سایت ساز ها و دلایل بوجود آمدن آن ها؟

meysam99

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
سایت ساز ها و دلایل بوجود آمدن آن ها؟

قبل از صحبت در مورد سایت ساز بیاید کمی در مورد طراحی سایت صحبت کنیم و ببینم چه مشکلاتی برای طراحی سایت به صورت کلاسیک وجود دارد.

طراحی سایت امری بسیار پیچیده و تخصصی است و نفرات زیادی در قالب یک تیم، روی یک سایت کار می کنند تا بتوانند یک سایت را طراحی کنند مانند: برنامه نویس، گرافیست، شخصی که روی بانکهای اطلاعاتی کار می کند، شخصی که بر روی کد های css و html سایت کار می کند، مدیر پروژه و بسیاری افراد دیگر. استفاده از یک تیم کامل و با تخصص، هزینه تولید یک سایت را بسیار بالا می برد و همچین به علت های گوناگون زمان زیادی برای طراحی سایت باید صرف شود که این مسئله هم خود به خود باعث افزایش هزینه نهایی می شود.

در حال حاظر نیاز به داشتن سایت بسیار زیاد شده تا آنجا جا که بسیاری از افراد برای خود یک سایت شخصی دارند و رزومه خود را در آن قرار می دهند.

با توجه به نیاز جامعه و هزینه تولید سایت که هیچ گونه تناسبی با هم ندارند، مهندسین نرم افزار به این فکر افتادن که بیشتر قسمت های یک سایت بین همگی سایت های تولید شده مشترک باشد. بعد از بررسی های زیاد به این نتیجه رسیدند که می توان یک برنامه نوشت و از این مشترک ها استفاده کرده و فقط متن و اطلاعات برخی بخش ها برای هر سایت مجزا تغییر کند.

این اولین جرقه های تولید cms ها یا سایت ساز ها بود.

در کل دو گونه سایت ساز بوجود آمده است. سایت ساز های آنلاین و سایت سازهای آفلاین.

سایت ساز های آفلاین:

به صورت نرم افزاری هستند، یعنی جهت استفاده از آنها باید شکل ظاهری و اطلاعات خود را در این نرم افزار وارد کرده و سپس شکل تمام شده سایت را مشاهده و در صورت تایید، از آن یک خروجی بصورت صفحات html گرفته و در هاست آپلود شود.

این سایت سازها در زمان خودشان (چندین سال قبل) بسیار خوب و عالی بودند ولی در حال حاظر و کم کم بخاطر پیچیده تر و حرفه ای شدن سایت ها و امکانات بیشتری که کاربران احتیاج دارند این گونه سایت سازها از دور خارج و نقش آنها بسیار کمرنگ شده است و به جای آنها سایت ساز های آنلاین با امکانات بیشتر و تنوع زیاد شکل گرفته اند.

سایت ساز آنلاین:

اینگونه سایت ساز ها بصورت مستقیم بر روی هاست نصب شده، و دارای یک پنل مدیریت ادمین می باشند که ادمین سایت با استفاده از یوزرنیم و پسوورد خود وارد این بخش شده و اطلاعات سایت خود را بصورت آنلاین تغییر می دهد. بلاگها را می توان نمونه ای ساده از این گونه سایتها در نظر گرفت.

کم کم امکاناتی نظیر عضو گیری، فرم های آنلاین و ... به این سایتها اضافه گردید. مشکل اصلی اینگونه سایت سازها (بلاگی) شکل ظاهری یکسان این مدل سایتها است که تمامی آنها یک فرمت و یک قالب اصلی دارند و فقط رنگ بخشهای مختلف تغییر می کند مگر اینکه ادمین سایت، تخصصی در ضمیه ای css و html داشته باشد که بتواند تغییرات خود را اعمال در ظاهر سایت اعمال نماید.

با توجه به اینکه همه افراد از تخصص های پیچیده برنامه نویسی اطلاعی ندارند به همین دلیل متخصصان این زمینه با بررسی پیشنهادهای مردم به این نتیجه رسیدند که می توان با پیشرفت تکنولوژی های برنامه نویسی این مشکلات هم برطرف گردد، و برای اینگونه سایت سازها انواع قالب و تم طراحی در نظر گرفته شده که ادمین اصلی سایت بتواند با یک کلیک قالب خود را به راحتی تغییر دهد.

با استفاده از سایت سازها در حال حاظر غریب به 90 درصد افراد که احتیاج به سایت دارند می توانند در کمترین زمان و با حداقل بوجه و در بعضی حالات حتی رایگان، برای خود اقدام به طراحی سایت بکنند و سایتی براساس سلیقه خود داشته باشند.

در آینده نزدیک با توجه به رشد فضای مجازی و وجود اینترنت ارزان در دسترس عموم و همچنین همگیر شدن اسمارت فون ها و افزایش وب گردی توسط گوشی های هوشمند استفاده از سایت سازهای آنلاین به عنوان طراحی سایت بخش بزرگی از این بازار را دراختیار گرفته و همین امر موجب کاهش قیمت نهایی سایتها می شود.

پایان ...... منبع: پرتال کاج
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا