری است در مرکز ایران با پیشینه ای چندین هزار ساله. این شهر دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب میشود و به واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود تمام شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این شهر مرکز زیلوبافی و سفال دست‌ساز ایرانی و پایگاه عمده تولید کاشی میباشد. شهرستان ميبد شامل يك بخش مركزي و دو دهستان بفروئيه و شهيديه است.



نارین قلعه (نارنج قلعه، فارس قلعه)

NarinGhaleh160113.gif
این بنا یکی از مهمترین آثار تاریخی پیش از اسلام محسوب میشود. این کهندژ بر فراز تپه گلی و مشرف بر شهر میبد احداث شده است. گفته شده که قلعه در زمان سلیمان نبی ساخته شده ولی اهمیت آن مربوط به عهد آل مظفر می باشد. تمامی بنا از خشت و گل و به شکل مطبق و تقریباً در پنج مرحله ساخته شده است. قدیمی ترین و پایین ترین بخش بنا فضاهایی هستند که در دل زمین کنده شده اند و در گویش محلی به آنها بوکن گفته میشود. به نظر می رسد طبقات فوقانی بنا بیشتر بازسازی شده دوره اسلامی می باشد.


یخچال خشتی میبد

yakhchal-Yazd160113.gif
این محل در نزدیکی نارین قلعه میبد با گنبدی زرد رنگ و مخروطی شکل قرار گرفته است. بنای آن از خشت و گل و ستون هایی اسکلت مانند از آجر و خشت پخته ساخته شده است. مورد استفاده آن در قدیم چنین بوده که در زمستان ها قسمت مخروطی شکل و کوچک داخل آن را پر از آب می کردند، بر اثر سرما آب داخل گودی مخروطی شکل یخ می زد و جهت دوام بیشتر روی آن با مقداری از کاه پوشانده می شد. دریچه ها و در و پنجره ها در قسمت بدنه گنبد تهویه هوا داخل گنبد را انجام می داده است و از ذوب یخها در طول تابستان جهت استفاده جلوگیری می کرده است.

منبع :
http://nsptours.com/DomesticTourIran/DomesticTour/lang/Fa.aspx
 

kafsabizarin

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
بسیار عالیه یزد
پیچ رولپلاک نما

نمای هر ساختمانی نشان دهنده ی زیبایی آن ساختمان می باشد واولین ارتباطی که ما با یک ساختمان برقرار میکنیم نمای ساختمان است و در موارد خرید و فروش املاک نمای ساختمان بعد از طراحی داخلی دومین گزینه ی انتخاب مشتریان می باشد این نکته در ساختمان ها و برج های مرتفع قابل بازدید و رویت نمی باشد وبرای جلو گیری حوادثی ناشی از ریزش سنگ ها و استحکام بخشیدن به نمای ساختمان از پیچ رولپلاک نما استفاده می کنند تا خطرات جانی ومالی ناشی از سقوط سنگ های نما رامهار کنند.
بیشتر نماهای ساختمان اسیب پذیر هستند و در گذر زمان دچار مشکل می شوند و خطرات زیادی را برای عابران و ساکنان ساختمان ها ایجاد می کنند و در این زمان است که پیچ رولپلاک نما معنا پیدا می کند.
به طور کلی پیچ رولپلاک نما قطعه ای است که به عنوان یک بند برای نمای ساختمان استفاده می شود که ازپیچ گالوانیزه به طول ۶ سانتی متر و جنس رولپلاک آن ازفیبر یا پلاستیک بوده که بدون آن پیچ هیچ وزنی را نمی تواند تحمل کند که ساختارپیچ رولپلاک نما راتشکیل می دهند.

دقت کنید که پیچ رولپلاک در کنار نماشویی با مواد نانو می تواند نمای ساختمان شما را ایمن ، زیبا و ماندگار کند.
مواردی که قبل از اتصال پیچ رولپلاک نما باید بررسی شوند:
اولین بخشی که قبل از عمل پیچ رولپلاک نمای ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد نوع و رنگ سنگ استفاده شده در نمای ساختمان می باشد که این بررسی شامل ابعاد سنگ ،رگه های سنگ و قطر سنگ نما نیز می باشد و همچنین روشی که سنگ کاری انجام شده ونحوه ی کار گذاشتن سنگ نما نیزباید بررسی شود.
استحکام سنگ نما به ساختار وجنس دیواری که نما برروی آن قرارگرفته نیز وابسته است پس از بررسی موارد بالا باید ابزارکارآمد و گروه مختصص مناسبی برای انجام عملیات استحکام بخشیدن به نمای ساختمان توسط پیچ رولپلاک نما انتخاب شوند.
اگر این موارد بالا رعایت نشوند باعث آسیب رساندن به نمای ساختمان توسط تنش های غیر مجاز توسط (هیلتی و…)و تعضیف استحکام نما شده که سبب بروز ریزش سریعترنما می شوند که این کار باید به افراد مجرب و دارای تجربه در این زمینه سپرده شود.
کفسابی ساختمان کفساب نماویی بدون داربست پیچ رولپلاک نما



در اجرای پیچ رولپلاک سنگ ، نمای ساختمان لکه دار می شود که این عیب توسط بتونه ای همرنگ پیچ رولپلاک نما برطرف شده و باعث می شود که این لکه در دید نباشد.

نحوه انجام پیچ رولپلاک نما
درهر ۵۰ سانتی متر از نمای ساختمان پیچ رولپلاک نما نصب می شود اگر عرض نما کمتر از۵۰ سانتی متر باشد برروی هر یک از پلاک ها دوپیچ زده می شود.
برای ثابت نگه داشتن نما های سنگی که عرض آنها باریک تر از ۱۰سانتی متر باشد توسط پیچ رولپلاک نما در مواردی شامل ستون ها و یا قاب پنجره ها برای جلو گیری از لق شدن سنگ نما ابتدا توسط یک دریل معمولی سنگ را سوراخ می کنند و زمانی که به بتون زیر سنگ رسیدند توسط یک دریل چکشی با دقت بالا بتون را سوارخ کرده و سنگ را توسط پیچ رولپلاک نما محکم می کنند وتوسط بتونه ای همرنگ سنگ نمای ساختمان روی تمامی پیچ رولپلاک نما می زنند تا روی زیبای ظاهری ساختمان تاثیر منفی نگذارد.
حالا اگر قسمتی از سنگ نمای ساختمان ریزش کرده باشد برای مستحکم کردن آن قسمت با پیچ رولپلاک نما به صورت زیر عمل می کنند:
ابتدا محلی که سنگ نماریزش کرده را تمیز می کنند وتمامی نخاله های به جا مانده از سنگ نمای با دقت بدون اینکه به سایر سنگ های نما آسیبی برسد برداشته می شوند حال پشت سنگ جایگزین توسط ابزای به نام سنگ فرز شکاف داده می شود وسپس با چسب های مخصوص سرامیک ،پودر سنگ و سیمان سفید پر می شود و با دقت در محل مورد نظر نصب می شود سپس از یک پیچ ۸ سانتی متری که برای اطمینان از استحکام آن استفاده می کنند.
در نهایت با استفاده از چسب های مخصوص سرامیک ،پودر سنگ و سیمان سفید درز های باقی مانده می پوشانند تا مانع از نفوذ آب به پشت سنگ نمای جایگزین شود و با استفاده از پیچ رولپلاک نما آن را مستحکم می کنند.

در این بخش سوالات متداولی که در بحث پیچ رولپلاک سنگ نما مطرح است را به طور مختصر بررسی می کنیم:

پیچ رولپلاک سنگ چه زمان باید انجام شود؟
عملیات پیچ رولپلاک سنگ نما در سه حالت باید اجرایی شود: در حالت اول در گذر زمان سنگ های نما شل شده و احتمال سقوط ان وجود دارد و برای جلوگیری از حوادث ناگوار عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما انجام می شود.
در حالت دوم بخشی از سنگ نما تخریب شده و یا سقوط کرده است و برای ترمیم و جلوگیری از سقوط بخش های دیگر نما نیاز است که پیچ رولپلاک سنگ اجرایی شود.
در حالت سوم برای محکم تر شدن سنگ ها در نما کارفرما بعد از سنگ کاری و یا بعد از گذشت مدتی اقدام به پیچ رولپلاک نما می کند.

مراحل اجرای پیچ رولپلاک نما به چه شکل است؟
پس از تماس با تیم کاری متخصص و متعهد ما ، نیروهای با تجربه زرین ساب به محل اعزام شده و باتوجه به ابعاد نمای ساختمان و جنس سنگ و موارد دیگر براورد هزینه می کنند و تعداد پیچ و رولپلاک برای انجام پروژه به صورت حدودی تعیین می شود و پس توافق ترفین عملیات پیچ رولپلاک سنگ نما اغاز می شود.
پیچ رولپلاک نما به دو صورت پیچ رولپلاک بدون داربست و با طناب و با داربست انجام می پذیرد و این موضوع با توجه با موقعیت ساختمان و درخواست کارفرما تعیین می شود ، البته لازم به ذکر است که پیچ رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست با دقت کمتری اجرایی می شود و خطرات بیشتری برای نیروی کار دارد و توصیه ما به کارفرما این است که برای انجام دقیق و سریع و حفظ ایمنی کار بهتر است ابتداداربست بر روی نمای ساختمان بسته شود و پس از ان پیچ و رولپلاک نمای ساختمان اغاز شود.

ابزاری که برای پیچ رولپلاک نما نیاز است کدامند؟
ابزار اصلی برای اجرای پیچ رولپلاک سنگ نما شامل : پیچ بند ، دریل مخصوص ، پیچ مخصوص در ابعاد استاندارد ، رولپلاک در ابعاد متناسب با پیچ مصرفی ، رنگ و بتونه مخصوص با رنگ سنگ نمای ساختمان و … می باشد.
ایا با پیچ رولپلاک سنگ ظاهر نما تغییر می کند؟
جواب این سوال خیر است ، زیرا پس از پایان کار پیچ و رولپلاک نما با استفاده از بتونه و رنگ سطح نقاطی که پیچ در سنگ قرار گرفته است پوشانده می شود و به علت مواد خاص برای این منظور در مدت کوتاهی جذب سنگ شده و ماندگاری بسیار بالایی دارد و به قول معروف انگار نه انگار که در سطح سنگ ، پیچ رولپلاک کار شده است و هیچ اثری باقی نمی گذارد.

قیمت پیچ رولپلاک سنگ نما بر چه اساس تعیین می شود؟
قیمت پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان بر اساس پارامترهایی مانند متراژ پروژه ، نوع سنگ نما ، تعداد پیچ و رولپلاک مصرفی ( تعدادی محاسبه می شود ) و منطقه جغرافیایی پروژه و عوامل دیگری که در قرارداد ذکر می شود تعیین می شود.
دقت کنید که قیمت پیچ رولپلاک نمای ساختمان که توسط تیم کاری ما اعلام می شود کاملا مناسب و معین بوده و به دلیل شعار زرینساب که رضایت مشتری مقدم بر منافع گروه کاری است همواره سعی کرده ایم که بهترین خدمات را بهترین قیمت ارائه کنیم.

چرا تیم کاری زرین ساب را برای پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان انتخاب کنیم؟
زمانی که تصمیم به انجام پیچ و رولپلاک سنگ نما می کنید، اولین و مهمترین نکته ای که باید به ان توجه کنید انتخاب درست گروه کاری است که قرار است این عملیات را اجرا کند و لازم است به مواردی دقت کنید که به چند مورد اشاره می کنیم:
اولین نکته رزومه و سابقه و تجربه تیم کاری یا افرادی است که در حوزه پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان فعالیت دارند و به جرات می توان گفت موفقیت در اجرای هر پروژه ای وابسته به این موضوع است.
دومین نکته بحث نیروی کار است که باید کاملا با متدهای کار در ارتفاع و پیچ و رولپلاک سنگ اشنا باشند و بتوانند به خوبی در ارتفاع و موقعیت های مختلف کار کنند.
بحث بعدی مسئله قیمت پیچ رولپلاک سنگ نما است که لازم است تا افراد در ابتدا فریب قیمت های پایین و حتی بالا را نخورند و با اعتماد به تیم های کاری معتبر و شناخته شده بهترین قیمت را برای پروژه ی خود در نظر بگیرند.
تیم کاری زرین ساب دارای تیم متخصص و باتجربه بوده و سابقه درخشانی در سطح تهران و کرج دارد و سال ها تلاش کرده است تا نامی ماندگار در این عرصه به جای گذارد و با قیمتی مناسب ، خدماتی را در زمینه سنگسابی و کفسابی سنگ و پیچ رولپلاک و شستشوی نمای ساختمان در سطح تهران و کرج ارائه کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا